מתעקשים על קיום ההבטחות שניתנו מראש. חברי איחוד מפלגות הימין
מתעקשים על קיום ההבטחות שניתנו מראש. חברי איחוד מפלגות הימיןצילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

חול המועד פסח יהיה השנה מתוח מהרגיל, לפחות בשביל חברי צוותי המשא ומתן הקואליציוניים.

עד לכניסת החג אמור צוות הליכוד בראשות השר יריב לוין לקבל לידיו את הדרישות של המפלגות השונות כדי להתחיל לעשות סדר אחרי ליל הסדר, ובעיקר לנסות ולתכנן את הממשלה הבאה וליצור את האסטרטגיה שתביא לכינונה – באופן שיגרום לשותפות לצאת מרוצות אבל לא עם כל תאוותן.

בליכוד כבר יודעים את מרבית הדרישות, ובעיקר את מרבית הפלונטרים שיוצבו לפתחם. החל מחוק הגיוס, עבור בסוגיית תיק המשפטים ועד דרישות קטנות יותר, תקציביות, שבליכוד יודעים שהפעם יהיה קשה להיענות להן יותר מתמיד.

אנשי איחוד מפלגות הימין יגיעו למשא ומתן הזה כשנתניהו ואנשיו יודעים בדיוק מה הדרישות שלהם – ושהם הפעם לא הכניסו עיזים שיהיה אפשר להתפשר ולהוציא אותן אחר כך. במפלגה יודעים לספר שהשר לוין כבר רמז לראשי המפלגה כי הם יצטרכו להתפשר, ובתגובה נרמז לו שהליכוד הוא זה שיצטרך להתכופף.

גורם באיחוד מפלגות הימין מספר ל'בשבע' כי דרישה מרכזית שהוצבה בפני אנשי הליכוד היא לא לתת למפלגת ש"ס בלעדיות על משרד הדתות. "גם אם במפלגה לא יקבלו את תיק הדתות כפי שמסתמן, לא יוותרו על דריסת רגל משמעותית, והדבר הובהר לנתניהו בצורה הברורה ביותר. לבית היהודי-איחוד לאומי יש הרבה מה לומר בתחומי הדת, ויש גם הרבה מה לתקן ולשפר במערכות הללו", אומר הגורם. לדבריו, "יש שאלות רבות שאין ויכוח עליהן עם ש"ס, אבל אין סיבה לתת להם שליטה בלעדית במשרד. יש כאן צורך בשותפות, ייתכן בצורה של סגן שר עם חלוקת תפקידים משמעותית ומתן סמכויות ברורות מראש כדי שהדברים ייעשו באופן שוויוני", הוא מוסיף.

בבית היהודי והאיחוד הלאומי יודעים שזה לא יהיה משא ומתן פשוט. הבקשה הפשוטה והבסיסית היא לתיקי החינוך והמשפטים. נתניהו מוכן לתת את התיק החינוך, למרות הצהרות מוקדמות כי הפעם הוא יישאר בליכוד, אבל חושש מאוד שמי שייקח אותו יהיה ח"כ סמוטריץ' ולא הרב רפי פרץ. הוא לא חושש מהעשייה של סמוטריץ', שבחדרים סגורים הוא מספר לעיתים על הערכתו לגביה. הוא חושש בעיקר מביקורת ציבורית בנוסח "כהניסטים משתלטים על ממשלתו" או משהו דומה.

באיחוד מפלגות הימין מעריכים את נתניהו אבל לא מתכוונים למצמץ מולו. בשיחות פנימיות שהתקיימו השבוע הובהר שהתפקיד הראשון, כפי שסוכם, ילך לח"כ סמוטריץ' – ואם תיק המשפטים לא יהיה על הפרק, אז יהיה מדובר בחינוך. היו ניסיונות לעניין את המפלגה בתיק השיכון, אבל לפי שעה היא מתעקשת על תיק המשפטים, שנתניהו רוצה בכלל להעניק לשר יריב לוין.

כל זה עוד לפני הדיבורים על סגן שר למפלגה, שבניגוד לקדנציה הקודמת לא מתוכנן להיות במשרד הביטחון. במפלגה ינסו למצות את האפשרות למנות סגן שר בעל סמכויות במשרד הדתות, ואחר כך יפנו לאפיקים אחרים. עניין נוסף הוא ראשות ועדה בכנסת, כשהדרישה היא לקבל את אותה ועדה שהייתה בידי המפלגה גם בקדנציה הקודמת – ועדת החוקה.

