מוסיקה
מוסיקהצילום: ISTOCK

חדשיר | מי האיש | עובדיה חממה

אחד מהיוצרים הרוחניים הגדולים, עובדיה חממה, מתחזק בעקביות פרויקט ראשוני מסוגו, 'מדרשיר', שבמסגרתו מעלה חממה ליוטיוב מידי שבוע שיר-מדרש שחיבר על פרשת השבוע, אותו הוא מבצע ביחד עם קולקציה מרשימה של זמרים - מיהורם גאון וישי ריבו ועד לאיציק אשל ואבי בניון. השירים אמנם עולים כעת, מידי שבת בשבתו, אבל חלקם הוקלט שנים אחדות אחורה.

המדרשיר הטרי מחממת חממה, 'מי האיש', משיק אל המון קווי דמיון מהלהיט שגילה למגזרנו את חממה, 'אנא בכח', אם זה במקצב, בטמפו, בכלים, בעיבוד או במניין הזמרים שהצטרפו אליו. 'מי האיש', כמו שאר המדרשירים של חממה אינם קלים לעיכול. המילים המתוחכמות, שמתכתבות בין המקורות למקוריות, לא נספגים בטבעיות. המסרים חדים מידיי לעומת הלחנים הטהורים ופשוטים ואל המורכבות הזו צריך להתכונן כפי שמתכוננים יותר להרצאה תורנית ופחות לרצועת פלייליסט.

ועוד מילה על העבודה הלא פשוטה של היוצר. בשביל להתמיד בפרויקט כזה, שבוע בשבוע, חייבים לראות את הצלילים ואת המילים כשליחות של ממש, ככלים רוחניים להטמעת רעיונות עמוק בלב השומעים. וזו המומחיות של חממה.

חדשיר | בבא העת | מאיר ישראל

בין שיר לוי לעמיר בניון, בין מקורות למקוריות, מאיר ישראל, מסלסל צעיר מוציא את 'בבא העת'.

הרושם הראשוני מהמילים הוא פחד. 'אני אתה והמת', 'נשמתנו תצוף מהשאול'. הלחן קצת מוזר ומאוד לא מנסה להיות קליט או פופי, אלא עמוק ואפל. העיבוד של אבי טל מנצח על הכל בתזמור מושלם, שמגיע לשיאו בחלקו האחרון של השיר ובמעברים הקצביים שבין חלקי השירה. קולו של ישראל קצת סגור ועצור, אבל מלא בחן ובעדינות מזרחית מרתקת.

השיר עצמו מדבר על גאולה ועל תחיית המתים, אבל לשירים הבאים, הייתי ממליץ לנסוך קצת יותר חיוכים ואנרגיות על המיקרופון בביצוע ועל הנייר בכתיבת המילים, כי יש כאן המון כישרון להאהיב על המאזינים ולישראל יש מה לתרום למוזיקה הישראלית עם הגוון הסגנוני המסקרן שלו.

קליפ | מחר | מתי שריקי

כשגשמי ורוחות החורף לא רוצים להתחלף בשמש החמימה, יש מי שגורם לנו, מתחת לפוך, לקנא בחורף האירופי המושלג והמושלם, אי שם בהרי האלפים.

האחראי על הפשע הזה הוא הזמר מתי שריקי, שכיאה לשיר הפופ החדש שלו עם העיבוד והלחן הבינלאומיים, החליט ללכת על הטיקט הבינלאומי עד הסוף ונסע עם צוות צילום מוכשר לסנוור לנו את העיניים, אחרי שעינג לנו את האוזניים.

שריקי המוכשר הולך ומשתכלל משיר לשיר. עולה ליגה אחר ליגה וממשיך, עם מילים מקוריות וקול ייחודי רק לו, לומר לנו במסרים אופטימיים וורודים שגם אם נכשלנו היום, לא נאבד תקווה, ונממש את חלומותינו מחר, עדיין לא מאוחר.