יעקב עמידרור
יעקב עמידרורצילום: הלל מאיר/TPS

האלוף (מיל') יעקב עמידרור, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, הסביר היום (ראשון) לאילה חסון למה חשוב שלמדינת ישראל יהיה צי של חמש-שש צוללות שאפשר לסמוך עליו.

האם הדיונים ב-2014, אחרי שא-סיסי היה בשלטון נוגעים לעסקת הצוללות החדשה?
"כשאני הגעתי לתפקיד (ב-2011) נושא הצוללות הישנות כבר היה סגור כשהיה ידוע לנו שהמצרים יקבלו את הצוללות מהגרמנים. צריך לשאול את אנשי משרד הביטחון על מה הם דנו בשנת 2014 עד אמצע 2015".

על פי הפרסום שלנו אתמול (ש') נתניהו התנגד לעסקת הצוללות החדשות בשנת 2014.
"הגיוני. לא מדובר באותן צוללות מ-2010. השאלה אם כשמדינת ישראל מתנגדת לאספקת הצוללות זה ברמתו של ראש הממשלה. שאלת הפיצוי מובלת על ידי משרד הביטחון. משרד ראש הממשלה במעקב, אך לא יורד לפרטים".

עמוס גלעד סבור שהצוללות החדשות הן סכנה לחיי אדם.
"אני מניח שבצוללות החדשות יש יכולת יותר גדולה משל הצללות הישנות".

יש את היכולת להציב עליהן נשק גרעיני?
"לא. למצרים אין את היכולת הזאת מהצוללות. לא נראה שהן יכולות לשמש לנשק גרעיני אך כנראה שהצוללות החדשות טובות יותר ולכן זה מהווה איום. מדינת ישראל, אם הייתה יכולה למנוע ממצרים את הצוללת היא הייתה עושה זאת. גם אם היינו אומרים לגרמנים 'לא' והם היו מקבלים את דעתנו, המצרים היו הולכים וקונים את הצוללות במקום אחר. בדיעבד נכון לומר שזה יהיה דרך גרמניה. זו מערכת מוכרת לנו ויש לנו השפעה פוליטית במדינה. עדיף שאם המצרים כבר קונים – שזה יקרה דרך גרמניה. אני מרגיש נוח עם ההחלטה שלא להתנגד למכירה למצרים".

למה נתניהו לא שיתף את המערכת הביטחונית בנושא?
"זו טעות בעיניי. המידע גם ככה נמצא אצלה. ההסבר הראשון הוא שהיה בלגן במערכת וההסבר השני שהייתה קונספירציה. נוח לי עם ההסבר הראשון".

לא שאלת את נתניהו בנושא?
"מה שעולה ביני לבין ראש הממשלה מעולם לא דובר בפומבי. מעולם לא שאלתי אותו 'למה לא אמרת למשרד הביטחון'".

זה אישיו מדאיג ברמה לאומית?
"לא. ברמה הבלגינסטית בלבד. זה לא משהו שבגללו צריך לכנס קבינט. על פי כל הנהלים כינוס הקבינט שמור לראש הממשלה".

אני רוצה לשאול אותך משהו על משה (בוגי) יעלון.
"אני עוסק בצוללות לא בבני אדם".

אם כך, אנשים שיודעים שהייתה התנגדות של נתניהו לעסקת הצוללות מאשימים את רה"מ במילים קשות וטוענים שאישור העסקה יכול להתפרש כבגידה.
"חלק מהתיאורים נובעים מהפוזיציה הפוליטית. אני מציע שתשאלי אותם את השאלות הללו. אחד ממפקדי חיל הים לשעבר אמר לי שאם זה היה תלוי במערכת הביטחון לא היו למדינת ישראל צוללות. תמיד ראשי הממשלה כפו על מערכת הביטחון לקנות צוללות בגלל הסתכלות שונה על האיום האסטרטגי. יש ויכוחים אם מדינת ישראל צריכה חמש או שש צוללות. יש לעשות הכל כדי שיהיה למדינת ישראל צי צוללות רציני ואמין שאפשר לסמוך עליו. השאר חשוב אך פחות".