הצהרת אחדות

אלו לא הדרישות היחידות של איחוד מפלגות הימין. עוד דרישה שהוצגה לליכוד היא חקיקת החוק הנורבגי במודל שיאפשר לשני שרים לפנות את מקומם לחברי כנסת. המטרה היא לעמוד בהתחייבות לעו"ד איתמר בן גביר ולהכניסו לכנסת. באיחוד מפלגות הימין לא יסתפקו בהתחייבות ערטילאית בנושא. נזכיר שההבנות בנושא חקיקת החוק שהביאו לריצה משותפת של הבית היהודי, האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית, כללו התחייבות ברורה מראש הממשלה לחקיקה. אגב, אף אחד לא אומר זאת בקול, אבל כאשר איתמר בן גביר יהיה ח"כ, ייתכן מאוד שראשות הוועדה שתקבל המפלגה תינתן לו.

באיחוד מפלגת הימין מתכוונים לדרוש פירעון מיידי של ההתחייבות, ולא באופן של שוטף פלוס. גורם במפלגה מזכיר כי לאחר הבחירות הקודמות ידעה הממשלה להעביר בהליך מזורז תיקון לחוק שאיפשר לפרוץ את מגבלת 18 השרים שהייתה בזמן הממשלה עם לפיד. לא זו בלבד שההליכים קודמו במהירות שיא, אלא שראש הממשלה הבהיר לשרי הליכוד כי לא ידון עמם בחלוקת התיקים עד שיצביעו בעד ההצעה. "עכשיו", אומר הגורם, "כדי שלא תהיה גרירת רגליים, אנחנו דורשים בדיוק באותו אופן ועוד לפני הקמת הממשלה בפועל, שהקואליציה החדשה תקדם את החוק הנורבגי המורחב ותאפשר לראש הממשלה לעמוד בסיכום שנעשה מולנו ומול בן גביר".

בליכוד לא צריכים להתייחס בשאננות לראשי איחוד מפלגות הימין, כפי שנהגו בעבר. הם אולי נראים נחמדים, אבל מתכוונים להיאבק כדי למקסם ולקבל כמה שיותר מתוך סך הדרישות שהוצב לאנשי הליכוד. לאור ההתחייבויות ההדדיות לפני הבחירות, נתניהו עלול ליצור משבר אמון גדול, וגם לא יוכל לתרץ פיצוץ של המגעים על רקע זלזול בדרישות, שכן כאמור, הוא נתן התחייבויות מראש. אחרי לא מעט פעמים שהציונות הדתית נטלה אחריות ושמה את עצמה מתחת לגלגלי מרכבתו של נתניהו, הפעם נראה שאת המהלך הזה הוא כבר ניצל בשלב מוקדם יותר.

נתניהו גם יתקשה מאוד לעשות הפרד ומשול בין הבית היהודי והאיחוד הלאומי. לפני כשבוע היה נדמה שנפערים סדקים בחזות האחדות הבלתי מתפשרת שהציגו מנהיגי שתי המפלגות, על רקע תדרוכים של אישים שונים משתי הסיעות. שני יושבי הראש, של הבית היהודי והאיחוד הלאומי, מיהרו להבהיר שלא רק שהאחדות קיימת, אלא שהניסיונות לפצל ולהפריד לא יצלחו.

ביקשנו משניהם הצהרת אחדות פומבית, שנראה כי נדרשת וחשובה למי שעוד חושבים שביכולתם ליצור פילוג. הרב פרץ וסמוטריץ' אפילו לא היססו. הרב רפי פרץ אמר לנו: "בימים האחרונים בצלאל ואני מתואמים מאוד, בכל המפגשים שיש לנו ובכניסה לתוך המשא ומתן הקואליציוני. אנחנו מדברים על הדברים ורואים אותם עין בעין. אנחנו מרגישים ורואים את נקודת החיבור המשותפת, את ההתאמה ובעיקר את ההשלמה שיש בתכונות של כל אחד. אני מאוד מעריך את ההשלמה והמיומנות של בצלאל, וגם מצידו יש התייחסות מאוד חיובית לדברים המיוחדים שאני יכול לתרום למערכה. אנחנו מתכוונים ללכת ביחד, ושום דבר לא יפריד בינינו או יגרום לפגיעה באחדות ובהליכה המשותפת", מוסיף יו"ר הבית היהודי.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר מצידו כי "הרב רפי ואני מתואמים באופן הדוק, ומשוחחים כל הזמן על כל הנושאים. אנחנו מכבדים מאוד זה את זה ומכירים כל אחד את המיומנויות והכוחות של השני, ואין לי שום ספק שהשלם הזה יעלה על סך חלקיו בצורה מדהימה", מוסיף סמוטריץ'.

ייקח זמן

הקליינט הבעייתי ביותר של המשא ומתן הקואליציוני, כך מסתמן, הוא אביגדור ליברמן, שגם יכול להיות המפתיע ביותר. אחרי שהתברר שמשה כחלון יחד עם מפלגתו כולנו מעוניינים לחבור לליכוד ולהיטמע במפלגה, נראה שגם ליברמן שואף לצעד דומה.

ליברמן ונתניהו, שרכבת ההרים שמאפיינת את יחסיהם הפוליטיים יכולה לפרנס מחקרים אקדמיים רבים, נמצאים שוב בדרך לשותפות. אלא שליברמן שוב נמצא בעמדת כוח מול נתניהו. בלעדיו אין קואליציה. הוא לא יוותר על חוק הגיוס. זו הייתה אחת הסיבות המרכזיות לכך שפרש ממשרד הביטחון לפני חודשים אחדים והתחיל במהלך שבסופו של דבר הוביל לבחירות.

עם זאת, ליברמן יהיה מוכן להתפשר במקומות אחרים. אם ש"ס תתעקש על תיק הקליטה, לא בטוח שהוא לא יהיה מוכן לוותר עליו כדי לקבל את חוק הגיוס. גם תיק הביטחון, שלדעת רבים היה נראה כדרישת סף, הוא לא משאת נפשו של ליברמן. גורמים בסביבתו מספרים כי הוא לא פוסל כלל את האפשרות לתיק החוץ היוקרתי. כן, אומנם בקדנציה הקודמת שלו שם הוא לא זכה ליותר מדי תשבחות, אבל על רקע הרנסנס הבינלאומי וכשעוד מדינות מדברות על הכרה בירושלים כבירת מדינת ישראל, יו"ר ישראל ביתנו לא יתנגד לקצת עדנה ובעיקר לקבלות פנים בינלאומיות והרבה נסיעות ממלכתיות בתפקיד.

דווקא המפלגות החרדיות, אלו שמשמיעות את ההצהרות הכי לוחמניות בימים האחרונים, הן אלה שאמורות להיות איתן הכי פחות בעיות. נתניהו ישמח לתת לדרעי את תיקי הפנים, הנגב והגליל. במשרד הדתות הוא יצטרך למצוא פשרה, אבל מבחינתו מדובר בעניין פתיר. יהדות התורה מעוניינת לקבל, לפי המפתח החדש, לא רק סגן שר במשרד הבריאות (ליצמן), אלא ככל הנראה גם סגן שר בלי שר מעליו במשרד הבינוי והשיכון לח"כ אורי מקלב. זאת בנוסף, כמובן, לראשות ועדת הכספים לח"כ גפני, סגנות שר נוספת לח"כ מאיר פרוש (במשרד החינוך, כמו בקדנציה הנוכחית) ולראשות ועדה נוספת.

אבל גם נתניהו יודע שמה שנראה פשוט הוא לעולם לא פשוט. 28 ימים קבע לו המחוקק, מתוכם שבוע של חול המועד ובאמצע גם ימי זיכרון לשואה ולחללי צה"ל ויום העצמאות. לאלה הוא יוכל להוסיף עוד 14 ימים. האם יצליח הפעם להרכיב ממשלה במהירות כפי שהבטיח לעצמו מיד לאחר הבחירות? בפעם הקודמת החותם הסופי התקבל ברגע האחרון, ואם גם הפעם המפלגות ילחצו, נתניהו יזדקק להרבה אורך רוח ובעיקר לכל הזמן האפשרי כדי להרכיב את הממשלה הבאה.

לתגובות: [email protected]