הליכוד
הליכודצילום: גילי יערי, פלאש 90

בשעה טובה ומוצלחת הסתיימה לה עוד מערכת הבחירות עם ניצחון נוסף של הימין.

בשביל רוב אזרחי ישראל זה הזמן לחזור לשגרה עד לבחירות הבאות. אלא שהתפיסה הזאת עלולה להתגלות כמוטעית לאור תוצאות הבחירות. הימין אכן זכה בניצחון, אך הוא יכול היה להיות סוחף עוד יותר אילו נפתלי בנט, איילת שקד ומשה פייגלין היו עוברים את אחוז החסימה. כך קרה שמפלגת הליכוד זכתה ב-35 מנדטים שיאפשרו לה, לראשונה מאז בחירות 2003, להיות רוב הקואליציה (שצפויה לכלול 65 חברי כנסת) ולגלות דומיננטיות רבה בהרכב הממשלה.

לפרופ' מילטון פרידמן, חתן פרס נובל לכלכלה, יש הסבר מרתק על הדרך שבה ניתן להשפיע על עבודת הפרלמנט: בעוד רוב הציבור חושב שעיקר השפעתו היא בהשתתפות במערכת הבחירות ובהצבעה לאנשים הנכונים, הדרך היעילה יותר לקדם סדר יום מסוים, אומר פרידמן, היא לגרום לנבחרי הציבור, שאינם בהכרח האנשים הנכונים, לעשות את הדברים הנכונים.

רובה המכריע של רשימת הליכוד לכנסת מורכב ממועמדים מצוינים ועתירי ניסיון. אלא שהניסיון, כמו גם הסברו של פרופ' פרידמן, מלמדים שהדרך לוודא שחברי הכנסת מטעם הליכוד יקדמו סדר יום לאומי באופן יותר אפקטיבי היא לגרום להם לפעול באופן פוליטי שישתלם להם אלקטורלית בעתיד. למעשה, בשביל חברי הכנסת של הליכוד, הפריימריז הבאים מתחילים יום אחרי הבחירות לכנסת. ובפריימריז, חברי המפלגה מתמקדים בראש ובראשונה ברצונם של הבוחרים. במקרה זה אין מדובר על יותר ממיליון האזרחים ששמו מחל בקלפי, אלא על 130 אלף המתפקדים למפלגה.

על כן, את מערכת הבחירות שהסתיימה זה עתה, ינצחו הקבוצות שיצרפו לליכוד כמות גדולה של מתפקדים שתומכים בהם באופן מוצהר. יכולים אלה להיות אנשי ארץ ישראל השלמה, תומכי שוק חופשי, פעילי השכונות נגד המסתננים, נאמני הר הבית או כל דגל רעיוני אחר. בניגוד לניסיונות ידועים מהעבר, מדובר בהתפקדות רעיונית ולא בהתפקדות שמטרתה היא קידום מועמדות של אדם כזה או אחר.

כדי למנוע מפקדי ארגזים והתפקדויות אופורטוניסטיות, קובע תקנון הליכוד תקופת אכשרה של 16 חודשים לפני שמתפקד חדש יכול להשתתף בבחירות הפנימיות. על כן רצוי שכל מצביע ליכוד יתפקד בהקדם למפלגה ויחבור לקבוצות הרעיוניות הרלוונטיות לו. אם הדבר ייעשה באופן נכון, את השפעתה של ההתפקדות הרעיונית על חברי הכנסת של מפלגת השלטון אפשר יהיה לראות כבר במהלך הקדנציה הנוכחית.

מי שיתפקד לליכוד בהקדם, צפוי לזכות בבונוס. במקרה שנתניהו ייאלץ להתפטר, סביר להניח שמי שימהר להתפקד יזכה להשתתף גם בהצבעה לראשות הליכוד, ובכך להשפיע על זהותו של ראש הממשלה הבא.