"לא ראוי ולא הגון כלפי אזרחי מדינת ישראל"אתר ישיבה

באדיבות אתר ישיבה

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, תובע לעשות שינוי במערכת במשפט הישראלית ולאפשר לבתי הדין הרבניים לדון בדיני ממונות.

בשו"ת בנושא פסח שיזמו באתר 'ישיבה' ושודר בערוץ 7, אמר הרב לאו כי המצב בו בתי הדין הרבניים מנועים מלעסוק בדיני ממונות הוא "לא נכון, לא ראוי, ולא הגון כלפי אזרחי מדינת ישראל".

הרב לאו דיבר על מצב בו מתעוררות טענות כנגד מכירת החמץ של הרבנות הראשית וסיפר כי בנוסח המכירה "אנחנו מוסיפים, שאם תהיה איזה טענה כלפי המכירה היא תתברר אך ורק בבית הדין הרבני".

על כך אמר הרב לאו: "לצערי, היות שבתי הדין הרבניים במדינת ישראל עדיין מנועים מלעסוק בדיני ממונות, דבר שלא נכון, לא ראוי, ולא הגון כלפי אזרחי מדינת ישראל שמבקשים לידון בפני דייני בית הדין הרבני בעניני ממונות, אני נאלץ לציין (בכתב המכירה י"ג) 'בבית דין ממונות שעל יד מועצות דתיות', שם תתברר טענה כלשהי לגבי המכירה הזאת".

הרב לאו קרא לשנות את המצב: "הגיע הזמן להשיב עטרה ליושנה, שבתי הדין הרבניים המסודרים והרשמיים, בתי הדין שהם בית דין קבוע במקום, הם אלו שתתברר טענה על תוקף ועל מהות המכירה".

הרב לאו העביר גם שיעור קטן באזרחות והסביר את מהות חופש הקניין וחירות האדם במדינה דמוקרטית: "אנחנו לא מדינה קומוניסטית, החמץ הפרטי של כל אחד ואחת זה שלכם הוא לא שייך למדינה אז אין לשר האוצר שום סמכות למכור חמץ שלא שלו, החמץ שהוא יכול למכור זה רק חמץ בבעלות המדינה".

"המציאות היא", הסביר הרב לאו, "שאנשים ממנים אותנו כשלוחם כדי למכור את החמץ שבבעלותם והיות שכך אנחנו יכולים למכור חמץ שנאסף ממקומות רבים".