קניידלך בקרקוב

מאות יהודים וגם פולנים סקרנים השתתפו בליל הסדר במרכז היהודי בקרקוב, בהובלת הרב אבי באומול, רב הקהילה היהודית.

ניסן צור, פולין , ט"ז בניסן תשע"ט

ינינה נסקלסקה - באביק
ינינה נסקלסקה - באביק
צילום: אלבום פרטי

למעלה מ-200 בני אדם, יהודים ופולנים מהעיר קרקוב וערים אחרות בפולין, כמו גם זרים רבים שביקשו לגלות מהו ליל הסדר היהודי, הותירו את המחלוקות הפוליטיות בצד והתכנסו בערב ליל הסדר בבניין מרכז הקהילה היהודית בקרקוב.

כדי להשלים את תמונת החג המעורבת והלא שגרתית, גם שולחנות החג והאוכל המסורתי, לרבות הגפילטע פיש והחרוסת, הוכנו כולם על ידי צוות המתנדבים בבניין מרכז הקהילה היהודית, מרביתם צעירים פולנים – קתולים, שגילו בשנים האחרונות את היהדות, התאהבו, ומבלים את מרבית זמנם בבניין מרכז הקהילה היהודית בקרקוב על מנת להחזיר את החיים היהודיים שכמעט ונעלמו לחלוטין מפולין במלחמת העולם השנייה.

יונתן אורנשטיין הוא מנהל בניין מרכז הקהילה היהודית שחוגג בימים אלו 11 שנים להקמתו. הבניין, אגב, נקרא על שמו של הנסיך הבריטי צ'ארלס שתרם סכומי כסף גדולים להקמת בניין הקהילה היהודית בקרקוב. "השנה לקחו חלק בסדר 220 בני אדם, מספר שיא מאז שהתחלנו לערוך ליל סדר בבניין מרכז הקהילה היהודית. למעשה, התקיימו באותו ערב ארבע לילות סדר שונים – אחד מוקדם במיוחד עבור משפחותיהם של הילדים מגן הילדים היהודי שאנו מפעילים בבניין, אחד עבור סטודנטים, סדר נוסף עבור ניצולי שואה, והסדר האחרון עבור חברי הקהילה היהודית ואורחים מכל העולם", מספר אורנשטיין בראיון לערוץ 7.

העובדה כי פולנים רבים מבקשים מדי שנה לקחת חלק בליל הסדר כאורחים, במיוחד השנה ולאור המשבר ביחסי ישראל ופולין, איננה מפתיעה את אורנשטיין. העובדה כי ליהודים יש אלף שנות היסטוריה בפולין, היא הסיבה העיקרית לדעתו לרצון לגלות שוב את היהדות שנעלמה מהמדינה. "הפולנים הם היורשים של אלף שנות המורשת היהודית בפולין. של החגים והמסורת היהודית. העובדה שיהודים חיו בפולין במשך מאות שנים פירושה שהתרבות שלנו השפיעה על התרבות שלהם, והם סקרנים ללמוד עליה יותר. כמו כן, עבור הקתולים מדובר בתהליך טבעי של סקרנות לגבי היהדות מאחר והדת שלהם צמחה מתוך הדת שלנו, כך שיש לנו כל כך הרבה מן המשותף".

בתקופה בה האנטישמיות מרימה את ראשה בכל כך הרבה מדינות ברחבי העולם, מה אתה מרגיש כאשר אתה רואה פולנים–קתולים, יהודים, ואורחים מארצות רבות ודתות שונות יושבים יחד לשולחן ליל הסדר?

"כמנהל בניין מרכז הקהילה היהודית, ויהודי שמתגורר בקרקוב ב-18 השנים האחרונות, לחג הפסח יש משמעות מיוחדת עבורי. ראשית, המעבר מעבדות לחירות איננו רעיון מופשט כאן. יש לנו במרכז הקהילה היהודית 750 חברים, מהם 60 ניצולי שואה, והם עצמם עברו במהלך חייהם מעבדות ודיכוי של השואה לחירות של לחיות כיהודים גאים היום בפולין. אני הובלתי את ליל הסדר של ניצולי השואה, יחד עם ניצולת שואה מקומית היא גם חברה טובה – זושיה רדז'יקובסקה. היו איתנו עוד הרבה ניצולי שואה בליל הסדר, וזה היה פשוט מרגש".

