פסח
פסחצילום: ISTOCK

גם אם חשבתם שכבר שמעתם הכול על פסח, הרשו לנו לחדש לכם: הנה כמה דברים שקשורים לפסח שלא בטוח שחשבתם עליהם.

עובדות מרתקות טעימות וחשובות

1. ראשית רבותי ספרים. למרות שפסח הוא החג העתיק ביותר של העם היהודי, עדיין מדהים לגלות שמדי כמה שנים יוצאים בעקבותיו ספרים חדשים. כך למשל מי שמחפש ספרים לפסח, יימצא לא רק ספרים למבוגרים, אלא גם מבחר ספרים נהדרים לילדים.

כמו כן, מלבד ספרים גם תמצאו דיסקים חדשים בנושא, דיסקים שמכילים שירים כגון "שמחה רבה", "משה בתיבה", "עבדים היינו" וכדומה. מה בגזרת המבוגרים? גם פה פסח מביא עמו רוח צעירה של נעימות אהובות, כגון המנגינות שמופיעות בדיסק החדש של "חיליק פרנק" (נגן קלרינט שמשתייך לחסידי ברסלב).

2. מה עושים צמחונים? אם ישאלו אתכם מה אוכלים בפסח, תענו בודאי שבעיקר על האש, מצות ותפוחי אדמה. אך מה אוכלים בפסח צמחונים? אל תדאגו להם, הם לא מניחים שוק של טלה על צלחת הסדר המסורתית, אלא במקומו מניחים סלק. מדוע דווקא סלק? גם אנחנו נשמח לתשובה. חוץ מזה, יש לא מעט מתכונים טבעוניים שבהחלט ניתן להיעזר בהם לערב החג.

3. קלוריות - עוד עובדה שנוגעת לאוכל: ב4 הכוסיות שנוהגים להרים במהלך ארוחת החג יש כ400 קלוריות. עושים דיאטה? מעטו במצות והעדיפו יין רוזה.

4. טיול סמלי - כידוע, בני ישראל הלכו במדבר במשך ארבעים שנה. לפני מאות שנים היהודים שגרו בסמיכות למדבר סהרה נהגו לשחזר את ההיסטוריה, כל חג הם עזבו את הכפר ונעו לכיוון המדבר, ולו לכמה ימים. גם כיום יש משפחות שבוחרות להעביר את החג במדבר, אך כאן מדובר בהזדמנות לחופשה ואף הזדמנות להנחיל לילדים באופן מוחשי את ההיסטוריה היהודית.

5. מיין לתה - במלחמת העולם השנייה התקשו למצוא בווילנה יין כשר ועל כן הסמכות הרבנית הותירה להחליף את היין בתה מתוק.

6. פמיניזם - דיברנו על צמחוניים, אנשים בדיאטה ועתה נעבור לנשים פמיניסטיות. במה מדובר? במנהג שמיועד לסמן פוריות חופשית עבור כל הרכב של זוג יהודי. על מנת לסמן זאת נהגו להציב בצלחת של פסח תפוז. המנהג החל בשנות ה80 בארה"ב.

7. ענווה - משה רבינו הוא הדמות הראשית שמייצגת את פסח, אך הוא מוזכר בהגדה רק פעם אחת. מדוע? אחת ההשערות היא שמדובר בסממן מובהק לענווה הגדולה שייצגה אותו.

8. שולחן חג - אתם חושבים שארוחת החג שלכם גדולה? ובכן, בקטמנדו נערך מדי שנה הסדר הגדול ביותר בעולם, אליו מגיעים יותר מ2,000 איש.

9. רצח אברהם לינקולן – בערב חג בשנת 1865 נרצח נשיא אמריקה אברהם לינקולן. בבתים רבים סדר פסח הופסק ואת שירי פסח החליפו מזמורי יום הכיפורים.

10. המהדורה האמריקנית הראשונה - הנרי ג'קסון הוא האיש שעמד מאחורי בית ההוצאה העברי הראשון שהוקם בארה"ב והוא האיש שהוציא בשנת 1837 את המהדורה האמריקנית הראשונה של הגדת פסח.

מחפשים פעילות לחג?

אם חיפשתם כיצד לעורר עניין במהלך החג, עתה אתם יודעים - מוזמנים להעלות במהלך הסדר שאלות שקשורות לעשרת העובדות הנ"ל וכמובן לחפש נתונים נוספים.