נתניהו בעלי. ארכיון
נתניהו בעלי. ארכיוןצילום: יח''צ

תנועת השמאל הקיצוני 'שלום עכשיו' מפרסמת הבוקר (שני) בעקבות התבטאותו של נתניהו על כוונתו להחיל ריבונות על היישובים ביו"ש, דו"ח חדש שמסכם את העשור של נתניהו ויחסו למתנחלים.

מהדו"ח עולה כי ממידע רשמי שמחושב ע"י משרד האוצר והגיע לידי שלום עכשיו עולה כי בעשור שבו נתניהו בשלטון הושקעו בהתנחלויות תקציבים עודפים של למעלה מ-10.272 מיליארד ש"ח. מדובר בכספים שהושקעו בהתנחלויות בנוסף על התקציבים הרגילים שהיו מושקעים בהן גם אם היו בתוך ישראל. נזכיר שמדובר בפחות מ 5 אחוזים מהאוכלוסייה וכי ההערכות הללו לא כוללות את כל ההוצאות העודפות בהתנחלויות ולא את הוצאות הביטחון.

בניה בהתנחלויות– נתניהו בנה הרבה מאוד בהתנחלויות. לפי ספירת שלום עכשיו בעשר שנות כהונת נתניהו נבנו בהתנחלויות ובמאחזים 19,346 יחידות דיור חדשות. 13,608 מהן (70% מהבניה) נבנו בהתנחלויות המבודדות שישראל תצטרך ככל הנראה לפנות במסגרת הסכם מדיני עתידי. יחידות אלה, בהתנחלויות המובדדות הן פוטנציאל לתוספת של כ-60,000(!) מתנחלים.

לפחות 11% מהבניה (2,206 יח"ד) היא לא חוקית לפי החוקים שהחילה ישראל בהתנחלויות (ללא קשר לאי החוקיות של ההתנחלויות עצמן לפי הדין הבינלאומי), במאחזים בלתי חוקיים.

בנוסף, לפי נתוני הבניה של למ"ס, הממוצע השנתי של הבניה בעשור נתניהו עמד על 1,850 יח"ד (ובניטרול שנת ההקפאה הממוצע היה 1,973 יח"ד). לעומת הממוצע השנתי של הבניה מאז שנת 2001 עד 2008 שעמד על 1,829 יח"ד. כך שהטענות כאילו נתניהו "ריסן" את הבניה, למעט כאמור 10 חודשי הקפאה, אינן נכונות.

גידול האוכלוסייה - לפי נתוני למ"ס מאז סוף 2008 עד סוף 2017 - נוספו בהתנחלויות 132,300 מתנחלים. מ- 281100 מתנחלים בסוף 2008 ל 413,000 מתנחלים בסוף 2017. לפחות 50,211 מתנחלים נוספו להתנחלויות המבודדות שישראל תיאלץ ככל הנראה לפנות במסגרת הסכם של שתי מדינות (ממזרח לתוואי הגבול המוצע ביוזמת ז'נבה).

מגמה מדאיגה במיוחד מתרחשת מאז בחירת טראמפ - קצב מטאורי של אישורי תכניות (שאת התוצאות שלהן נראה בשנים הקרובות) והתמקדות על בנייה מחוץ לגושים במקומות שישראל תצטרך לפנות, כל זאת במטרה ברורה לשנות את המציאות בשטח ולהקשות על הסיכוי לשלום.

משלום עכשיו נמסר, "במשך עשור נתניהו משמן בתקציבים עודפים 5% מהציבור על חשבון שאר אזרחי ישראל החיים בנגב, בגליל ובפריפריה החברתית של מדינת ישראל.הצהרתו בדבר הרצון לספח את השטחים מלמדת כי נתניהו מחפש כל דרך להימלט מכניסה לכלא ולכן הוא משחד את השותפים שיבטיחו לו לבלום את המשך ההליך המשפטי נגדו.על אזרחי ישראל לזכור שרק עתידו האישי מעניין את נתניהו, גם על חשבון רוב הציבור וגם במחיר של איום ממשי על עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".