העובדה כי באותו זמן התקיימו שלושה ליל סדר שונים (ליל הסדר של ילדי הגן התקיים אחר הצהריים) הצריכה תכנון מוקדם, כך שמלבד ליל הסדר של ניצולי השואה אותו הוביל אורנשטיין, התייצבו למשימה גם הרב אבי באומול המחלק את זמנו בין הישוב אפרת בו הוא מתגורר בארץ לקרקוב, והרב שמואל רוזנברג, הרב של הארגון הרפורמי "אור חדש".

על הכנת מאכלי החג, לרבות צלחת הפסח המסורתית, מרק העוף עם הקניידלך, הגפילטע פיש, החרוסת ושאר המאכלים שעיטרו כל שולחן, עמלה במשך ימים ארוכים קשיה לאונרדי, הטבחית של בניין מרכז הקהילה היהודית שהיא גם אשתו של אורנשטיין. צוות של מתנדבים פולנים צעירים סייעו להכין את האולמות בהם נחגג ליל הסדר, ואף הגישו את המנות השונות לאורחים.

יונתן אורנשטיין
צילום: Bartolomeo Koczenasz

ינינה נסקלסקה-באביק, 35, היא אחת מתושבות קרקוב שהגיעו לקחת חלק בליל הסדר למרות שאינה יהודיה. לפני מספר שנים עברה נסקלסקה-באביק הכשרת למדריכי טיולים בפולין, במהלכו התוודעה להיסטוריה היהודית של פולין ולתרבות היהודית שנעלמה לאחר מלחמת העולם השנייה.

בתוך זמן קצר גילתה נסקלסקה-באביק עולם חדש ומרתק של תרבות יהודית, והחלה להתעניין ולחקור את ההיסטוריה היהודית של פולין. היא אף נרשמה ללימודי עברית בבניין מרכז הקהילה היהודית בקרקוב. "אני לא זוכרת שבמהלך לימודי בית הספר דיברו איתנו על ההיסטוריה והתרבות היהודית. קורס המדריכים גילה בפניי כל כך הרבה סיפורים ועובדות חדשות על היהדות, שלא הכרתי לפני כן. זו היתה תחילת הדרך שלי להכרת היהדות והתפקיד שלה בתרבות וההיסטוריה הפולנית. ככל שאני לומדת יותר, כך אני מבינה שיש הרבה דברים לגלות על היהודית, וזה מדהים אותי כל פעם מחדש" היא מספרת לערוץ 7.

בעקבות ההתעניינות הגוברת שלה ביהדות, החליטה נסקלסקה-באביק להצטרף לליל הסדר במרכז הקהילה היהודית בקרקוב. היא מודה כי מלבד העובדה שליל הסדר מספר את סיפור יציאת מצרים, היא לא בדיוק ידעה למה לצפות. "נהניתי מאוד מההסברים של הרב אבי באומול על ההיסטוריה והמנהגים, כמו גם מהשירים והתפילות. האכזבה היחידה שלי היתה שלא היו הרבה יהודים פולנים שלקחו חלק בליל הסדר, חשבתי שיהיו יותר פולנים עם שורשים יהודיים שישתתפו בערב.

''רציתי לראות את התחייה המחודשת של היהדות בעיר שלי. אבל מאוד נהניתי מהדרך בה העביר הרב באומול את ליל הסדר, וגיליתי שיש הרבה משותף לפחג הפסחא שלנו – מאכלים דומים, ואפילו העובדה ששני החגים צמודים אחד לשני. הלימוד וההבנה של שני החגים, גורמים לי להרגיש חלק מהעולם התנכ"י היהודי-נוצרי".

מה מביא לדעתך להתעניינות הגוברת בשנים האחרונות של פולנים, בעיקר צעירים, בעולם היהודי? במסורת, התרבות, החגים והמנהגים היהודיים?

"אני חושבת שצעירים פולנים נמשכים לחידוש ולמקוריות של היהדות. אחרי 44 שנים של קומוניזם, אנו סופסוף חופשיים ויכולים לחפש את העבר שלנו ולדבר עליו ללא מגבלות. נושא שהיה טאבו הפך להיות בר השגה ומושך. צריך לזכור שהעבר היהודי של פולין טואטא אל מתחת לשטיח הרבה מאוד שנים. זה קצת כמו לעבור תהליך של פסיכותראפיה, לחזור בזמן אל העבר על מנת להבין את ההווה והרגשות שלנו. התהליך הזה מתרחש בערים גדולות בפולין, בהם יהודים חוזרים לחפש את שורשיהם. לדעתי הדבר החשוב ביותר אותו חייבים הפולנים ליהודים הוא פשוט לזכור את העבר שלהם בארץ הזו".