סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרוניתצילום: ISTOCK

באגודה למלחמה בסרטן מביעים הבוקר (חמישי) דאגה רבה בעקבות הודעת ה- FDA על החשד שסיגריות אלקטרונית גורמות לפרכוסים בקרב בני נוער, וזאת משום שמדובר בדיווחים מהשטח.

ד"ר דודי ביטון, רופא ורכז הסברה בכיר באגודה למלחמה בסרטן, מדגיש "בכל שבוע מצטברות עדויות מדעיות חדשות ודיווחים מעודכנים אשר קושרים בין סיגריות אלקטרוניות וסיכונים בריאותיים של ממש. מהודעת ה - FDA הדרמטית עולה כי סיגריות אלקטרוניות, נחשדות עתה כגורמות לפירכוסים בקרב בני נוער על בסיס דיווחים מהשטח".

לדבריו, "חשד זה מצטרף לקשר בין סיגריות אלקטרוניות להתקפי לב, שבץ מוחי ויתר לחץ דם, גורמי המוות המובילים בעולם. כבר ידוע לנו שהניקוטין בסיגריות האלקטרוניות גורם להפרעות קשב וריכוז, לכאבי ראש ומיגרנות, פוגע בהתפתחות המוח אצל צעירים, משפיע לרעה על שיקול הדעת ומעודד אימפולסיביות וחוסר איזון רגשי. לאחרונה גם פורסמו עדויות מדעיות שהוא גורם לדיכאון וחרדה".

"מחקר קליני חדש שפורסם לאחרונה נמצאו שינויים גנטיים סרטניים בחלל הפה המשפיעים ישירות על תחלואה בסרטן", מספר ד"ר ביטון, "מחקרי מעבדה מעודכנים גם הצביעו על קשר בין ניקוטין לסרטן השד, לסרטן המעי הגס, לסרטן הוושט ולסרטן הריאות ואם עד כה דיברנו על נזק ישיר למעשני הסיגריות האלקטרוניות אז כבר נמצאה הוכחה מדעית אודות ההשפעה המזיקה על הדור הבא ונודע לאחרונה כי בקרב נשים בהריון התגלתה פגיעה בהתפתחות העוברית".

ד"ר ביטון מציין כי "בשנה האחרונה, חלק מהמעשנים בישראל עברו או משתמשים במקביל בסיגריות אלקטרוניות ובמתקני איוד ואידוי ניקוטין מסוגים שונים, במחשבה שהם מהווים כלי גמילה שבאמצעותו יפחיתו את הסיכון לחלות בסרטן. חשוב לדעת שמעבר לעובדה שחלק מהמחקרים העדכניים כבר הוכיחו ששימוש בסיגריות אלקטרוניות דווקא מוריד את הסיכוי להיגמל מסיגריות רגילות, אף המחקרים המחמיאים ביותר מצביעים רק על אחוזי גמילה נמוכים מאוד וגם זאת בליווי טיפולי צמוד".

"חיוני לזכור, בניגוד לתחליפי הניקוטין בבתי המרקחת הנמכרים בפיקוח כאביזר לגמילה, כמו מדבקות, משאפים ומסטיקים, בהם המינון מדוד ומוגבל בזמן ולא נגישים או מגיעים בטעות לילדים ובני נוער, במקרה של הסיגריות האלקטרוניות אין הגבלה, וניתן לצרוך ברצף כמויות גבוהות מאוד ומסוכנות של ניקוטין. כך שנוסף לכל הסיכונים שנחשפים מדי שבוע אודות הסיגריות האלקטרוניות, הרי שבשימוש בה גם ההתמכרות הפיזיולוגית לניקוטין נותרת על כנה. אם בשלב כלשהו מחליטים באמת להיגמל מההרגל הממכר ולהפסיק גם עם הסיגריות האלקטרוניות אז בשל החשיפה לכמויות הניקוטין הגבוהות במיוחד, רוב המעשנים יסבלו מייסורי גמילה פיזיים ונפשיים קשים יותר מאשר מגמילה מסיגריות רגילות ולזה אין תכשיר לסיוע בגמילה", מדגיש ד"ר ביטון.