מתחזק החשד: התאונה היתה פיגוע דריסהחוננו

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו שלח מכתב חריף למפקד אגף החקירות במרחב דוד, יורם סגל, שבו הוא מעלה שאלות קשות בנוגע להתנהלות המשטרה בחקירת אירוע הדריסה שאירע בשער יפו לפני כשלושה שבועות, במהלכו נפגעו שני בחורי ישיבה.

השאלות עסקו בין היתר בשחרורם המהיר של החשודים, בעיכובים בגביית עדויות מעדי הראיה ובהעברת החקירה כבר באותו יום לאגף התנועה.

במכתבו תיאר עו"ד בלייכר כי לפי הידוע לארגון חוננו מכלי התקשורת, שעות מספר לאחר האירוע נתפסו חשוד או שניים בגין הדריסה, ולאחר חקירה קצרה הם שוחררו. במקביל, הועבר התיק עוד באותו היום לאגף התנועה, וסווג כתאונת דרכים. כמו כן כתב עו"ד בלייכר כי המשטרה אף לא טרחה, במשך שבוע וחצי, לגבות עדויות מעדי ראיה משמעותיים, עד אשר נמסרה לידי המשטרה הקלטה של אותם העדים מדווחים על הדריסה למוקד 100.

בין השאלות שהפנה עו"ד בלייכר למשטרה ישנה התייחסות לשחרורם המהיר של החשודים. ''כיצד שוחררו החשודים תוך שעות מעטות בלא שהובאו בפני שופט, וחרף זאת שמדובר לכל הפחות בתאונת פגע וברח? כיצד חקירת האירוע הועברה לאת"ן (אגף התנועה) באותו יום, חרף כך שנוסף לדריסה התלוותה תקיפה של הפצוע?''. כמו כן, שאל עו"ד בלייכר ''כיצד שוחררו החשודים מיד בבוקר, טרם בדיקת מצלמות האבטחה ומצלמות הדרך באזור?''.

שאלות נוספות אותן ציין עו"ד בלייכר במכתבו הן ''כיצד שוחררו החשודים רק לפי גרסתם, בטרם נערך עימות בין החשודים למתלוננים נפגעי העבירה? כיצד שוחררו החשודים טרם קבלת ממצאים פורנזיים כגון טביעת אצבע על הסכין שנמצאה בזירה, דגימות DNA, ובדיקות של הרכב הפוגע ביחס לממצאים בזירת האירוע? כיצד שוחררו המחבלים טרם שנגבו עדויות מעדי הראיה שהזעיקו את הכוחות ודיווחו על פיגוע?''.

שאלות נוספות שנותרו פתוחות מאז הדריסה הן ''מדוע עד כה, למרות שנמסרה עדות מוקלטת מהשטח, נגבתה עדות רק מגברת א' ולא מבעלה ח', שיכול להעיד על כך שהבחין שמדובר בפיגוע מהרגע הראשון בעת שהרכב סטה והאיץ לכיוון המתלוננים, כפי שנשמע בהקלטה? האם קודם שחרור החשודים נעשתה בדיקה של השב"כ בעניין השתייכות החשודים או בני משפחתם לארגוני טרור? וכן האם קודם שחרור החשודים נעשתה בדיקה של חשבונות הפייסבוק ושאר הקבוצות החברתיות של החשודים?''.

נזכיר כי אירוע הדריסה התרחש לפני כשלושה שבועות באישון ליל, סמוך לשער יפו בירושלים, מול פארק טדי בעיר. שני בחורי ישיבה עמדו על המדרכה וחיכו שהרמזור האדום יתחלף, כאשר לפתע הגיח לעברם רכב ובו שני ערבים, עלה על המדרכה ופגע בהם. לפי עדות אחד הפצועים, נסע הנהג לאחור וניסע לדרוס אותם שנית. משלא הצליח יצאו שני הערבים מהרכב, היכו את הפצועים, בעטו בהם ולאחר מכן נמלטו מהמקום.

לאחרונה נחשפה שיחת הדיווח הראשונית של בני הזוג א' וח' שהיו עדי ראיה לאירוע, בה תיארו למוקד המשטרה פיגוע דריסה ותקיפה, כאשר התוקפים חמושים בסכין. בשיחה נשמעים בני הזוג מבוהלים "יש פה פיגוע, פיגוע דריסה בירושלים, דריסה ודקירה. בכניסה לעיר העתיקה מתחת לשער יפו. דקירה. הם רצו אליהם עם סכינים, הם יצאו מהאוטו, הוא התהפך, הוא מעך אותו על הקיר. הם שניים רדפו אחרי שני חבר'ה, אני לא יודע מה לעשות".

עו"ד בלייכר מסר "עבר מספיק זמן כדי שנפגעי האיבה והציבור יוכלו לקבל תשובות למה שמסתמן כמחדל חמור. האירוע מתחילה לא טופל ונחקר כראוי. המפגעים המשוחררים שכבר עברו סף של מוכנות לרצח יהודים הינם פצצה מתקתקת וכך גם חבריהם של המפגעים אשר משקיפים באוזלת היד של רשויות החוק והביטחון".

ממשטרת ישראל נמסר: "אנו מצרים על התבטאויות וקביעות בלתי מוסמכות של גורמים שאינם מצויים במהלכי החקירה או בפרטיה. מיד עם קבלת הדיווח במשטרה, נפתחה חקירה ומספר שעות אחרי כן הנהג ונוסע שהיה עמו נעצרו ונחקרו. מטבע הדברים לא נפרט אודות חקירות מתנהלות אולם נציין כי משטרת ישראל תמשיך בחקירת המקרה ביסודיות ובמקצועיות במטרה להגיע לחקר האמת".