מצבות שחוללו בבית העלמין היהודי בחוש
מצבות שחוללו בבית העלמין היהודי בחושצילום: האגודה לשמירת המקומות הקדושים ברומניה

אנטישמיות ברומניה: עשרות קברים יהודיים הושחתו בבית העלמין היהודי בעיר חוש ברומניה שבה התגוררה בעבר קהילה יהודית גדולה.

"מעשה כזה מזעזע ולא אנושי הוא לא מקובל", אמר נשיא הפדרציה של הקהילות היהודית ברומניה, ד"ר אורל ויינר. "אנחנו דורשים חקירה פלילית".

בתגובה לחילול הקברים, פרסמה הקהילה היהודית ברומניה הודעת גינוי חריפה. שגריר ישראל ברומניה, דוד סרנגה, פנה במכתב לשר הפנים הרומני וביקש כי ממשלתו תחקור את האירוע ותעמיד את האחראים לדין. סרנגה הזכיר במכתבו כי רומניה, המשמשת כנשיאת האיחוד האירופי, ידועה כמדינה שנלחמת באנטישמיות.

מטעם האגודה למקומות הקדושים ברומניה נמסר כי בית עלמין עתיק זה נמצאים כשלושת אלפים קברים, ובעיר חוש התגוררו רבנים מפורסמים ובהם בנו השלישי של האדמו"ר מרוז'ין וכן רבני משפחת גוטמן ועוד, העיר חוש ממוקמת כתשעים ק"מ מיאס.

ראש האגודה הרב אברהם יעקב סלמון אמר כי הקהילה היהודית דואגת לשימור בתי עלמין ברומניה וכלל הם שמורים ומוכנים ומקרה זה היום בחוש הוא יוצא דופן ומדאיג.

נשיא הפדרציה ד"ר ויינר הוסיף, "ברומניה כיום, מדינה דמוקרטית ופלורליסטית, הזכויות והחובות של היהודים - כמו גם של מיעוטים אחרים - זהים לזכויות ולחובות של הרוב. מעשה כזה מזעזע ולא אנושי של חילול קברים לא מקובל".

לדבריו, "בשם כל היהודים שחיים היום ברומניה, בישראל ובמדינות נוספות, אנו מוחים בתקיפות נגד המעשים הללו, ואנו קוראים לרשויות אכיפת החוק לחקור את הנושא ביסודיות וברמה גבוהה של מקצועיות".

"אנו זכאים לדרוש חקירה פלילית ולהעמיד את האחראים לדין תחת החוק הפלילי והחקיקה המיוחדת ברומניה", הדגיש ד"ר ויינר. "אירועים כאלה, בעלי טבע אנטישמי עמוק, כבר נפוצים במדינות דמוקרטיות וגורמים נזק משמעותי לדימוי של הדמוקרטיה הרומנית. מרגע שנקבל כל בשורה מרשויות אכיפת החוק ברומניה, נעדכן את הציבור".

בעבר התגוררה בחוש קהילה יהודית מפוארת. כיום, נותר בה מספר מצומצם של משפחות, רובן שייכות לאוכלוסייה מבוגרת ובהן ניצולי שואה.