אהרן ברק
אהרן ברקדוברות

נשיא בית המשפט העליון בדימוס פרופ' אהרן ברק סיפר לאחרונה על השיחות שקדמו להסכם השלום עם מצרים ובהן השתתף.

ברק, ששימש כיועץ משפטי לצוות המשא ומתן הישראלי עם ממשלת מצרים בספטמבר 1978, השתתף בכנס לציון 40 שנה להסכם השלום שהתקיים במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט.

"קרטר (נשיא ארה"ב דאז ג'ימי קרטר - ע.ב.) הרגיש שאני מכיר היטב את הצד המצרי והישראלי, ולכן היינו נפגשים לארוחות בוקר בשש בבוקר ביחד", גילה ברק. "הוא היה מראה לי את הטקסטים שהוא רוצה להציג ואני הייתי מייפה לו אותם".

"בשעה 9 אוסמה אלבז (הנציג המצרי - ע.ב.) היה מגיע והיינו יושבים יום שלם. בערב הייתי מדווח למשלחת הישראלית. ברוב המקרים לא הייתה בעיה והעמדה אושרה. למחרת הייתי חוזר לקרטר וממשיכים בשיחות".

לדברי ברק, ניהול משא ומתן עם נשיא ארצות הברית הוא לא מעמד סימפטי במיוחד. ''התלוננתי בפני קרטר שאני הייתי צריך כל הזמן להתווכח אתו, זה מצב נורא לשבת שלושה ימים מול נשיא ארה"ב ולהגיד לו 'לא לא לא לא', כמובן שעל כל 'לא' אתה צריך להגיד מיד איזו הצעה אחרת יש לך".

אהרן ברק במכללת שערי מדע ומשפט

''לדוגמא", סיפר ברק, ''קרטר הציע שלאוטונומיה הפלסטינית יהיה צבא. אמרתי לו 'זה לא ילך'. למדינה יש צבא, והעמדה הישראלית לא הכירה במדינה פלסטינית, זה היה לפני נאום בר אילן... היה ברור שישראל לא תסכים לצבא''.

הנשיא קרטר שאל את ברק ''אז מה אתה מציע'', וברק השיב: ''אני מציע לכתוב משטרה''. לדברי ברק, כאשר משיבים תשובה שלילית לנשיא האמריקני, זו סיטואציה לא נוחה בשל העובדה שהסירוב נתפס כאילו מדינת ישראל כולה לא מסכימה אתו.

"בקיצור, זה היה נורא", תיאר ברק. ''ככה נמשכו השיחות שלושה ימים, היה נראה לי כמו נצח, ובסוף הגענו להסכם. העברתי את זה למשלחת הישראלית והמשלחות נפגשו".