חיילי צה"ל
חיילי צה"לצילום: ISTOCK

עשרות חיילים חרדים ש'מושלכים' מהבית בעקבות החלטתם להתגייס לצה"ל, מוצאים בית ומשפחה בעמותת 'עושי חיל' בקרית ארבע, הדואגת להם במהלך כל ימות השנה.

הצליל המוכר של תוכנת המסרים 'וואטסאפ' צלצל באמצע הלילה. שנתם של אנשי עמותת עושי חיל אינה עמוקה אף פעם, כל צליל מפריע לה, בטח צליל של האפליקציה שבשעה כזאת מבשר על אדם במצוקה אשר מניעה אותו לשגר הודעה בשעה לא שגרתית.

"היי", כותב האלמוני, "אני חייל, אין לי מי שיעזור לי, אני ישן בחוץ, קר לי, אני מתקשה להירדם".

כשהוא רועד מקור אספו אותו, אנשי העמותה, מעזרת נשים באחד מבתי הכנסת בעיר פתח תקווה. מדובר בבחור שעומד כשבועיים לפני הגיוס, הוא לא ידע לאיזה גורם צבאי הוא יוכל לפנות בשביל לקבל עזרה, וממש במקרה הוא הגיע לעמותת עושי חיל.

לתרומות לחיילים הבודדים לפסח לחצו כאן

במקרה של מ', בחור שהיה כמה ימים לפני הגיוס, מתנדבי העמותה נסעו למקום מגוריו כדי להביאו לאחת מדירות העמותה בקרית ארבע.

את החפצים של מ' מצאו אנשי העמותה מפוזרים ברחוב: מכנסיים, חולצות, תעודות, תמונות. "אותו זרקו מהדלת ואת חפציו מהחלון", נזכר אהרון גרנות מייסד העמותה ו'האבא' של החיילים הבודדים. החייל על חפציו הובא לקרית ארבע ומיד קיבל חדר באחת מדירות העמותה.

אלה רק שתי דוגמאות מתוך עשרות סיפורים על חיילים שמצאו בית ומשפחה אצל עמותת עושי חיל שקמה כדי לתת בית ומשפחה לחיילים ממוצא חרדי ש''נזרקו'' מהבית בעקבות החלטתם להתגייס לצה"ל.

ראשי העמותה מגיעים למוקדי הגיוס של המסלולים החרדים ומציגים את 'עושי חיל' בפני אלה הזקוקים לה. חלק אחר של חיילים מגיע בעקבות הפניות של מפקדים אישיים וגורמי הת"ש (תנאי שירות) בצה"ל.

"אין מפקד רלוונטי בצה"ל שאינו מכיר אותנו", אמר גרנות. חיילי העמותה מתגוררים ב-11 דירות ברחבי קרית ארבע, 10 מתוכן מפעילה העמותה ודירה אחרת החיילים בעצמם שכרו.

העמותה דואגת לכל מה שהורי החיילים היו אמורים לדאוג ולא עושים זאת, החל מתמיכה מנטלית של הורים דואגים המחבקים את בנם החייל, מנשקים אותו בבואו ולכתו, מבקרים אותו בבסיס, עומדים בקשר עם מפקדיו ומנסים להקל על קשייו ועד דאגה לדיור, ביגוד, אוכל, כלי מיטה, ואפילו למכונית לבילויים.

לעיתים קרובות מגיעים לעמותה גם מועמדים לשירות בטחון שעדיין לא התגייסו אבל די בכך שהוריהם גילו בכיס של בניהם צו גיוס או צו הגיוס הגיע בטעות לתיבת הדואר המשפחתית.

לעיתים מגיע החייל בלי כתונת לעורו והעמותה דואגת לרכוש לו בגדים. פעמיים בשנה מעניקה העמותה לחיילים תווי ביגוד שבהם הם יכולים לרכוש לעצמם בגדים. כמו כן מעניקה להם העמותה כלי מיטה, מתנות ועוד.

לתרומות לחיילים הבודדים לפסח לחצו כאן

במשרדי עמותת עושי חיל נמצאים עכשיו ההכנות בשיאם: ליל סדר גדול לחיילים ואורחים נוספים בודדים שאינם חיילים קבועים בעמותה, הכנת המתנות, ניקוי הדירות ואפילו הכנת טיול לכל החיילים שיהיו בחופשה.

"המטרה שלנו שהחיילים ששילמו מחיר כל כך יקר כדי לשרת את עם ישראל ירגישו זאת כמה שפחות, שהם לא יחיו חיי שרידות ויהיו להם חיי משפחה כמה שאפשר - לשם כך קמנו", אמר גרנות, "ללא העמותה שלנו היו כאלה שלא היה להם לאן לחזור, זה עולה המון כסף ואנחנו לא נוכל לשרוד ללא שיתוף כולם במפעל החסד הלאומי ציוני הזה המעניק אמצעים למי שמתוך בחירה היה מוכן להקריב את כל אשר לו כדי לשרת את עם ישראל".