טקס הדלקת המשואות
טקס הדלקת המשואותצילום: אורן בן חקון/TPS

מבקר המדינה יוסף שפירא פרסם אחר הצהריים (ראשון) דוח ביקורת מיוחד על טקס הדלקת המשואות שנערך בשנה שעברה, לציון 70 למדינת ישראל.

בעקבות תלונות שהתקבלו הנוגעות לאופן הקצאת ההזמנות לטקס, הורה מבקר המדינה לבצע ביקורת בעניין בלא דיחוי, על מנת לפרסם את הדוח עוד לפני יום העצמאות ה-71 וכדי שההמלצות לתיקון הליקויים ייושמו החל מטקס זה.

ליקויים מרכזיים:

כדי לאפשר לציבור הרחב לקחת חלק באירוע החגיגי, נוספו כ-11,770 מושבים בטקס ובחזרות הגנרליות יחד לעומת שנים קודמות. אולם בפועל רק כשליש מהמושבים שנוספו הוקצו לציבור הרחב.

על אף שבטקס עצמו נוספו כ-2,460 מושבים לעומת שנים קודמות, הציבור הרחב זכה לתוספת של כ-370 הזמנות בלבד. משרד התרבות והספורט ומרכז ההסברה לא פרסמו כל הודעה לציבור באשר לחלוקת הזמנות לטקס עצמו ולחזרה הגנרלית השנייה.

לפי המבקר, משרד התרבות והספורט פרסם באתר שלו הודעה על חלוקת הזמנות לציבור לחזרה הגנרלית הראשונה באמצעות חברת הפצה, רק שבע דקות לפני פתיחת אתר חברת ההפצה. כך הלכה למעשה היה ליודעי דבר ולמקורביהם יתרון על פני אנשים מן השורה בקבלת ההזמנות.

על פי דוח המבקר, עובדי משרד התרבות והספורט ובהם עובדי מרכז ההסברה, לשכת מנכ"ל המשרד ולשכת השרה מירי רגב, קיבלו 709 הזמנות לטקס, שהם כ-11% מכלל ההזמנות שהוקצו לטקס זה, ועוד 272 הזמנות לחזרה הגנרלית הראשונה. לא ניתן לדעת כמה הזמנות חולקו לחזרה הגנרלית השנייה, שכן מרכז ההסברה איבד מסמכים אלה.

בנוסף, שרת התרבות הורתה למרכז ההסברה להקצות באמצעות מרכז השלטון המקומי, הזמנות לאנשי השלטון המקומי. בדרך זו חולקו במשרדי המרכז לשלטון מקומי, לשם הגיעה רכזת לשכת השרה על פי הנחיית עוזרת השרה, 572 הזמנות לאנשים בשלטון המקומי: מתוכם 375 הזמנות לטקס המרכזי ו-197 לחזרה הגנרלית השנייה. זאת, ללא שהחלוקה תועדה, ללא שנקבעו כללים להקצאה, ומבלי שידוע מי קיבל את ההזמנות.

מבקר המדינה מצא כי מרכז ההסברה הקצה 80 הזמנות לטקס למנהלת לשכת יו"ר הליכוד והמקשרת בין הליכוד לבין לשכת ראש הממשלה. לא נעשתה חלוקת הזמנות באופן דומה לנציגי מפלגות אחרות. מרכז ההסברה הקצה לגורמים שונים במשרד ראש הממשלה כ-467 הזמנות, בהיעדר תיעוד לא ניתן לדעת למי במשרד ראש הממשלה נמסרו הזמנות אלה.

בחירת מדליקי המשואות

לפי דוח המבקר, ההחלטה הסופית של הוועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות על רשימת המועמדים המומלצים להדלקת המשואות נעשתה בשיחות טלפון פרטניות בין יו"ר הוועדה, לחברי הוועדה הציבורית. בשיחות טלפון אלו אושרו מועמדים שנוספו לרשימת המומלצים, שמועמדותם על פי סיכום דיון הוועדה ועל פי דברי חלק מחבריה, כלל לא נדונה קודם לכן. כל זאת בלי שהועברו מראש חומרי רקע על המועמדים שנוספו.

כמו כן, נוסף מועמד שמועמדותו נדחתה בשלבים מוקדמים יותר על ידי הוועדה. במקביל, באותן שיחות טלפון, נגרעו שבעה שמות שהוועדה הציבורית אישרה כמועמדים להדלקת המשואות ושמותיהם הגיעו לשלב הסופי.

