חינוך על רקע הכיעור שבמערכת הבחירות

איך נכון וניתן להתמודד חינוכית עם הכיעור, התחרות, הרוע והיריבות שמלווים את מערכת הבחירות ומתלהטים ככל שרגע פתיחת הקלפיות מתקרב?

צביקה מור , כ"ו באדר ב תשע"ט

הקלפיות מתקרבות
הקלפיות מתקרבות
צילום: Flash90

שאלה:

שלום! אנו מצויים בתקופת בחירות והילדים נחשפים לכיעור, לבוטות, ליריבות, לתחרות ולרוע גדול שיוצא עכשיו עוד ועוד ככל שמתקרבים למועד הבחירות. כיצד יש להתמודד עם כל זה בחינה חינוכית? האם יש מקום לחשוף את הילדים למערכת הבחירות על מנת שיכירו את הצדדים והקולות השונים בעם ישראל?

תשובה:

1. בוודאי שיש לחשוף את הילדים למערכת בחירות! הרי יום הבחירות במדינת ישראל אמור להיות יום קדוש עבור כל אדם המאמין בתהליך האלוקי של שיבת ציון בדורות האחרונים. יש כאן התערבות שמימית ליצור את ההנהגה הנכונה והמתאימה כרגע למצבו של עם ישראל בכדי להצעידו בדרך גאולתו. הגמרא בברכות דף נח עמוד א אומרת: "אמר רב חנן בר רבא אמר רב: אפילו ריש גרגותא משמיא מוקמי ליה." כלומר, אפילו הממונה על בורות המים לשתיה – מונה מן השמים. קל וחומר ראש ממשלה. זכינו בדורנו למה שאבותינו רק חלמו עליו: לבחור את מנהיגינו בארצנו.

2. לכן, מערכת בחירות אינה דבר מכוער ובוטה במהותה. אנשים עם מידות רעות עשו אותה כזו והרגילו אותנו לחיבור המקולקל והלא מחוייב שבין מערכת בחירות לכיעור וגסות רוח, אך אין באמת חיבור כזה מבחינה מהותית. אם תשומת הלב שלנו כמבוגרים ממוקדת לכיוון הזכות שלנו לבחור את מנהיגינו ולהיות שותפים לבניין עם ישראל בארצו – הבחירות מקבלות יחס אחר באווירה הביתית.

3. איננו צריכים להכניס הביתה את כל הכיעור הזה כדי להגיד לילדים "ככה לא עושים". בדיוק כפי שלא נשים להם אוכל מקולקל שיטעמו ממנו כדי לדעת שלא כדאי לאכול אוכל מקולקל, וכפי שלא ניתן להם להתנסות בריצה לכביש סואן כדי ללמוד שלא רצים לכביש. ילדים יש לגדל בתום ובהיגיינה נפשית. גם ילדים גויים לא נכון ואסור לחשוף לכיעור שיצרו אנשים בעולם, קל וחומר כשמדובר בחינוך יהודי.

4. ככלל אצבע, לרעיון של חשיפת הילדים הרכים לכל מה שקיים בעולם אין שום שחר בתורות החינוך אולי רק באלה הפוסטמודרניות, שכידוע לא הוסיפו ברכה רבה לעולם בלשון המעטה. נהפוך הוא, כדי לגדל ילד טוב וישר יש למנוע ממנו את כל הרע שאנשים יצרו בעולם ולגדלו מתוך אמון גדול בעולם ובטוב שבו. לאחר שיבסס את תפיסת עולמו בטוב, הוא כבר יכיר את הצדדים החלשים במציאות וירצה לתקנם מתוך אמונה גדולה שהטוב תמיד מנצח.

5. נוסף על כך, כדי ליצור באדם מיומנות ומקצועיות רבה יש לאפשר לו לשקוע לחלוטין בעניין אחד. צא ולמד משחקני ספורט, שחמט, רופאים בתקופת הלימודים וההתמחות ועוד. כל אלו משקיעים את כל חייהם בנושא אחד באופן טוטאלי, וזה מה שעושה אותם מקצוענים. בדיוק כך ויותר מזה כשמדובר על בניין אישיות של תורה ומצוות ובמיוחד כשמדובר בילדים, כי עבודת הרוח היא העבודה הקשה ביותר. בכל הדורות הבינו גדולי ישראל, שבזמן הילדות יש לנצל את הקליטה האבסולוטית של הילד להפנמת תכני התורה כדי שהם יהיו הבסיס לחייו.

7. מבחינת הנפח, מערכת הבחירות אינה תופסת הרבה מקום בחיינו. פעם בארבע שנים או קצת פחות וזהו. השאלה החינוכית כאן היא שאלה עקרונית בנוגע לחשיפת ילדים לדברים שאינם תואמים לקדושת ישראל ולמוסר האוניברסאלי. כדי לבחון אם חשיפת הילדים לעולם נעשית לשם שמים, נשאל את עצמנו האם אנו עושים זאת כי זו טובת הילד או רק משום שהילד צריך להגשים את הגישה הליברלית שלנו. גם אם אתם רוצים להרחיב לילדים אופקים לשם שמים, לא בטוח שזה הזמן המתאים. כמו ביצירת העובר, קודם נוצר עמוד השדרה ואחר כך נמתחים האיברים. הרי זו מטרת התורה, להקנות לנו מבט אלוקי על המציאות. אז בואו נבנה השקפת עולם יהודית בריאה, איתנה ונצחית ומתוכה נבחן את הגורמים המשתנים בעולם.

8. תקופת הבחירות מזמינה אותה לבחון את אי ההסכמות בינינו, את האקלים השורר בינינו בויכוחים לוהטים ואת כבוד האדם שלנו דווקא כשלא נוח לנו. בזמן שגרה, כשהכל שקט ויש סטטוס-קוו אין מבחן אמתי לכבוד ולהקשבה לזולת. בתקופת בחירות, נבחר בהתנהגות הטובה, האצילית, העדינה והמכבדת ונשאף למצוא את נקודת האמת בזולת מבעד לכל הקליפות והכיסויים.