אמיר אשל
אמיר אשלצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

האלוף (במיל') אמיר אשל, מפקד חיל האוויר לשעבר שאינו מרבה להתראיין מאז שחרורו מצה''ל, החליט לשבור שתיקה בעקבות הפצת שמועות על מצבו הנפשי של בני גנץ, יו"ר מפלגת כחול לבן.

"אני לא איש פוליטי ואני לא באתי לומר אמירות פוליטיות", אמר אשל לעודד בן עמי בחדשות 12. "אני חושב שבעת האחרונה נשברו פה שיאי שפל חדשים בשיח שהמיקוד שלו הוא בהכפשה של מי שתרם את כל חייו הבוגרים לביטחון מדינת ישראל, זה בני גנץ.

''זו סוגיה אחת - השנייה, שהיא לא פחות כבדה: יש פה פגיעה במוסד הרמטכ"ל - שזה לב לבו של הביטחון הישראלי, סמל העוצמה הישראלית ולדבר הזה יש משמעויות".

"מוסד הרמטכ"ל והרמטכ"ל - לא משנה מה שמו - מבטא את העוצמה כפי שאמרתי - בידי האיש הזה אני מפקידים את הבנים והבנות שלנו", הוסיף אשר. "היעלה על הדעת שממשלת ישראל ממנה איש לא שפוי לתפקיד כזה?".

אשל הסביר כי הוא לא נוקט עמדה פוליטית אלא רק מתריע על הלך הרוח. "זה ממש לא משנה איזה פתק ישימו בקלפי - אנחנו צריכים להסתכל על עצמנו במראה ולשאול את עצמנו אם אנחנו אוהבים את מה שאנחנו רואים, את מה שאנחנו שומעים ומשמיעים. יש לזה מחיר.

''מי שחושב שאין לזה מחיר - בעבור הישגים כאלה ואחרים קצרי טווח - אנחנו נשלם את המחירים בטווח הארוך כי לכנות רמטכ"ל לא שפוי פוגע בעוצמה הישראלית או תורם לה? פוגע, בוודאי שפוגע".

"הייתה לי הזכות וההזדמנות לפקד על מבצעים מאוד מורכבים שאת ההחלטות לגבי הקיום שלהם החליט הרמטכ"ל ובסופו של דבר ראש ממשלת ישראל והקבינט... ובהקשר הזה מבצעים מורכבים מאוד - חלקם מעבר לדימיון - אלו הם רגעי האמת שאתה יושב שם בבור, שהמטוסים והטייסים בדרך לתקיפת המטרות, שהמרחק בין הצלחה לכישלון הוא כחוט השערה - שם מוסרות כל המסכות. אין הגנות. אתה רואה בעיניים את מי שאתה עובד איתו, את מי שנמצא לצדך - ואני בחרתי להביא את זווית הראייה הייחודית הזאת שאיננה מוכרת לציבור", סיפר מפקד חיל האוויר לשעבר.