בית הדין המיוחד בלשכת הראשון לציון
בית הדין המיוחד בלשכת הראשון לציוןצילום: דוברות

בית דין מיוחד בראשותו של הראשון לציון הרב יצחק יוסף פסק כי על משפחות שני ההרוגים הישראליים בהתרסקות המטוס באתיופיה לשבת "שבעה" על יקיריהן.

בית הדין כונס בעקבות פניות אלמנות הנספים באסון הטיסה באתיופיה, משפחת ראם, ומשפחת מצליח, ללשכת הראשון לציון הרב יצחק יוסף, בבקשה להורות להם האם לשבת שבעה על קרוביהם וכן להתייחס לשאלת מעמדן האישי של האלמנות, לאחר שבינתיים לא נמצאו חלקי גופה ברורים השייכים לנספים הישראלים.

לאחר דיון בהשתתפות נציגי משרד הפנים, משרד החוץ וגורמים נוספים הוחלט להקים ביה"ד מיוחד שידון במעמדם האישי של הנספים.

בפני בית הדין המיוחד הופיעו יו"ר זק"א ר' יהודה משי זהב ומתנדב זק"א מר אליעזר סמט, ששהו באתר מיד לאחר האסון באתיופיה והעידו בפני בית הדין על הממצאים שראו באזור האסון. בפני בית הדין הוצגו גם ממצאים שנמצאו במקום וכן מסמכים הקשורים ישירות לנספים הישראלים.

בפני בית הדין הוצג על ידי נציג משרד החוץ מסמך של חברת התעופה אתיופיאן איירליינס, ובו רשימת כל האנשים שעלו למטוס ובין השמות נמצאו שמותיהם של שני היהודים שהיו על המטוס. כן נמסרו לבית הדין עדויות של יהודים שראו את הנספים הישראלים עולים על המטוס, וכן הגיעו ללשכת הראשון לציון מסמכים רשמיים משלטונות אתיופיה שמאשרים שהנספים הישראלים היו על הטיסה.

בעקבות כלל העדויות, הממצאים והמסמכים שהוצגו בפני ביה"ד המיוחד, ולאחר מס דיונים ולאחר התכנסות נוספת של ביה"ד המיוחד היום (ראשון) בלשכתו של הראשון לציון, נפסק על ידי ביה"ד כי על המשפחות לשבת שבעה על קרוביהם, בקריעה ובאמירת קדיש וככל הדינים הנהוגים במסגרת השבעה.

בפס"ד ארוך ומנומק המשתרע על מס עמודים ובו מופיעים מקורות הלכתיים רבים נפסק על ידי ביה"ד המיוחד כי על המשפחות לשבע שבעה ולנהוג מנהגי אבלות, לאחר קבלת פסק הדין של ביה"ד המיוחד הודיעו המשפחות כי החלו לשבת שבעה על יקיריהן ופרסמו את זמני ניחום האבלים. בנוגע להיתר הנשים להינשא נקבע כי בית הדין ידון בשאלה זו לאחר סיום זיהוי שרידי הגופות בעוד מספר חודשים, זאת על אף שיש פנים רבות להיתר כבר עכשיו.

משלחת זק"א תאתר את גופות הישראליםדוברות