אריה גולן
אריה גולןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

מגיש יומני הבוקר ברדיו כאן ב' של תאגיד השידור הישראלי, העיתונאי הוותיק אריה גולן שליווה את מערכות הבחירות הרבות מאז שנות השבעים, לא זוכר מערכת בחירות שירדה כל כך נמוכה, כהגדרתו.

"כולם מדברים על מערכת הבחירות של 1981 שהייתה מאוד סוערת. שמעון פרס חטף עגבניות וקללות ועבר תקופה מאוד קשה. מנחם בגין היה נואם ענק. נאם בכיכרות, הלהיב המונים ולעג לפרס. אבל אני לא זוכר שהיה לכלוך כמו בפעם הזו. לא ירדו כל כך נמוך בהכפשות. הפעם הקרבות בתוך הנגמ"ש, מחוץ לנגמ"ש ובין נגמ"ש לנגמ"ש", אומר גולן לערוץ 7.

את נתניהו הוא מכנה 'אחד הקמפיינרים האכזריים שהיו כאן'. "נתניהו הוא קמפיינר חזק ביותר. ראיינתי הבוקר את יאיר לפיד ואמרתי שביבי הוא קמפיינר מאוד אכזרי. הוא לא עושה חשבון, אין לו אלוהים והוא גם לא לוקח שבויים. הוא עושה מלחמה מאוד קשה נגד המתחרים שלו. כעת אלה שבוכים הם לא כחול לבן אלא מפלגות הימין שהן השותפות הטבעיות".

גולן תמה על כך שנתניהו לא התראיין אצלו, במסגרת בליץ הראיונות של סוף הקמפיין. "ביבי הפעם החרים אותנו ולא העניק ראיון ליומן הבוקר. הוא התראיין לדקל סגל שהם היום חברים שלנו בכאן רשת ב' ואני מאוד שמח על הרכש הזה, אבל איתנו הוא לא דיבר, צריך לשאול אותו מדוע. הראיון האחרון שעשיתי איתו היה לקראת בחירות 2015 אז הוא עוד הואיל להתראיין עבורנו ליומן הבוקר. הראיון הוקלט במוצ"ש ושודר ביום ראשון בבוקר לקראת הבחירות. זה היה ראיון לא קל. אתה לא יכול לאפשר למועמד לעשות תעמולה. שאלתי הרבה שאלות קשות וקיבלתי הרבה שבחים מעמיתים וממאזינים על הראיון הזה. אני חושב שהיה ראיון הוגן. ביבי לא אמר לי אחר כך 'שמע היית מנוול או לא בסדר. לא אדבר איתך יותר'. אבל עובדה שמאז הוא לא מדבר איתי יותר".

גולן מזכיר את הסכסוך שנוצר בעקבות ראיון שערך עם ראש הממשלה המנוח מנחם בגין. "היינו צריכים לראיין את מנחם בגין ליום העצמאות, לפני הבחירות ב-1981. הייתה פעם מסורת יפה שראשי ממשלה מתראיינים לפחות פעמיים בשנה, ביום העצמאות ובראש השנה. רזי ברקאי עוד היה כתב פוליטי יחד איתי בקול ישראל ונכנסנו לראיין את מנחם בגין. מכיוון שזה היה קרוב מאוד לבחירות של והכרנו את בגין שיודע להשתלח נהדר בפרס, אז גדעון לב ארי שהיה מנהל קול ישראל אמר לנו 'חברים תשאלו מה שבא לכם, אבל תגידו לבגין שאם הוא ישתלח בשמעון פרס אנחנו נצטרך להוציא את זה. אנחנו כמה ימים לפני הבחירות לא נוכל לאפשר לו תעמולת בחירות. הוא ודאי יבין'".

"הלכנו לראיון ודיברנו על כל מיני דברים והחלטנו שנשאל אותו על השמועות שהיו אז שבגין לוקח תרופות שגורמות למצבי רוח. פתחנו כרגיל בשאלות הביטחוניות והמדיניות והגענו לנושא המדינה הפלסטינית. בגין קם מהשולחן שלו בלשכה, מאחורי גבו היתה מפת תבליט של ארץ ישראל ואמר 'תסתכלו, אם תהיה מדינה פלסטינית על הגבעות יהיו טילים וקטיושות על נמל התעופה. אתם רוצים שנחיה במדינה עם קטיושות על נמל התעופה?'. ואז הוא התיישב בחזרה. אמרנו לו שיש ידיעות על תרופות שהוא לוקח שגורמות למצבי רוח שונים עליות ומורדות. בגין אמר לנו 'מה פתאום זה שטויות אני לוקח תרופות רגילות. אני אדם לא בריא, יש לי מחלת לב ואתם יכולים להסתכל בארון התרופות שלי'", ממשיך גולן.

לדבריו, "שנינו מתחת לשולחן עשינו לעצמנו וי. זו כותרת מצוינת ופיקנטית שבגין מכחיש. בסוף בגין גם השתלח בפרס. כשנגמר הראיון העברנו לו את ההוראה ממנהל הרדיו לגבי שמעון פרס. בגין אמר 'אין לי בעיה, אני מבין, אבל כמו שיש לכם בקשה גם לי יש בקשה. נא לחתוך החוצה את הקטע עם התרופות'. זה היה הקטע הכי פיקנטי והתחלתי להתווכח איתו. אמרתי לו 'ראש הממשלה, זה לטובתך. זה יבהיר פעם אחת ולתמיד את עניין התרופות'. אז אמר לי יחיאל קדישאי, 'מר גולן עם ראש הממשלה לא מתווכחים. הוא ביקש להוציא, תוציאו'".

"חזרנו חפויי ראש למערכת. השמענו את הראיון המלא והלא מצונזר לכל החברים שישמעו איזה קטע נהדר היה לנו שהיינו צריכים להוציא אותו החוצה. חתכנו את זה החוצה וזה שודר בלי הקטע על התרופות והמתקפות על פרס. אלא מה, למחרת הקטע שהוצאנו הופיע בעיתון דבר. בגין החליט שאנחנו שני שליחים של מפלגת העבודה שבאנו לגרום לו נזק בבחירות להפיל אותו מהשלטון. הוא לא דיבר איתי חודשים, לא ענה על שאלות שלי ופשוט התעלם מקיומי", מתאר גולן.

"בליל הבחירות הייתי מהבוקר במצודה עד שהגיעו תוצאות האמת ובגין הופיע במצודה ברבע לארבע לפנות בוקר. בגין בא לתת נאום ניצחון אחרי שהוא כבר סגר ממשלה עם השותפים שלו. ואז לפתע בגין גילה אותי בתוך המון העיתונאים, הצלמים והכתבים מול הבמה במצודת זאב. הוא הסתכל עלי ואמר את המשפט המיתולוגי שעד היום לא שוכחים לי, 'מדוע נפלו פניך מר גולן נקים ממשלה יהיה בסדר'".