אלאור אזריה בתקופת המשפט
אלאור אזריה בתקופת המשפטצילום: פלאש 90

אלאור אזריה משלים בימים אלה את כתיבתו של הספר 'מחושך אל אור' ובו הוא מתכוון לגולל את כל פרשת הירי והמשפט שלאחריו מנקודת המבט שלו תוך חשיפת פרטים שאינם מוכרים לציבור והפניית אצבע מאשימה כלפי שר הביטחון באותם ימים, משה יעלון.

אזריה מבקש את עזרת הציבור בקמפיין מימון המונים להוצאת ספרו שבו יגולל אזריה את הפרשה בגיבוי עדויות חדשות, מסמכים שטרם נחשפו ודברי פרשנות של גורמים מוסמכים.

בראיון מיוחד ליומן ערוץ 7 מספר אזריה על הספר והצפוי להיכלל בו: "יופיעו בספר הרבה מאוד דברים שישאירו אנשים עם פה פעור. אנשים יבינו ממקור ראשון בדיוק מה היה באירוע בחברון, יראו שהיה כאן אירוע תקין לגמרי, ויראו לאחר מכן את הקרקס ועיוות הדין שנגרם לי, למשפחה שלי ולעם ישראל היקר. הגיע הזמן שכולם ידעו את האמת. אני יכול להבטיח שאנשים יישארו עם פה פעור".

לנוכח דבריו אלה ביקשנו מאלאור לתת מספר דוגמאות לאותם פרטים שאינם ידועים לציבור הרחב, ואלאור מנדב במהלך השיחה כמה דוגמאות:יופיעו בספר הרבה מאוד דברים שישאירו אנשים עם פה פעור. אנשים יבינו ממקור ראשון בדיוק מה היה באירוע בחברון

"חלק שמעו ואולי לא נתנו לזה תשומת לב, וחלק אולי לא שמעו, אבל כדי להבין עד כמה הכול היה תקין, אחרי הירי שבו ניטרלי את המחבל המשכתי לאבטח את העדלידע במשך 4-5 שעות נשק האישי שלי אחרי שפרקתי לבד את הנשק, הכנסתי מחסנית ל'הכנס' והמשכתי לאבטח את אירוע העדלידע. הכול היה רגיל לגמרי ותקין לגמרי. אם אומרים שמשהו היה חריג, תסבירו איך הכול המשיך כרגיל".

מוסיף אלאור ומספר על דוגמא מפתיעה נוספת כשהוא קובע כי אחד המוצגים המרכזיים שחיזקו באופן משמעותי את גרסתו פשוט נעלם לחלוטין. "אותו מוצג נעלם. הוא מופיע בתיק הראיות ויש דו"ח סימון, אבל מאז הוא נעלם לגמרי ואף אחד לא יודע איפה הוא. זה ממצא שמחזק מאוד את מה שאמרתי. בספר אני מפרט במה מדובר. יש לי את כל הראיות והממצאים, אבל איפה המוצג? אני לא יודע. העלימו אותו".

כאמור, את האצבע המאשימה המרכזית מפנה אלאור לעברו של שר הביטחון שלדבריו הפקיר אותו כאשר נכנע לסרטון 'בצלם': "הכול התחיל ברגע שאותו שר, ברוך ה' לשעבר, משה בוגי יעלון, פתח את הפה הפקיר אותי ו"תקע לי סכין בגב" כי הוא נכנע כזבוב מול מצלמת 'בצלם', ארגון תומך טרור. שם התחיל הכול. באחד הכנסים שהוא עשה הוא אמר שהוא יצא בגינוי כי הוא פחד מהתלקחות. הוא טוען שהייתי בתחקיר, אבל יש לי ממצאים ועדים שמחזקים הגרסה שלי שלא היה תחקיר".