טיוטת דוח המבקר נשלחה למשרד התרבות בסוף ינואר 2019. בתשובה לטיוטה ושוב בשימוע שהתקיים בעת האחרונה הודיעו שרת התרבות רגב וראשי משרדה כי כבר פעלו לתיקון חלק מהליקויים שעלו בביקורת וכי יפעלו לתיקון התקנון לבחירת מדליקי המשואות.

רגב הודיעה שתמנה ועדה ציבורית שתמליץ על מתכונת ראויה והוגנת לחלוקת ההזמנות לטקס הדלקת המשואות ולטקסים רשמיים אחרים. מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא קרא למשרד התרבות להשלים פעולות אלה ללא דיחוי.

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה לדו"ח: "שרת התרבות והספורט מירי רגב מברכת על דוח המבקר ותקים לראשונה מאז קום המדינה ועדה ציבורית שתקבע קריטריונים ברורים לחלוקת הזמנות לכל הטקסים הממלכתיים, ובהם טקס המשואות. אנו מודים למבקר המדינה על ההערות, שאת חלקן כבר יישמנו עצמאית תוך כדי תנועה, ומזמינים את הציבור לצפות גם השנה בטקס שצפוי להיות מרגש, מרשים ומרהיב", נמסר מהמשרד.

"משרד התרבות והספורט מברך על ממצאי דוח המבקר, שחלקם כבר יושמו עצמאית על ידי המשרד ועל ידי מרכז ההסברה כחלק מהפקת הלקחים מהטקס בשנת 2018. פעילותם המהירה של המשרד ומרכז ההסברה זכו למחמאות מצד המבקר - שמציין זאת בדוח המפורט והחשוב שכתב. נציין עוד כי עם קבלת טיוטת הדוח לפני מספר שבועות, הוחל ביישום חלק ממסקנותיו, כחלק מהיותנו משרד המשפר תוך כדי תנועה את הטעון שיפור, מתוך אחריות ושליחות ציבורית.

"אין חולק כי הטקסים בארבע השנים האחרונות היו מהמרהיבים שראתה המדינה, שעה שהביאו לידי ביטוי את הפסיפס הרחב שממנו מורכבת החברה הישראלית. הדבר התבטא גם בזהות מדליקי המשואות, שכפי שציין המבקר, לא נפל שום פגם בבחירתם. גם בהקשר זה, ולקראת הטקס הקרוב, התקנון השתנה בהתאם להפקת הלקחים וממצאי המבקר.

"לראשונה השרה רגב פתחה את טקס חגיגות השבעים לציבור הרחב על ידי הוספת חזרה גנרלית נוספת והגדלת כמות המושבים לטובת הציבור הרחב באמצעות חברת בימות. כחלק מהפקת הלקחים ולאור מממצאי המבקר באשר לאופן חלוקת ההזמנות לטקס, יזמה השרה רגב, מתוקף תפקידה כיו"ר ועדת טקסים וסמלים, את הקמתה של ועדה ציבורית בראשות השופטת בדימוס נחמה מוניץ. הוועדה תבחן לראשונה את סוגיית חלוקת ההזמנות לכל הטקסים הממלכתיים כולל טכס הדלקת המשואות".

עוד נמסר כי "חלוקת ההזמנות לאירועי ה-70 נעשתה באופן זהה לנוהג הקיים על פיו חולקו כרטיסים לטכס לגופים ממלכתיים שונים מאז קום המדינה, בתוספת של מרכז השלטון המקומי, זאת לאור שיתוף הפעולה והמעורבות של מספר רב של רשויות והסיוע שלהן בהפקת האירועים הרבים שהיו ברחבי הארץ, כפי שאף עולה מהדו"ח. כל ניסיון להציג תמונה אחרת ולטעון או לרמוז לשיקולים זרים בחלוקת ההזמנות הינה שקרית, אין בה כל אחיזה במציאות ויש בה להטעות את הציבור ולגרום לעיוות מכוון של דוח המבקר, שאין בו כלל טענה כזו, כי אם רק דרישה לעשות סדר אחרי 70 שנה".

"ב-70 שנות קיומה של המדינה היה נוהג קבוע לפיו חולקו הכרטיסים למוזמנים בלבד והאחריות על חלוקת הכרטיסים הייתה על הגופים הממלכתיים שבאופן מסורתי קיבלו כרטיסים בהקצאה . הוועדה תקבע לראשונה אמות מידה גם לעניין זה", נכתב בתגובת המשרד.