התפרעויות פלסטינים
התפרעויות פלסטיניםצילום: קובי ריכטר/TPS

עשרות אלפי ערבים מרצועת עזה הפגינו במהלך השבת סמוך לגדר המערכת, וציינו שנה ל''צעדות השיבה'' ולהתפרעויות.

חלק ממשתתפי ההפגנות ניסו לחבל בגדר המערכת, יידו אבנים, מטענים ורימונים לעד הגדר ולעבר כוחות צה''ל שהיו ערוכים בכוננות גבוהה.

לפחות שני מחבלים חוסלו ועשרות מתפרעים נפצעו, בהם כמה במצב קשה.

נכון לשעה 18:00, כ-6,000 מפרי סדר יידו אבנים במספר מוקדים לאורך הגדר ברצועת עזה. מרבית המפגינים במרחב המאהלים בעומק השטח. בשיא היום הגיע מספר המפגינים לכ-40 אלף.

גורם מדיני אמר כי ''בזכות המדיניות הישראלית הכוללת תקיפות עוצמתיות של חיל האוויר, אזהרות חריפות שהועברו לחמאס וההיערכות המסיבית של צה"ל שעליה הנחה רה"מ נתניהו - אירועי הגדר עברו בשקט יחסי. ישראל מביעה סיפוק גם ממאמצי ההרגעה מהצד המצרי''.

ראש הממשלה עצמו אמר כי מביע הערכה לכוחות היבשה בפיקוד הדרום, לחיל האוויר ולשאר זרועות הביטחון על הפעילות התקיפה וההיערכות המסיבית שסייעו להביא לרגיעה, כלשונו.

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, אמר מוקדם יותר כי "כמות מפרי הסדר שהגיעו לגדר הייתה קטנה, מדובר בחוליגנים סוררים שחלקם אף הכה את 'סדרני חמאס' עם האפודים הכתומים. בסך הכול חמאס שלט באירועים".

מנליס הוסיף: "גורמים מצריים הסתובבו בשטח והיו חלק מהמנגנון שלו דיווחנו על האירועים. מערכת השיח שהתנהלה בגורמים שמעל צה"ל היו חלק מהמנגנון שאפשר ניהול מושכל. כנראה שהייתה רק נקודה אחת שבה פלסטינים חצו את הגדר היום וחזרו מיד לרצועה, מלבד אירוע הילדים. בכל יום שישי בשנה האחרונה, מלבד אתמול ולפני שבועיים, היו ניסיונות לחדור לישראל ולפרוץ את הגדר אך ללא הצלחה.

"חמאס חויב היום להיות מרוסן. יום האדמה הסתיים בהצלחה - אבל יש עוד מבחנים בקרוב", הבהיר דובר צה''ל. "לא נקבל את הפיצוצים הליליים ליד הגבול. זה רעיון שנועד ללחוץ על האזרחים הישראלים - שילחצו על הקברניטים הישראלים כדי להשיג עוד הישגים".

הרמטכ"ל אביב כוכבי סייר אתמול בגבול רצועת עזה ואישר את תוכנית ההיערכות של צה"ל לקראת "צעדת המיליון" של חמאס.

במקביל, ראש מנהלת התיאום והקישור לרצועת עזה שיגר מסר ישיר לתושבי עזה: "הישמרו לנפשותיכם, אל תתקרבו אל הגדר - כל הפרה תגרור תגובה קשה".

"תושבי עזה, איך אתם רוצים לראות את השבת הקרובה שלכם?", פנה רמת"ק עזה אל"מ איאד סרחאן בעמוד הפייסבוק בערבית של מתאם הפעולות בשטחים. "אתם מעוניינים לסיים אותו בחיק המשפחה או בתקריות לא נעימות על גדר הביטחון? צה"ל לא יסבול ניסיונות לפגוע באזרחים, בחיילים ובגדר הביטחון. גם אנחנו רוצים שיום שבת מחר יהיה ללא נפגעים ופצועים, אבל זה תלוי אך ורק בכם".

"אני חוזר ומדגיש: התרחקו מהגבול ואל תתקרבו לגדר, היו במרחק של לא פחות מ-300 מטרים. מדינת ישראל נחושה להמשיך להגן על אזרחיה ולא תסבול כל ירי רקטי ופעולות טרור. כל הפרה כזאת תגרור תגובה קשה. הישמרו לנפשותיכם, התרחקו והרחיקו חפים מפשע מנקודות החיכוך ומגורמי הטרור ברצועה".