"כששאלו את אותו קצין, תום נאמן, המ"פ, אם הייתי בתחקיר מבצעי הוא אמר ש'ממש לא, אלאור לא היה'. שאלנו אותוט אם זה אומר שחתן השמחה לא היה באירוע של עצמו והוא מאשר ואומר 'כן, הוא לא היה בתחקיר', אז אפשר להבין עד כמה היה כאן טיוח", אומר אלאור ומוסיף: "בתחקיר לא היה גם הפצוע עצמו, שמחזק את הגרסה שלי שהוא חשש ממטען. הוא תכנן לירות שוב במחבל אבל היו לו שלושה מוצג נעלם. הוא מופיע בתיק הראיות ויש דו"ח סימון, אבל מאז הוא נעלם לגמרי ואף אחד לא יודע איפה הוא. זה ממצא שמחזק מאוד את מה שאמרתי
מעצורים בנשק ולכן הוא לא ירה. קצין שהיה בשטח שם חייל על המחבל ואמר לו שיש פה חשש שיש עליו מטען ולכן הוא שם פה חייל ואם המחבל זז לירות על מנת לנטרל אותו. גם זה מופיע בראיות".

בדבריו קובע אזריה כי כל המידע שעליו הוא מספר היה מוצג בפני השופטים ומשום כך הוא קובע ש"הכול היה מכור ומעוות. גם אם אני שם את עצמי מחוץ לתמונה. שים לב מה אומרים השופטים כשהעידו קצינים בכירים לטובתי וכשבאו מי שכתבו את הוראות הפתיחה באש והעידו לטובתי. השופטים אמרו להם שהם לא בקיאים. לבוא למי שכתב את הוראות הפתיחה באש ולומר לו שהוא לא בקי? זו בדיחה. הכול היה מכור והכול התחיל באותו שר לשעבר בוגי, שאני מאוד מקווה שלא ייבחרו בו, אדם שהפקיר חייל צה"ל ויוביל מדינה שלמה לאבדון".

ואולי, שאלנו את אלאור, יש היגיון בטענת החשש מהתלקחות חברון כולה בעקבות האירוע, ומשום כך היה היגיון בדבריו הראשוניים של יעלון? "כל מי שהיה בחברון יודע שלצד השני אין באמת צורך בסיבה. כל יום שני וחמישי יש להם יום זעם כלשהו. הם לא צריכים סיבה כדי לתקוף אותנו ולרצוח אותנו".

"בוגי אמר גם שמרמת המ"מ והמ"פ הבינו שמדובר באירוע חריג, אז אם זה אירוע חריג איך זה בתחקיר לא היה גם הפצוע עצמו, שמחזק את הגרסה שלי שהוא חשש ממטען. הוא תכנן לירות שוב במחבל אבל היו לו שלושה מעצורים בנשק ולכן הוא לא ירה
שהמשכתי לאבטח? למה המ"מ העיד לטובתי והמ"פ התברר כמי שהעיד באופן שקרי? כל המשפט הזה היה מכור ואני מקווה שהעם שלנו יעזור לי להוציא את האמת לאור".

לטעמו של אלאור בטרם יצא השר יעלון בהצהרות אותן הוא מגדיר ככניעה ל'בצלם' היה עליו לבדוק את הדברים לאשורם. "אני יכול להגיד לך שאנשים מאוד בכירים שקשורים לאירוע הגיעו אליי למקום מסוים וביקשו ממני סליחה. אלו אנשים שבגללם האשימו אותי וגרמו לי למשפחה ולכל עם ישראל עוול. הם באו וביקשו סליחה כי המצפון חונק אותם. חשוב לי שהאמת תצא לאור וכל אלה שסרחו והתבהמו יצטרכו לתת הסברים. לא יהיו להם הסברים".

"הכול עמד בפני השופטים ולא פעם ולא פעמיים באו ואמרו לי, גם כתבים, שאני זכאי. אילה חסון, כמדומני, אמרה יפה שאם יזכו אותי הרבה מאוד בכירים הלכו הביתה. אז מה יעדיפו, להפקיר את הש.ג. או שבכירים ילכו הביתה?".

עוד מוסיף אלאור ומציין כי גם בגרסאותיהם של השופטים עצמם חלו שינויים בין תחילתו של המשפט לסיומו. "נעשה לי עוול ועיוות דין. השופטים עצמם לא ידעו איך לצאת מהברוך של עצמם ושינו את הגרסה של עצמם. הכול אמור היה להסתיים כבר בהתחלה והם ידעו את זה.

