הצבעה בכנסת
הצבעה בכנסתצילום: הדס פרוש, פלאש 90

פרופ' אבי דיסקין, ראש בית הספר למנהל, ממשל ומשפט במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, קורא בערוץ 7 להוריד את אחוז החסימה או לתקן את המצב שבו אלפי קולות של מפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה נזרקים לפח.

"אחוז החסימה צריך להיות נמוך ככל האפשר כדי לייצג נאמנה את כלל הבוחרים", טוען דיסקין. ''גם אם לא מורידים את אחוז החסימה הנחתי הצעה שנדונה ברצינות לאפשר ליותר משתי מפלגות לעשות הסכם עודפים וכאשר יש מפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה הקולות לא ילכו לפח אלא יעברו למפלגות האחרות שנמצאות בברית העודפים''.

לדבריו, רק כך יימנעו ''עיוותים'' כמו שאירעו ב- 1992 וב- 2013, שקולות רבים הלכו לטימיון והביאו לתוצאות פוליטיות שלא שיקפו את רצון העם.

הוא מסביר שכתוצאה מאחוז החסימה הגבוה, לנתניהו לא יהיה מרחב תמרון גדול והוא יצטרך להכניס את כל מפלגות הלווין ולהיענות לדרישותיהן. אך להערכתו בניגוד למה שחושבים, דווקא קואליציות מינימאליות מחזיקות זמן רב יותר.

"נכון שבקואליציה המסתמנת כל מי שיפרוש יוכל להפיל אותה אבל על פי כל המחקרים דווקא קואליציות כאלה מחזיקות זמן רב יותר. קודם כל מהסיבה שרוב המפלגות בקואליציה קרובות מבחינה אידיאולוגית וגם מהסיבה שכל מפלגה שפורשת יודעת שהיא מתאבדת כי הולכים לבחירות".

יחד עם זאת, פרופ' דיסקין מציין כי קואליציה כזאת גורמת לכאב ראש ליו"ר הקואליציה ולראש הממשלה בכל פעם שמתרחשת הצבעה במליאת הכנסת.

לסיום מוסיף דיסקין כי "כחול לבן היא בעצם שלוש מפלגות שהתאחדו לצרכים אלקטוראליים, לא בטוח שהם יישארו מאוחדים לנצח ועצם העובדה שהם טורחים לומר שהם יישארו ביחד מעיד על החשש שזה יתפרק.

''התפרקות שלהם יכולה לשנות את ההרכב הקואליציוני לכן תהיה כנסת מעניינת שכוללת גם את כתבי האישום ומה תהיה התגובה לזה. האם יועבר החוק שקובע שראש הממשלה לא צריך להתפטר והאם היועץ המשפטי יתערב בניגוד לחוק בנושא הזה".