אביגדור קהלני: לשמור על האמא הישראלית

תא''ל במיל' אביגדור קהלני, גיבור ישראל ובעל עיטור הגבורה ועיטור המופת, שמח על החלטת צה''ל שלא לגייס נשים ללחימה בטנקים.

באירוע לזכר חללי צה''ל שנערך בבנייני האומה אמר קהלני לערוץ 7 כי ''ההחלטה שלא לאפשר ללוחמות להיות בטנקים היתה ברורה לי שתהיה כבר לפני שנתיים כשהתחילו את המהלך הזה. לקח זמן להפנים ולהבין את מה שאני כבר יודע לאורך כל השנים".

לדבריו, ''אין שום קיפוח בנושא של נשים, אני בעד שיבוצן בכל התפקידים בעולם אבל אני לא חושב שהן צריכות להיות בדרג המסתער, לשלוח אותן מעבר לקווי האויב ולחזור כמו שחזרו לוחמים שלי. לא הגענו למצב הזה ואין צורך בזה. ההחלטה נכונה ונבונה.

"לוחמות בשטח האויב זאת בעיה", הדגיש קהלני. ''לוחמות בביטחון שוטף שיושבות על הגבול הן עושות עבודה נפלאה ושימשיכו לעשות, אני בעד, אבל משטח אויב חוזרים בארונות וללא רגליים ולכן צריך לשמור על האמא הישראלית שתחזור בשלום הביתה ולא תעבור את הטראומה שאנחנו עברנו''.

כאמור, בצה"ל הוחלט באופן סופי כי נשים לא ישובצו בתפקידי לוחמה בחיל השריון. לוחמות שכבר הוכשרו כטנקיסטיות - שובצו ביחידות לוחמות אחרות כמו קרקל, כך דווח הבוקר (ראשון) בגלי צה"ל.

ההחלטה התקבלה כשברקע החלטת הרמטכ"ל הקודם רא"ל גדי איזנקוט, שעוררה בזמנו סערה, לבצע פיילוט לשילוב נשים בתפקידי לוחמה בחיל השריון.

במהלך הניסיון, שהוגדר בצה"ל כמוצלח, 10 מתוך 15 חיילות שהחלו את המסלול סיימו את ההכשרה והפכו ללוחמות בשריון, 4 מהן הפכו למפקדות טנקים.

הסיבה הרשמית להחלטת צה"ל היא חישובי עלות-תועלת, לפיהם יש צורך ביצירת הכשרה נפרדת ובהקצאת לוחמות על חשבון יחידות אחרות. כזכור, בשעתו ספג רעיון שילוב נשים כלוחמות בטנקים ביקורות רבות.

מדובר צה"ל נמסר, "ההחלטה להקפיא את הפרויקט התקבלה ופורסמה כבר לפני מספר חודשים בעקבות הערכת המצב שבוצעה בזרוע היבשה בה עלה כי השלב הבא בהתנסות מחייב גדילה משמעותית בכ"א ותשתיות למימוש התהליך, הוחלט כי בעת הזו נכון לחזק את שילוב הלוחמות ביחידות הקיימות, ולא להקים יחידות לוחמות חדשות. הידע למימוש התהליך, באם יוחלט עליו, נרכש וקיים. נושא שילוב הנשים בשריון לא נידון על שולחנו של הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי".