שבוע טוב
שבוע טובצילום: ISTOCK

פרטים ראשונים על הכת הסודית

אני לא יודע אם ממש מותר לגלות את זה, לכן אטשטש את הפרטים המזהים. ובכן, באתר סודי אי שם ברחבי הארץ, ולא אוכל לגלות אם מדובר במערה טחובה ואפלולית או במרתף ישן וחשוך שבעבר שימש לאחסון חביות יין, מתכנסת קבוצה קטנה של אנשים, מעין כת סודית השומרת בקנאות ובחשאי על מנהגיה המוזרים.

לא מדובר בקבוצה של מכרים או קרובי משפחה. רובם לא יודעים את שמות שאר החברים ומקפידים שלא לחשוף את זהותם המלאה מחשש שיבולע להם. קיימת חשדנות רבה בין חברי הקבוצה הסודית הזו, ואיש לא בטוח מתי מישהו מהם יחשוף את סודם לעיתונאים המזנבים בהם.

החברים בקבוצה הזו, שגם אין לה שם והגדרה, נראים כאחד האדם. הם לא עוטים גלימות, לא לובשים מדים או עונדים מדליות ודרגות וותק, אין לראשם מצנפות ובאבנטיהם אין חרבות עתיקות, ולמען האמת אין להם ממש אבנטים. האנשים הללו מקפידים להתלבש כמו כל אחד מאיתנו וזה בדיוק מה שהופך אותם למסוכנים כל כך. קל להם כך להיטמע בתוכנו ולהחדיר למוחנו את רעיונותיהם המופרכים והחתרניים.

כאמור, לא אוכל לגלות הרבה על הקבוצה הזו, ובכל זאת אספר לכם שהחברים בה מתגודדים באותו אתר שמור בעיקר בתקופות שלפני החגים. לפני חג הפסח הם מקיימים את אחת ההתכנסויות החשובות מכולן ובה הם מקיימים טקס שבו בזה אחר זה הם מודים ומתוודים על אמונתם המשונה.

בטקס הווידוי הזה מודים האנשים המוזרים והנרדפים הללו בפה מלא שהם דווקא אוהבים את החג המתקרב, הם לא חוששים מהמאכלים המסורתיים והשפעותיהם הקולינריות, הם דווקא שמחים להיפגש עם המשפחה ולא מוטרדים מצפיפות האוכלוסין בבית, בעיניהם זה אפילו נחמד וכיף, הם אפילו מרוצים ממנהגי החג עצמם ולא רואים בהם מיושנים ומנותקים מהמציאות המשתנה והמתחדשת.

כחלק מההכנה לטקס הנדיר מקפידים חברי הכת להשאיר את כלי התקשורת כבויים, להתעלם מכותרות העיתונים ולקבל בחיוך סלחני ואפוף סוד את השיח הבכייני של חבריהם מהשכונה וממקום העבודה על הצפוי להם בחג.

הביטו ימינה ושמאלה. יכול להיות שמישהו מהיושבים או העומדים לצדכם הוא אחד מחברי הכת המוזרה הזו. ראו הוזהרתם!

פלשתינים שימושיים

והיה אם במהלך ימי חול המועד תצאו לאחד או יותר מהסיורים שמציעים לכם אתרי התיירות באזור בנימין, שאו עיניכם ימינה ושמאלה ובעיקר לגובה (בהנחה שאתם לא הנהג, כמובן) כשאתם מגיעים לאזור מגרון ועפרה. אם לא הייתם במקומות הללו בשנתיים האחרונות אתם בטח משוכנעים שארגוני השמאל שדאגו כל כך להרס הישובים הללו בשם זכויותיהם של פלשתינים לשוב לאדמותיהם הגזולות, מן הסתם גם דאגו לכך שעל חורבות הישובים יוקמו הכפרים הנטושים והעקורים. ובכן, טעות בידיכם. תופתעו בוודאי לגלות שהארגונים הללו, שידעו לנופף בכישרון רב ובצווחנות יתרה בזכויותיהם של ערבים בשם זכויות הקניין העשוק, הסתפקו בהרס בתיהם של היהודים ויצאו להפסקת קפה עד להרס הבא. דאגה למימוש זכויותיהם הגזולות של אותם ערבים ופעולה ממשית לבניית בתיהם ממש לא כלולה אצלם בתפריט ההומאני.

אז מה קרה כאן, חברים יקרים בשמאל ההולך ומתמזער? לאן נעלמתם? היה דחוף לכם כל כך להרוס ולגרש יהודים מבתיהם וזהו? הבטחתם לנו שמדובר באדמות של משפחות אומללות ונדכאות, אז איפה הן? כבר לא אכפת לכם מגורלם האומלל? יכול להיות שגיליתם שבעצם קצת קשה למצוא הוכחה משפטית לקשר בין הערבים שכל כך דיברתם בשמם לקרקע? או שאולי הם פשוט לא כל כך מעניינים אתכם אחרי שהשתמשתם בהם כקרדום לחפור בו מתחת להתיישבות היהודית? משום מה נדמה לי שאותם פלשתינים (אם הם קיימים בכלל) דווקא היו מעדיפים את הפתרון שהמתיישבים הציעו בדמות פיצוי כספי או אדמה חלופית, אבל אתם התעקשתם על הרס וכך זה הסתיים.

הוא ממש לא איים

לא, אמנון אברמוביץ' לא איים על ראש הממשלה. אין לו באמת את היכולת לאיים על ראש הממשלה בשנת מאסר נוספת במידה ותיק המשפטים יימסר לידיו של השר (עו"ד, כזכור) יריב לוין. הוא גם לא ממש סיפר בדיחה כפי שהוא עצמו הגדיר זאת. אברמוביץ' לא מגיע למהדורות החדשות כמי שאחראי על ההפוגה הקומית שלהן. הוא מגיע כפרשן וככזה לא ניתן להסביר את דבריו אלא כדברי פרשנות.

אברמוביץ' לא איים ולא התבדח, הוא פשוט מכיר את המציאות וחי כאן כבר כמה וכמה שנים. ככזה הוא יודע איך הדברים עובדים, וזה ממש לא קשור אליו באופן אישי. השיטה מאוד פשוטה, אם אתה מגיע לעמדה שבה אתה עלול לזעזע ולנער את מערכת המשפט שלנו ובנוסף אתה גם מעז לנקוט צעדים מעשיים בכיוון הזה, צפה פגיעה מהמערכת שאוהבת יציבות, שליטה ובעיקר אוהבת את עצמה. כך זה אם קוראים לך פרופ' יעקב נאמן מימין וכך זה אם קוראים לך חיים רמון משמאל. זה ממש לא משנה מאיפה אתה מגיע. העיקר שלא תזיז את המערכת ולא תכעיס את ראשיה ויועציה. את העובדה הזו מכיר אמנון אברמוביץ' ואת עיקריה הוא תימצת במשפט המקומם שאמר בשידור.

(אגב, נראה שבתיאור הזה של המציאות הסיף אברמוביץ' לא מעט אחוזי סיכוי לכך שנתניהו אכן ימסור את התיק ליריב לוין. ככה זה אצלו. אמירות מהסוג הזה רק גורמות לו להגיע למסקנות הפוכות מהר יותר)

סכנת נפשות

נקודה מעניינת וכזו שלא מספיק נותנים עליה את הדעת, העלה השבוע הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, בסוגיית איסור הכנסת חמץ לבתי החולים בישראל.

בעוד התקשורת וארגוני החופש למיניהם מתנצחים וזועקים 'כפייה דתית' ו'הדתה' בשם חירות הפרט, ובעוד מנגד מנופפים למולם אחרים בחשיבות השמירה על הפרהסיה של המדינה היהודית, הזכיר לנו השבוע הרב לאו נקודה חשובה נוספת: אם תותר הכנסת חמץ לבתי החולים עלולים חלק משומרי מצוות להחליט שלא להתאשפז ולא להגיע לבדיקות בבתי החולים כדי לקיים את חובת 'בל ייראה', פשוט לא רוצים לראות חמץ. בכך יסכנו את עצמם. בין אם יהיו אותם מדירי עצמם מבתי חולים צודקים או לא, נראה שיש מקום לתת את הדעת על כך, בעיקר לאחר הרב לאו עצמו מעיד על היכרותו שלו עם שומרי מצוות שכאלה.

השאלה שנותרה כעת היא רק אם לאבירי זכויות החופש והחירות אכפת בכלל מסיכון חייהם של החולקים עליהם, או שאולי ערך קדושת הפיתה והקרקר עולה על כולנה.

וה' הקשה את לב

ברוח ימי החג וזכר יציאת מצרים צפה ועלתה עדותו של סאיב עריקאת על הצעותיו של אהוד אולמרט לאבו מאזן. עריקאת מספר ששמע את אולמרט מדבר על כך שהציע לאבו מאזן מאה אחוזים מהשטח והוא עצמו, סאיב עריקאת, יכול להעיד שאכן כך היה.

אהוד אולמרט, מספר עריקאת, הציע לאבו מאזן החלפת שטחים בסדר גודל של 6.5 אחוזים מיהודה ושומרון תמורת שטח בסדר גודל זהה מישראל הקטנה. בנוסף הציע אולמרט לעבאס צ'ופר בסדר גודל של כמה עשרות קילומטרים רבועים נוספים, ועריקאת מספר גם על ההסבר שנתן לצ'ופר הזה בשיחתו עם אבו מאזן: "אמרתי לעבאס, אולמרט רוצה לתת לך 20 קמ"ר נוספים כדי שתוכל לומר 'קיבלתי יותר משטחי 1967'". ומה לגבי הפליטים? אולמרט הסכים לכניסתם של 150 אלף פליטים כשבכל שנה במשך עשור ייכנסו 15,000 מהם. כך מספר עריקאת.

אז איך קורה שמציעים לאבו מאזן יותר מ-100 מהשטח וגם לזה הוא מסרב? מסתבר שהמנגנון של הקשחת הלב עובד לא רק על פרעה.

גברים, תחליטו מה אתם

ואחרי שלושה שבועות הם שהגברים מלינים על המרדף האינסופי של נשותיהם אחרי כל גרגר אבק או חמץ, מגחכים בקול רם על ההחמרות שנשותיהם מקפידות עליהן במרדף הזה, אחרי כל זה הם מתכבדים ומגיעים מעדנות בלילה שלפני החג עם נר ונוצה בידיהם כדי לפשפש ולבדוק עד כמה הייתה עבודת הנשים רצינית ויעילה. אי אפשר להיות גם נצנצנים וגם רס"רים. זה או זה או זה.

חג כשר ושמח!

(להערות ולהארות שלכם: [email protected])

לעוד כמה הערות קודמות:

סיכומים וקריאות געוואלד

זנדברג בוגי וצבא הבוטים

שיאים חדשים של טרלולי בחירות

הבושם של שקד ועדינות הנפש

פמיניזם אנושיות והשכפ"ץ של גנץ