איילת שקד
איילת שקדPhoto by Tomer Neuberg/Flash90

שרת המשפטים ויו"ר הימין החדש איילת שקד התעמתה עם יו"ר מרצ תמר זנדברג בתוכנית 'אופירה וברקוביץ'' בערוץ 12.

''איך זה שראש המחנה שלכם, גנץ, מתבייש להגיד שהוא שמאל? לאן התדרדרתם?", שאלה שקד את זנדברג וטענה כי גנץ ''קורא לעצמו מרכז כי הוא יודע שאם הוא יגיד שהוא שמאל הוא לא יוכל להביא קולות כי אין לזה קליינטים. זהו, נעלמו, התפוגגו''.

שרת המשפטים סיפרה כי יש לה מחלוקת אידיאולוגית עמוקה עם בית המשפט כפי שהוא היום. "אני לא חושבת שבית המשפט צריך לנהל את ענייני המדינה. ב-30 שנה האחרונות בית המשפט לקח לעצמו המון סמכויות שלא היו לו בעבר. כל אחד יכול לעצור על כל דבר ולכן בית המשפט דן בכל סוגיה ומתערב בענייני ביטחון וכלכלה בלי שיש לו אחריות לכך. בית המשפט צריך ליישב סכסוכים, לא לנהל את המדינה''.

''אני נציגה של כל אזרחי ישראל ולכן אני רוצה לשנות את המערכת ולהסיט אותה לכיוון הרבה יותר שמרן", הוסיפה. ''אגב, בימים של הנשיאים הגדולים אגרנט ולנדוי גם היינו דמוקרטיה לתפארת''.

יו"ר מרצ אמרה באולפן כי ''נשמת אפה של כל דמוקרטיה היא מערכת משפט עצמאית שהיא לא פוליטית. היא לא שמאל ולא ימין. לשמאל יש המון חוסר שביעות רצון מבג''ץ שאישר התנחלויות ולא עמד לצד ערכים שלנו חשובים. אבל בית משפט עצמאי זה אושיית כל דמוקרטיה''.

בנט ושקד בדואט נגד בג"ץ

זנדברג תקפה את המהפכה המשפטית של איילת שקד, ''היא מובילה אותה בכל הכוח, ממש ראש בקיר, יש בה סכנה להכפיף את מערכת המשפט לפוליטיקה. היא היתה שרת משפטית מסוכנת בגלל שיש לה אג'נדה מאוד ברורה לעוות את עצמאות בית המשפט, להכפיף למערכת הפוליטית. בתי המשפט לא יכולים להיות כפופים למערכת הפוליטית. הם חייבים להיות עצמאיים".

שקד הגיבה: ''אני פוליטיקאית שמבצעת, ממש לא מסוכנת. אני מאמינה לחלוטין בעצמאות בית המשפט. ברגע ששופט נבחר אין עליו מרות מלבד מרותו של הדין. אבל כיוון שהוא מתערב בסוגיות ערכיות ופוליטיות, בהחלט צריכה להיות מעורבות פוליטית במינוי השופטים. ואם אני רוצה שופטים שמרנים אני צריכה לדחוף למינוי שופטים שמרנים''.

זנדברג המשיכה, ''ראינו בקדנציה האחרונה שבכל פעם שבית המשפט נעמד לצד שלטון החוק, היו המון ניסיונות מצד שלטון הימין לעוות את שלטון החוק, למשל בחוק ההסדרה, בחוקי היועמ"שים, בחוק הלאום. זה זועק לשמים. חוק יסוד שמבקש לקבוע מדרג בין אזרחי המדינה. יהודים שווים יותר מערבים. זה דבר מזעזע".

''לבית המשפט אין שום סמכות להתערב בחוקי יסוד", ענתה שרת המשפטים שקד ושאלה: ''תמר, את מאמינה שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי?''. זנדברג: ''מדינת הלאום של העם היהודי זה לא סותר שוויון זכויות מלא לכל אזרחיה ואתם פגעתם בשוויון''.

לשאלה של אופירה אסייג מדוע היא רוצה להמשיך לכהן כשרת משפטים, שקד ענתה כי ''משרד המשפטים הוא משרד מטה ענק. בקדנציה האחרונה כחלון לא אפשר לשנות חוקי יסוד שקשורים למערכת המשפט. בקדנציה הבאה אני מקווה שתהיה קואליציה שתאפשר לחוקק לדוגמה את פסקת ההתגברות וחוק יסוד החקיקה ולעשות סדר בין הרשויות". השרה שקד הזכירה כי פייגלין נמצא כבר 20 שנה במערכת הפוליטית ולא עשה כלום, כלשונה.

לקראת סוף העימות, זנדברג שאלה את שקד: "הרי לא לעולם חוסן. ייתכן ששבוע הבא אני אהיה בתפקיד שלך ואתם תהיו באופוזיציה ותהיו בעימות שזקוק להגנה. בתי המשפט נותנים הגנה לכל המיעוטים. את ואני בתור נשים נהננו המון מהפסיקות של בית המשפט. האם לא חוששת שאת תמצאי את עצמך במיעוט שזקוק להגנה ואם תעוותי את עצמאות ביהמ''ש את גם תיפגעי כאשה וכמיעוט ימני אולי?''.

שקד לא נבהלה מהאפשרות הזו, ''אתם תהיו באופוזיציה ואנחנו בקואליציה עכשיו. בעתיד אי אפשר לדעת. אני מסכימה שתפקיד ביהמ''ש זה להגן על זכויות מיעוטים וזכויות אדם. הבעיה היא שביהמ''ש התחיל להתערב בסוגיות שהוא לא צריך להתערב. כששר רוצה למנות מישהו וביהמ''ש מתחיל להחליט האם המינוי סביר או לא, בעיניי זה פוגע בדמוקרטיה. 3 שופטים יכולים להחליט שמשהו סביר וממשלה ושר יכולים להחליט שמשהו אחר סביר. ביהמ''ש לא צריך לנהל את ענייני המדינה''.

שקד שאלה בתורה את זנדברג: ''לפני 20 שנה 40 אחוז הגדירו עצמם שמאל. היום בסקרים רק 8 אחוז מגדירים עצמם שמאל מובהק. מה עשיתם לא בסדר?''.

זנדברג ענתה, ''האמת שזה לא אנחנו, זה אתם. כי אתם בשנים האלה נקטתם במכונת תעמולה קשה ודורסנית ומכוונת נגד השמאל''.

שקד: זו לא האינתיפאדה עם 1,200 הרוגים? זו לא ההתנתקות עם טרור מעזה? אין לתאר''.

זנדברג: ''אני מסכימה בדבר אחד - שאת השאלה צריך להפנות לשכבות רחבות, למי שמכנה עצמו מרכז שברח מהשמאל בגלל התעמולה שאתם הפצתם. הקריאה שלי היא לשמאל: להרים את הראש, להתנער, לא לקנות את ההסתה הזאת. לא להתחיל להתנהל בעצמנו באמצעות הדיכוי שמפעילים עלינו. העמדות שלנו הן הצודקות והנכונות ולאורך השנים מנצחות''.

שקד לא ויתרה: ''את חיה בשלום עם זה שעלית על קברו של ערפאת?''. זנדברג בתגובה: ''אני חיה בשלום שאני עושה מה שהיה צריך לעשות ראש ממשלה: ללכת לרמאללה ולדבר על שלום''. שקד הגיבה: ''אתם נכחדתם אחרי ההתנתקות והאינתיפאדה השניה''.