צועדים יחד
צועדים יחדצילום: השגרירות הנוצרית הבינלאומית

מאות מתושבי פראג השתתפו השבוע בצעדה השנתית נגד אנטישמיות. הצעדה התקיימה במחאה על העלייה באנטישמיות באירופה ולהבעת תמיכה במדינת ישראל. הצעדה נערכה בחסות השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים.

סקרים עדכניים שנערכו ביבשת הראו עלייה דרמטית במספר אירועי השנאה נגד יהודים במהלך חמש השנים האחרונות, בעיקר בשבדיה (עלייה של 81 אחוזים), צרפת (72 אחוזים), גרמניה (66 אחוזים), הולנד (65 אחוזים) ובריטניה (62 אחוזים). מנגד, במדינות מזרח אירופה המצב טוב יותר. בצ'כיה נרשמה עלייה מתונה יותר של 28 אחוזים בפשעי השנאה.

בצעדה השתתפו יו"ר הסנאט הצ'כי ירוסלאב קוברה; יו"ר השדולה הפרלמנטרית נוצרית דמוקרטית יאן ברטושק; חבר מועצת העיר פראג יאן וולף ושגריר ישראל דניאל מירון.

"האנטישמיות איננה חדשה באירופה, וכיום היא מוזנת משלושה גורמים עיקריים: הימין הקיצוני, המאשים את היהודים בקומוניזם, השמאל הקיצוני המאשים אותם באחריות לקפיטליזם והמוסלמים הקיצונים שאומרים כי יהודים אינם בני אנוש. עלינו לעמוד מול הגאות הזאת ולא לאפשר לאנטישמיות להרים את הראש", אומר מוימיר קאלוס, מנהל השגרירות הנוצרית בצ'כיה וסגן נשיא השגרירות הנוצרית.

"אנחנו חוזים בעלייה חסרת תקדים של האנטישמיות באירופה, והיבשת מחפשת אויב להאשים אותו בצרותיה. אסור לנו לאפשר לעם היהודי ולמדינת ישראל להיפגע שוב", אומר קוברה, יו"ר הסנאט הצ'כי.

"האנטישמיות של היום לובשת צורה שונה מזו של שנות הארבעים של המאה העשרים", מוסיף ברטושק. "היום היא כוללת מדיניות אנטי ישראלית של האו"ם, שבה 80 אחוזים מההחלטות ממוקדות נגד מדינת ישראל. אני עומד כאן היום, כי אנחנו מתמודדים מול גל חדש של אנטישמיות שמסתתר מאחורי מסכת זכויות האדם".

השגריר מירון: "אנטישמיות ושנאה חותרות תחת השלום, זכויות האדם והדמוקרטיה. יש לנו אחריות משותפת לצאת נגד התופעות הללו. האחריות מתחילה בהכרה ובהגדרה של הרוע, וזה מה שחברי הפרלמנט הצ'כי עשו כשהגדירו את האנטישמיות בהתאם להגדרות כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה".