צילום מרהיב. שושלות
צילום מרהיב. שושלותצילום: Mark MacEwen

היא לא רוצה לעזוב את המשפחה שלה אבל משהו דוחף אותה, אינסטינקט שאי אפשר להתכחש לו, כמו שהרוח אינה יכולה לעצור את עצמה מלנשוב. והיא עוזבת.

בעלי החיים חווים תחושות כאלה בכל רגע. אין להם זכות בחירה, והאינסטינקט הטבוע בהם נועד להגן על בני מינם ולהמשיך את המין. זו אולי התחושה החזקה ביותר שעולה בעת הצפייה בסדרת הטבע המפעימה 'שושלות' מבית BBC המשודרת בימים אלה ב'כאן'.

הסדרה מתהדרת בחמישה פרקים שכל אחד מהם מתמקד בבעל חיים אחר הנתון בסכנה להמשך קיום משפחתו. ב'שושלות' יש דגש מיוחד על התא המשפחתי ועל השימוש בסמנטיקה אנושית: הורים, בני דודים ואחים. במהלך הפרקים הצופה פוגש שימפנזים, אריות, פינגווינים, זאבים וטיגריסים. הקריינות של דיוויד אנטבורו נשזרת בין שמורת מסאי מארה באפריקה לאנטרקטיקה הקפואה. בתחילה קולו העמוק והדרמתי מציק מעט, אך הצילום המרהיב, הנופים עוצרי הנשימה והחיים שנרקמים לנגד עינינו דוחקים את הקריינות למקומה האמיתי, בשולי הסיפור.

יש רגעים שבהם העיניים אינן מאמינות למחזה שמגיע לנקודות שיא חדשות. תינוק פינגווין שנחטף בידי זוג פינגווינים שאיבדו את צאצאם הפרטי, לביאה שגוריה מגורשים על ידי אריות חדשים שמשתלטים על הלהקה, ואריה צעיר שכמעט מקפח את חייו בידיהם של להקת צבועים מלהגת. גלגל החיים שברירי, אך עם זאת חזק ואיתן, ובדיוק כשנדמה שהכול אבוד בעלי החיים קמים כעוף החול ומתגברים כמעט על הכול. האבידות שסופגים בני משפחותיהם של בעלי החיים מכווצות את הלב, אך נראה שאין להם ברירה, הם פשוט ממשיכים הלאה. לא במקרה בזמן הצפייה עולה ההשוואה אלינו, בני האדם, האם אנחנו מגיבים וחיים אחרת מהם?

הסאונד ב'שושלות' נקי וחד, שאגת האריה וגעיית התאו נשמעים כאילו בוקעים מהחדר הסמוך, והסיפורים מהודקים ודרמתיים, ועל הדרך מידע רב נכנס מהדלת האחורית. אבל בעידן שבו הכול זמין ומהיר והאנציקלופדיות במקרה הטוב ספונות במרתף ובמקרה הרע קבורות במעמקי המדמנה העירונית, סדרת טבע כמו 'שושלות' לא תהיה הבחירה הראשונה שלנו, ובואו נודה על האמת, גם לא החמישית. מי שאינו מורגל בסרטי טבע לא מן הנמנע שינוע בחוסר שקט ויציץ בנייד בגניבה. הסדרה אומנם מרתקת, אך מעט איטית לצופי בית הנייר ומתאימה יותר למיטיבי לכת.

לעומת זאת, ילדים יישבו מרותקים ביתר קלות לנוכח הטבע והמציאות המתפרצת לנגד עיניהם. שאלות כמו האם זה אמיתי וצחקוקים מלאי פליאה למראה בעלי החיים שהם רגילים לראות מצוירים, צבעוניים ומזמרים עושים בהחלט את העבודה, מפתחים את הדמיון ואת הסקרנות ופותחים שער חדש של תחומי עניין לדור ההמשך. מצד שני, מי שיחשוף את ילדיו לסדרה צריך לקחת בחשבון שיש סצנות של ציד אחר טרף, וגם הכנה לקראת הרחבת התא המשפחתי. עם זאת, במאי 'שושלות' השכילו לחשוף את התרחישים הללו באופן תמציתי שאינו פולשני ואינו בוטה. אז אם יש לכם אחר צהריים שקט או ערב רגוע, מומלץ להתרווח אחורה וללמוד עוד משהו על העולם שאנחנו חיים בו.