תערוכה: ההר - מסע מצולם אל הר הבית

אחת מתערוכות הצילום ההיסטוריות המעמיקות, המספקת מבט בהיר ומפוכח, אך עם זאת מלא השראה ותקווה על המתחם המקודש והחשוב ביותר.

קובי פינקלר , ה' בניסן תשע"ט

יהודים מתפללים להר הבית
יהודים מתפללים להר הבית
צילום: מרלי שמיר

כבר ב-1839, השנה שמיוחסת להמצאת המצלמה, נעשה הניסיון הראשון לצלם את הר הבית. תמונה היסטורית זו יחד עם עשרות צילומים נוספים, מוצגים בתערוכה החדשה של מוזיאון מגדל דוד – "ההר".

מאז ועד היום הפך מתחם הר הבית לאתר המצולם ביותר בירושלים: צלמים, חוקרים, סקרנים, תיירים, אנשי דת, קבוצות אידיאולוגיות ואף כוחות הביטחון ושומרי הוואקף ממשיכים כל העת לצלם את ההר ואת המבקרים בו. תערוכת "ההר" מציעה מבט בוחן ומעמיק אל מתחם הר הבית בעין המצלמה, מראשית הצילום ועד לימינו (1839–2018).

בין התצלומים שיוצגו בתערוכה ניתן יהיה לראות את צילומי ההר הראשונים מהמאה התשע-עשרה, את תצלומי האופנה של הצלם מולה עשת משנות השבעים של המאה העשרים עבור "גוטקס" על רקע כיפת הסלע, צילום של המלך חוסיין בתא הטייס בעת טיסה מעל הר הבית, מתוך כתבה שכתב המלך עצמו בשנת 1964 עבור הנשיונל ג'יאוגרפיק, הצילומים הראשונים מהפריצה להר הבית במלחמת ששת הימים שצילם הצלם עמוס צוקר ועוד.

הר הבית הוא הסמל הבולט והמובהק ביותר של קו הרקיע של ירושלים. מתחם מלבני זה הוא שישית מגודלה של העיר העתיקה של ירושלים, כ-150,000 מטר מרובע. מזה שלושת אלפים שנה, ואולי אף יותר, שההר מקודש בעבור מיליוני בני אדם מכל רחבי העולם.

על פי המסורת היהודית זהו הר המוריה – ההר שעליו נעקד יצחק והמקום הקדוש שבו עמד הבית הראשון, הלוא הוא מקדש שלמה; לאחר מכן הוקם עליו הבית השני – מקדש שבי ציון, החשמונאים והמלך הורדוס עד שחרב בשנת 70 לספירה, ומאז הוא מוקד לכמיהה ולכיסופים ליהודים לבניינו מחדש עם בוא הגאולה.

המסורת המוסלמית קובעת כי מסגד אלאקצא המקורי – "המסגד הקיצון", היה המסגד השני שנבנה על פני האדמה, וכי זהו המקום שממנו עלה מוחמד השמימה על סוסו הפלאי. בעקבות כך התקדש המקום במסורת המוסלמית כמקום השלישי בקדושתו אחרי מכה ומדינה. מאז ועד היום, למעט תחת שלטון הצלבנים (1187–1099), המתחם מהווה מרכז מוסלמי חשוב. בערבית הוא נקרא "אלחרם אלשריף" או "אלאקצא" כשם כולל למתחם כולו.

הן ליהדות והן לאסלאם משותפת האמונה כי אבן השתייה שבמוקד ההר היא 'טבורו של עולם' והמקום שעליו הושתת העולם.

"מוזיאון מגדל דוד נועד לשמש גשר בין הקהילות, העדות, התרבויות והלאומים הרבים המרכיבים את הפסיפס המרתק והמופלא של ירושלים", אומרת אילת ליבר מנכ"ל המוזיאון. "לכן החלטנו לארח בין כתליו תערוכה חשובה זו, המציגה מבעד לעדשת המצלמה את ההיסטוריה המרתקת של ירושלים".

דרך מחקר צילומי מקיף מציגה התערוכה את סיפורו של ההר בהיסטוריה המודרנית של העיר: מהמבט המונומנטלי-ארכיטקטוני ועד ל"חבית חומר הנפץ" של המזרח התיכון, למקום שהיה לבמה המרכזית של הסכסוך הלאומי-דתי בארץ ישראל. זהו מבט בהיר ומפוכח, אך עם זאת מלא תקווה לימים שבהם אכן תהיה אבן השתייה לאבן יסוד ולתשתית לשיתוף פעולה והבנה, כמאמר הנביא ישעיהו: "כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים" (ישעיהו נו, ז).