הגדת המינהגים
הגדת המינהגיםצילום: קורן

חשבתם שאתם מכירים כבר הכל בהקשר להגדה? שאי אפשר לחדש עוד. אז זהו שלא. בעיתוי מושלם כמעט חודש לפני פסח יוצאת לאור הגדה חדשה ומיוחדת הגדת המנהגים שבה נוכל ללמוד איזו עדה מעבירה את קערת הסדר מעל ראשי המסובים? באיזו קהילה אין קערת סדר, אלא מעטרים את שולחן הסדר בעלים ירוקים? סיפור מעניין...

רוצים עוד? תבחנו את עצמכם. היכן שומרים חתיכה מהאפיקומן כל השנה ואפילו נוהגים לתלות את האפיקומן על הקיר?כן. אמיתי. יש דבר כזה. וגם היכן מצליפים המסובים זה בזה עם בצל ירוק?

את התשובות לכל השאלות האלו תוכלו למצוא בהגדת המנהגים, הגדה עם כל מנהגי עדות ישראל בשילוב תמונות נדירות של סדר פסח במקומות שונים בעולם: ליל הסדר במחנה הפליטים בערן, תימן בשנת 1949, סדר פסח של חיילי צבא ארה"ב היהודים במלחמת העולם השנייה, ליל הסדר במוצב במלחמת השחרור ועוד רבים.

פסח זה היום בו עם ישראל נולד כעם, וההגדה הזו היא מעין תמונה משפחתית גדולה של כולנו יחד, אשכנזים וספרדים, יוצאי תימן, גרמניה, אתיופיה וכו' שהוצאת קורן גאה להגיש כמתנת חג לעם ישראל.

יפה עשו מחברי ההגדה המקורית כשפנו לאיש המאחד את עם ישראל נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שפותח את ההגדה במילים " ההגדה המוצעת לפנינו ממשיכה ותורמת לבניין ירושלים בחיבורם של המסורות, המנהגים והנוסחים השונים יחדיו. כך יכולים לשבת לשולחן הסדר כל שבטי ישראל".

אבל זאת רק הגדה אחת המאחדת והשונה מכל השאר.

הגדה נוספת מאותו בית יוצר היא אם תרצו אין זו הגדה. מהדורה מיוחדת של הגדת קורן אותה איירו אנשים עם מגבלות המועסקים בסטודיו בין השורות של עמותת שק"ל.

ללא גבולות
ללא גבולותצילום:יחצ

למשימה התגייסו שלושה אומנים מכשרים, רפאל אנדה, סהר פיק ויפית ברוך, כל אחד בעל איכויות יצירה גבוהות מאוד – רפאל ומתמחה באיור דמויות , סהר בציור צבעוני ויפית מאיירת במחשב איורים מופשטים וצבעוניים.

העבודה התנהלה על ידי יעל תנעמי מנהלת הסטודיו שיחד עם החברים בהוצאת קורן הגדירה את נושאי הציוריים והאומנים ביצעו השקדנות ודייקנות רבה.

אז מה מיוחד בכל זה? יעל תנעמי מספרת על העבודה המיוחדת של הסטודיו "המטרה שלנו לזהות את החברה המוכשרים ולהעסיק אותם בסטודיו ולאפשר להם ליצור עבור הלקוחות שלנו דברים ייחודיים מאוד. יפית שעובדת מספר שנים אצלנו מתניידת עם כיסא גלגלים ממונע ומתמודדת עם מחלת ניוון שרירים, רפאל מוגדר על יד החברה כאוטיסט – מבחינתנו הוא אומן מחונן וסהר עם תסמונת דאון ניחן ביצירתיות נדירה". אכן יפה.

חיה פרידמן, מנהלת השיווק של הוצאת קורן אומרת כי בעולם שהולך ונהיה אינדיבידואליסטי יותר ויותר, לא פעם בליל הסדר נשאלת השאלה- מה המצרים שלך, שאתה צריך לצאת ממנו? מה מצר אותך ומצר לך? התשובה בגוף ההגדה. אם תרצו אין זו הגדה.

ואי אפשר בלי קומיקס לילדים וכאן סיפור ההגדה מתעורר לחיים. סיפור יציאת מצרים בצורה החווייתית ביותר, באמצעות סיפור קומיקס מרתק בעברית בת ימינו לצד נוסח ההגדה המקורי.

צוללים אל ההגדה דרך הדמויות ועובר איתן מסע בזמן מיציאת מצרים דרך ההיסטוריה היהודית וחזור אל ימינו.

כל אחד סביב שולחן הסדר, יכול להתחבר לסיפור ולראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים.

הגדת קומיקס
הגדת קומיקסצילום:יחצ