הרב אלי סדן נגד לאומיות בלי תורהאולפני חן

ראש המכינה הקדם צבאית בעלי, הרב אלי סדן, נאם אחר הצהריים (שלישי) בכנס התורה שבעל פה השלישי שהתקיים במכללת אורות ישראל, בו השתתפו גם יו"ר איחוד מפלגות הימין הרב רפי פרץ ושרת המשפטים איילת שקד.

"יש הרבה אנשים טובים שרוצים לדאוג למדינת ישראל אנשים מימין וגם אנשים משמאל שרוצים לדאוג למדינת ישראל. מה תפקידנו? לדאוג שהתורה תהיה נשמת אפה של המדינה", הסביר הרב סדן בפתח דבריו.

"אנו נמצאים בתקופה מאוד לא פשוטה כי חטא המרגלים חוזר אלינו היום", ציין הרב סדן, "רוב עולם התורה ממשיך להגיד 'אני רוצה לעסוק בתורה ולא במדינה', ואלה שבונים את המדינה אומרים שהתורה לא חשובה. רוב העם חושב שהתורה לא יכולה להתחבר למדינה כמו שבנט אמר שהוא 'לא רוצה רבנים, לא צריך תורה', אני אחליט מה טוב למדינת ישראל".

"יש הרבה אנשים שרוצים לעשות טוב לעם ישראל: ביבי, גנץ, בנט, והם עושים דברים טובים לעם ישראל. השאלה מה זה מדינת ישראל?", הסביר הרב סדן, "החבורה שיושבת כאן במקום הזה זו חבורה קטנה שכשאנחנו יודעים שכשקבלנו את התורה נאמר לנו 'אתם תהיו ממלכת כהנים וגוי קדוש' והמדינה הזו צריכה ויכולה ובוודאי שבעתיד זה מה שיהיה, היא צריכה להופיע את התורה כנשמת אפה של המדינה בכל מערכותיה. אנחנו עוד לא שם. אבל איך נהיה שם אם לא יהיה מי שיוביל לשם?".

"המתח הגדול בבחירות זה בין הימין לשמאל אבל יש פה טעות מאוד גדולה. מה זה ימין ממשקפיים חילוניות? זה לא פשוט. הזמנתי בעבר 4 מרצים מהליכוד שיסבירו לי מה זה ימין חילוני – זה היה מבייש", סיפר הרב סדן.

לדבריו, "זה לא סוד שאחרי כל מה שהיה באירופה במאה העשרים, אירופה נקעה נפשה מלאומיות בצדק. כי הלאומיות החילונית השיא שלה זה גרמניה. בשם הלאומיות יש שנאת זרים, אכזריות והרבה דברים רעים בעולם, ויש הרבה אנשים מאוד עדינים ומוסריים שאומרים 'אני שמאל, אוהב את הערבים, אוהב כל אדם, שתהיה מדינה עם שוויון זכויות ליהודים וערבים. שוויון בין כולם ולהפריד את הדת מהמדינה'. הם מסכנים כי במחשבה חילונית אכן לאומיות חילונית היא מפרידה והפרדת הדת מהמדינה בכל המדינות, זה טוב שיהיה כך. חוץ מעם אחד שב-DNA שלו נאמר 'תהיה גוי קדוש' כדי להיות דוגמא לכל העמים איך אפשר לחיות חיים לאומיים בקדושה".

לדבריו, "יש כאן בלבול מוסרי, ברגע שהמושג ימין ולאומיות נתפס בלי תורה זה באמת מבלבל. כי בעולם הכללי זה קשור לשנאת זרים, לכל מיני דברים שאירופה עוד לא שכחה ובצדק. יש רק בעיה אחת, העם היהודי שונה מכל העמים. ולצערי הרב יש אנשים שמתבלבלים ולא מבינים. אנחנו רוצים לדבר על דמוקרטיה ושוויון, ומדברים במונחים בלי תורה".

"לחשוב שאפשר להיות לאומי ימני בלי תורה זה ארס נחש שמכשיל את כוחה של האומה", קבע הרב סדן.

הרב סדן הוסיף והדגיש, "צריך להגיד את האמת ש'הציונות מבוססת על יסוד תחיית האומה בתורתה על אדמתה'. לא מספיק מסורת, אמונה. אנחנו עם שקיבל תורה. הקב"ה הוציא אותנו ממצרים בפסח ולא פחות מזה אנחנו לא מסתפקים במועט, יש לנו שאיפות גדולות. נכון, יש לנו שותפים ורובם לא מבינים בכלל את מה שאנחנו מדברים אז אנחנו צריכים להיות מכבדים אבל קודם כל כלפיי עצמנו שנדע מה תפקידנו בדור הבא".