מכרז הרכבת הקלה בירושלים: סיטיפס פורשת

החברה הודיעה כי קיבלה את ההחלטה בשל מה שהגדירה כ"חלוקה לא הוגנת של סיכונים". שלוש קבוצות נוספות נותרו בתמונה בסבירות גבוהה.

ערוץ 7 , כ"ג בניסן תשע"ט

הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
צילום: אריה מינקוב

חברת סיטיפס, מפעילת הקו האדום הקיים של הרכבת הקלה בירושלים, הודיעה כי החליטה שלא לגשת למכרז להקמת קו רכבת קלה נוסף בירושלים ולהפעלת שני הקווים.

החברה הודיעה כי קיבלה את ההחלטה בשל מה שהגדירה כ"חלוקה לא הוגנת של סיכונים", וכעת נותר לראות מי תהיינה הקבוצות שייגשו בסופו של דבר למכרז.

בשלב זה נראה כי שלוש קבוצות יגשו למכרז בסבירות גבוהה. הקבוצה הראשונה כוללות את אלקטרה כחברת תשתית, אלסטום כספקית רכבות וציוד להפעלתן, דן ומובנטיה, מפעילת רכבות קלות בברצלונה. מולה יתמודדו שפיר יחד עם CAF הספרדית כספקית ציוד נייד וסופרבוס כמפעילה. מועמדת נוספת היא קבוצה המורכבת משיכון ובינוי, אגד, CRRC הסינית וחברת ההשקעות הספרדית מרידיאם.

סיטיפס, המפעילה את הקו האדום הקיים בירושלים, תכננה לגשת בקבוצה הכוללת גם את סימנס, קונקט ומוסגוטארנס הרוסית, אך החליטה כאמור לסגת מכוונתה.

המכרז לקו הירוק כולל הקמה של 19 ק"מ חדשים של מסילה עילית שתעבור מהר הצופים לגילה ולמלחה וכן דיפו (חנייה ומוסך לרכבות) חדשים, עבור הקו הירוק, הארכת הקו האדום הקיים לעין-כרם ולנווה יעקב והפעלת שני הקווים הללו. הקמת הקו הירוק תעלה, לפי הערכות, כ-8.5 מיליארד שקל לזכיין הנבחר.

המכרז יצא לדרך אחרי שהמדינה החליטה לממש את האופציה ל"ביי-בק" (רכישה מוקדמת) של הקו האדום מסיטיפס, המפעיל הקיים. במכרז החדש ניסתה המדינה להפיק לקחים מהמכרז הקודם שעודד את הזכיינית להגביר את הגביהה מהנוסעים וכך הוליד תלונות רבות על אכיפה אגרסיבית מצד הפקחים. גם התלות של המדינה בזכיין אחד, שיכול לעכב הארכות ושיפורי תדירות בקו, פגעה בשירות בקו.