הרב דודי פוטש
הרב דודי פוטשצילום: יח"צ

בזמן שכולנו עסוקים בניקיונות הבית לפסח, ישנם אלפי זוגות שרוצים להתכונן לחג גם מבחינה רוחנית ולחוות את ליל הסדר בצורה משמעותית יותר.

הרב דודי פוטש, מייסד ארגון 'בצילו' נותן את הכלים איך לעשות את זה. "אחרי למעלה מ-40 שנה בהן לימדתי במדרשות, ישיבות, מכללות וקהילות רבות בכל רחבי הארץ, שמתי לב שיש משהו מאוד מהותי שחסר בדור שלנו", שיתף הרב פוטש.

עוד אמר הרב פוטש, "הורים רבים פנו אלי, שהם מחנכים את הדור הצעיר לשמור תורה ומצוות כפי שהם מכירים ממה שחינכו אותם - וזה לא עובד. זה לא מעניין אותם, הם עסוקים במכשיר שלהם ורבים מזלזלים ואפילו מורידים את הכיפה. הדור זקוק למשהו אחר".

לאחרונה, פרסם הרב פוטש מדריך חינמי בו מקובצים רעיונות, תובנות וכלים מעשיים איך לחוות את ליל הסדר על פי חז"ל, בהתחדשות ובצורה משמעותית יחד עם כל המשפחה.

"חייבים לשנות פאזה אי אפשר לחנך היום כמו פעם, עשיתי אלפי שיחות עם דתל"שים, בוגרי ישיבות ואולפנות והוריהם ואחד הדברים שדווקא דתלש"ים רבים שיתפו אותי בכאב, שאם היו מסבירים להם את העומק, מה הסוד והעומק של המצוות ואיך חווים אותם בצורה משמעותית ולא רק 'כמצוות אנשים מלומדה', הם לא היו עוזבים את הדת, וזו לא אשמת ההורים" המשיך הרב פוטש, "אף פעם לא לימדו אותם איך ללמד ולחנך אחרת.

אני מאמין בכל ליבי, שכאשר ההורים יבינו את המשמעות הפנימית של החגים והמצוות יקרו שני דברים חשובים: ראשית, הם עצמם יחוו את התורה אחרת, עם הרבה יותר חיות ושמחה וזה עצמו ידבק גם את הדור הצעיר ודבר נוסף- הם יבינו את המקום בו ילדיהם נמצאים ויידעו מה ואיך לענות למה שבאמת מציק להם".

בשנים האחרונות, ישנה נהירה גדולה לעולם הנפש, החסידות ועוד האם זה קשור לכך שהדור הצעיר מחפש את העומק והחיות?

"אני חושב שכן, גם אני, המון שנים למדתי חסידות על כל גווניה ואני חושב שיש בחסידות עוצמה גדולה אבל צריך לשים לב, שלפעמים אנשים נוהרים אחרי העדר והולכים להופעות והתוועדויות המוניות וזה טוב אבל אין כאן באמת עבודה פנימית.

אני נזכר, בזמן שהייתי בשנת שבתון מהחקלאות בגוש קטיף, אישתי אפשרה לי ללכת ללמוד אצל רב הכותל, הרב מאיר יהודה גץ, בבוקר הייתי לומד הלכה ובלילות את תורת הסוד והרב כל הזמן אמר לי 'אתה צריך להנגיש את עולם הסוד לציבור בשפה פשוטה - זה הכוח שלך', ומאז אני משתדל בשיחות, בשיעורים ובעיקר בתוכנית למשפחות ('תורה פנימית למשפחה') לצקת את התוכן הכי עמוק בצורה פשוטה ועם רעיונות איך לעשות את זה בפועל יחד עם הילדים".

יש דוגמה שאתה יכול לתת לקראת פסח המתקרב?

"בוודאי. פסח זה אולי החג המרכזי ששזור בו כל מה שדיברנו, המצווה המרכזית בפסח הינה סיפור יציאת מצרים והגדת לבנך. החיבור הכי עמוק בין הורים לילדיהם בקשר, בשייכות ובחיבור לתורה והמצות נמצא בליל הסדר.

חז"ל מלמדים אותנו שבלילה הזה לא מעבירים שיעורים וידע, אלא נותנים מקום לשאלות, השאלה באה מהמקום הכי עמוק בו הילד נמצא, וחז"ל לימדו אותנו שבשביל שהילדים שלנו יהיו מחוברים באמת, צריך לתת להם מרחב ואימון לשאול כל מה שמציק להם, בליל הסדר יש מקום לכל 4 הבנים. כשמבינים שזה העיקר של ליל הסדר, זה מאפשר לחשוב ביצירתיות (וכמובן לפי כל גדרי ההלכה) על רעיונות איך לעשות את זה מותאם לכל הנוכחים".

במדריך המלא, שניתן להורדה כאן תקבלו תובנות, רעיונות מעשיים ודרך בהירה להיכנס אחרת לליל הסדר ולחוות אותו יחד עם כל המשפחה בהתחדשות, עוצמה ושמחה.