משאית, אילוסטרציה
משאית, אילוסטרציהצילום: istock

תיעוד מיוחד חושף כיצד חומר נפץ מועבר משטחי ישראל הקטנה אל שטחי יו"ש, עובר בכפרים פלסטיניים ומגיע בסוף למחצבה הנמצאת בשטח B, שאינו בשליטה ישראלית מלאה.

מדובר על משאית שנושאת חומר נפץ תקני בעשרות קילוגרמים לצורך פיצוץ במחצבות.

בתיעוד שהגיע לידי "ידיעות אחרונות" נראית משאית יוצאת ממפעל בצפון הארץ כשהיא מלווה בכמה כלי רכב פרטיים. השיירה עושה דרכה למעבר תאנים הסמוך לטול־כרם ומחבר את שטח ישראל לשטחי השומרון. כאשר המשאית עוברת במעבר היא ממשיכה לעבר ציר תנועה שנכנס לשטח B, שאינו בשליטה ישראלית מלאה.

בתמונות שמפרסם העיתון ניתן לראות את המשאית עוברת בציר עפר בתוך הכפר הפלסטיני א־ראס (היכן שלא מותרת כניסת ישראלים). אחרי נסיעה של כ־20 דקות היא מגיעה לאזור מחצבת תכרורי, שם אנשי הצוות יורדים ממנה ופורקים את חומר הנפץ. בשטח, עפ"י התיעוד, מחלקים אנשי הצוות את חומר הנפץ לדליים, מגדרים את שטח הפיצוץ ולבסוף מפוצצים את חומר הנפץ.

לאחר סיום הפיצוצים, שנמשכו כמה שעות, עושה המשאית יחד עם כלי רכב נוספים את דרכה חזרה לשטח ישראל. בתיעוד ניתן לראות כי המשאית עוברת ממש בתוך הכפר עד שהיא מגיעה למעבר תאנים ונכנסת חזרה לשטח ישראל.

מצה"ל נמסר בתגובה כי "בשטחי A ו־B מצויות מחצבות, בהן נעשה שימוש בחומרי נפץ בהתאם לנהלים ביטחוניים הקיימים במנהל האזרחי ובפיקוד המרכז. הובלת חומרי הנפץ נעשית תוך הקפדה על נהלים מחמירים ובקרה צמודה. בתוך כך, מתבצעת אבטחה ייעודית, שקילת משאיות ההובלה ותיאום עם הכוחות בשטח. השימוש בחומרי נפץ במחצבה המדוברת, כמו גם בחמש מחצבות נוספות, אושר לאחר בחינת הגורמים המקצועיים בפיקוד המרכז, ובהתאם להערכת המצב המבצעית".