אוהדי בית"ר. מנהלת הליגות פוגעת בהם?
אוהדי בית"ר. מנהלת הליגות פוגעת בהם?צילום: באדיבות האתר הרשמי של הקבוצה

מנהלת הליגות בכדורגל נגד האוהדים הדתיים ושומרי המסורת? אל ערוץ 7 הגיעו תלונות של אוהדים רבים הטוענים כי מנהלת הליגות בכדורגל מפלה ופוגעת בהם, זאת על רקע קיום משחקי הכדורגל האחרונים בשעה שאינה מאפשרת להם להגיע למשחקי קבוצתם, בשל הסמיכות לצאת השבת.

תלונות האוהדים נסובים סביב מועד המחזור הבא של הפלייאוף התחתון שיתקיים ב-27.4, מוצאי שבת ומוצאי פסח - ערב המימונה.

על פי הודעת מנהלת הליגות בכדורגל, קיום מועד המחזור הבא של הפלייאוף התחתון נקבע לשעה אחידה בכל המשחקים, כשאלה יחלו בשעה 20:30, 40 דקות לאחר צאת השבת, דבר שימנע בוודאות גדולה הגעתם של שומרי שבת ומסורת רבים אל המשחקים השונים. אם להוסיף לכך את העובדה כי המשחקים יתקיימו בצאת חג הפסח ובזמן שבבתי ישראל הרבים יקיימו את חג המימונה, אזי שמשחקים אלו בכל מקרה יביאו כמות דלה עד מאוד של אוהדים.

"בית"ר ירושלים תשחק את משחקה הקרוב מול עירוני קריית שמונה באצטדיון הצפוני. נסיעה של שעתיים וחצי לכל כיוון למי שאינו גר בצפון. מה רוצים במנהלת הליגות שאוהדים יעשו, כיצד יוכלו לשמור שבת, להגיע למשחק קבוצתם ואף לחזור בשעה הגיונית לחגוג עם משפחתם וחבריהם את המימונה?", שאל אוהד בית"ר.

זו אמנם אינה הפעם הראשונה בה מתקיימים משחקי הכדורגל של סיום העונה בשעה אחידה שפוגעת באוהדים שומרי שבת ומסורת רבים, אך אלו מצטרפים אל משחקה האחרון של בית"ר ירושלים במוצאי השבת האחרון שהתקיים באצטדיון טדי בסמוך לצאת השבת, מבלי להתחשב באוהדים הדתיים.

לא רק האוהדים הדתיים נפגעו מקיום המשחק בסמוך לצאת השבת, כשגם הבעלים של בית"ר, משה חוגג, השומר שבת, נאלץ לעשות את השבת לא בביתו אלא עם בנו הקטן במלון בבירה בכדי להגיע בזמן למשחק.

אוהדים דתיים שלא היה בידם אפשרות להשתכן שבת שלמה במלון בבירה ובכל זאת רצו להגיע למשחק של קבוצתם, נכנסו לאצטדיון דקות רבות לאחר שריקת הפתיחה, דבר שמנע מהם לראות את שער היתרון של הירושלמים מרגליו של פרדי פלומן.

אוהדים רבים טענו כי קיום המשחק בסמוך לצאת השבת פגע בהם כלכלית שכן אלה רכשו מנויים בכסף רב למשחקי הקבוצה, זאת על סמך העובדה כי בית"ר אינה משחקת בשבת וכי משחקי הקבוצה לרוב מתקיימים בימות החול. "או שמנהלת הליגות מפלה את האוהדים הדתיים ושומרי המסורת, או שלא אכפת להם כל כך מהלקוחות שהם הקהל ואיכות המוצר שזה הכדורגל", אמרו מספר אוהדים לערוץ 7.

בנוסף, בשעה האחרונה פתחו אוהדים עצומה הקוראת למנהלת הליגות בכדורגל לחזור בה מהחלטתה לקיים את המשחקים בסמוך לצאת השבת. ראשי העצומה הבהירו כי לא מדובר רק באוהדי בית"ר, אלא בכל אוהדי הכדורגל בארץ, כשעל זו חתמו כבר בשעה הראשונה קרוב ל-600 איש.

"אנו שומרי השבת קוראים לכל אוהדי הכדורגל בכלל ולאוהדי בית"ר ירושלים בפרט לחתום על עצומה זו, על מנת שכולנו נוכל להינות מכדורגל!", כתבו ראשי העצומה.

במנהלת הליגות הגיבו לפניות האוהדים באופן אישי כשכתבו להם כי "נעשה מאמץ בכל מקום אפשרי, לשבץ את המשחקים כך שלא יפלו על שבת.
אצלנו, בניגוד לליגות אחרות במערב אירופה, אין את יום ראשון כיום מנוחה ולכן היסטורית, הליגה משוחקת בשבת שהוא יום המנוחה".

בנוסף אמרו שם כי "עפ"י ההסכם החתום בוחר זכיין השידור, ספורט 1, את לוח השידורים שלו ומבצע את השיבוצים בהתאם ללוח שידוריו. ראוי להדגיש כי זכיין השידור רכש את זכויות השידור, וכנגד סכום כסף, שבלעדיו, לא ברור כיצד ניתן לקיים את המועדונים. יש להזכיר גם כי ספורט 1 משדר במקביל את הליגות הגרמנית והאנגלית בחלונות שידור מאוד מצומצמים".

"מעבר לכך, ישנו גם הצורך להתחשב בטוטו ובעקרון של מחזור משחקים המתפרס על כמה שפחות ימים. חשוב לזכור כי אנחנו רוצים ששוחרי הענף, ובדגש על ילדים וכאלה המשכימים קום לעבודתם, יוכלו לראות את תכנית סיכום המחזור בשעה סבירה וליהנות מליגת העל בכדורגל ולכן לא ניתן לפתוח משחקים במוצ"ש כי לא יהיה ניתן לערוך את החומרים עד השעה היעודה".

עוד אמרו במנהלת הליגות לאוהדים כי "ישנה יוזמה המתגלגלת שנים רבות, להכריז על יום ראשון כיום שבתון, הכרזה שכזאת תוכל בוודאי לסייע לשיבוץ משחקים בצורה שלא תפגע בשבת. לסיכום, אנחנו עושים ככל שביכולתנו על מנת לשבץ משחקים מחוץ לשעות השבת, זאת תחת המגבלות שציונו כאן".

לנו בערוץ 7 אמרו במנהלת הליגות כי מלבד העובדה ששעת המשחק האחידה נהוגה כבר שנים במשחקי סיום העונה, להם יש גם אחריות יחסית על שעת המשחקים וכי זה מוגבל ומוחלט בין היתר גם על ידי גופי השידור, בדומה לתגובה לאוהדים.