"יעלון אמר שמרמת המ"מ והמ"פ ראו באירוע אירוע חריג, אבל יש מי שמעיד שהכול היה תקין, יש מי שמעיד שהעביר את הדיווח למח"ט חברון והכול היה תקין. אבל כשהוציאו את הסרטון של 'בצלם' הכול התחיל. בהתחלה הסרטון היה ללא סאונד ולא האמינו לי שהיו צעקות על מטען. בחקירה הראשונה האשימו אותי ברצח פלשתיני. אמרתי להם 'על מדובר? איזה פלשתיני? יש כאן מחבל', אמרתי שהיו אנשים מאוד בכירים שקשורים לאירוע הגיעו אליי למקום מסוים וביקשו ממני סליחה. אלו אנשים שבגללם האשימו אותי וגרמו לי למשפחה ולכל עם ישראל עוול.
צעקות על מטען, הסברתי על כך שהיה יום החם והמעיל העבה של המחבל וההתראות המודיעיניות וכל מה שגרם לניטרול של המחבל. לא האמינו לי אמרו לי שאין צעקות, אבל הסרטון היה ללא סאונד, אבל איש מז"פ שהגיע מהמשטרה לפיתוח הסרטון שמע קולות והגביר אותם כדי שישמעו את הצעקות". הגברת הסאונד של האירוע גילתה, כזכור, כי אכן ברקע האירוע נשמעו קולות אזהרה מאפשרות שעל גופו של המחבל יש מטען. "כששמעו את הקולות אמרתי להם עכשיו אתם שומעים. אני לא אומר סתם. אני אומר אמת ותמיד אלך עם האמת שלי עד הסוף. פעלתי כלוחם על פי ההכשרה הארוכה שעברתי. האירוע היה תקין לגמרי".

בדבריו קובע אלאור כי הם פרט עיתוי הירי, שעמד במוקד תשומת הלב הציבורית כאשר נטען כי חלפו 11 דקות בין רגע הדקירה שביצע המחבל לבין רגע הירי, גם פרט זה אינו נכון כלל ועיקר: "זה אחד השקרים", הוא קובע ומציין כי הוויכוח בין ההגנה לתביעה היה על פער של שתי שניות בלבד. בעוד ההגנה טענה כי בין הרגע בו הבין אלאור כי קיימת סכנה ממשית ומיידית ועד הירי חלפו 9 שניות, הרי שהתביעה טוענת שבין הזמנים חלפו 11 שניות.

על העונש שהושת עליו, 18 חודשי מאסר בפועל ועוד 12 חודשי מאסר על תנאי, אומר אזריה: "אני לא אשם בכלום ולא עשיתי כלום. לא הייתי צריך לקבל עונש. לא היה צריך להיות כל הפסטיבל הזה וכל העוול הזה. אולי יש בכירים שמפחדים להודות בזה אבל זו האמת בשטח. יש חיילים מתקשרים לאבא שלי כמעט בכל יום ואומרים שהם לא יודעים איך לפעול, לא יודעים מה מותר ומה אסור. הפסטיבל הזה גרם לחיילים לפחד להגיב ויש לזה גם עדויות בשטח, ומי שאומר אחרת יש לו בעיה מוסרית וערכית וברוך ה' הוא לשעבר".

על הגיבוי והחיבוק שהוא מקבל מהציבור הרחב מדגיש אלאור: "בכל הזדמנות שיש לי אני מודה על התמיכה בכל התקופה הזו, שחיבקו אותי ואת המשפחה עד היום. עם ישראל חי וקיים ואני מודה לו על הכול. הם ממשיכים לחזק".

יו״ר תל״ם, שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, מסר בתגובה: ״את האמת והעובדות הציבור יכול לקרוא בפסקי הדין של שתי ערכאות משפטיות ובספרי 'דרך ארוכה קצרה'. שקרים אפשר לכתוב רק ב'פייק ספר'. חבל שאלאור ומשפחתו ממשיכים להיות כלי משחק בידי אינטרסנטים פוליטיים״.