תנ"ך עתיק
תנ"ך עתיקצילום: Yonatan Sindel/Flash90

כך כתב דוד בן גוריון: "ואני מתוודה שאני קורא את התנ"ך מתוך אהבה רבה והערצה עמוקה...כי אין דורנו מכיר את התנ"ך, היצירה הגדולה ביותר של העם העברי עד ימינו אלה, ועד בכלל...התנ"ך זורח באור עצמו ואור זה עלינו לפרוש לעיני הדור הצעיר".

למורים רבים בימינו אין לימוד התנ"ך מהווה אתגר אלא משימה בלתי אפשרית ממש. אין זה סוד שמורים רבים מתקשים לעורר התלהבות בלבבות התלמידים ולחבר אותם לטקסטים המכוננים.

את הסכנה הגדולה הטמונה בריחוק מהתנ"ך, סיכם יפה בן גוריון במילים "ובלי ידיעת התנ"ך לא תיתכן ידיעת עצמנו, ידיעת מקורנו, רוחנו, ייעודנו ועתידנו".

איך מאירים את התנ"ך לדור שאור המסכים מרצד מול עיניו? איך מחברים ישן וחדש? איך משלבים ערכים לאומיים, מוסריים ואישיים עם כלים טכנולוגים? איך מייצרים למידה מקוונת ושיתופית עם שיח מעמיק?

אם אתם מזדהים עם התסכול ומכירים אותו מקרוב, יש לנו חדשות מצוינות עבורכם: המסלול החדש ללימודי תואר שני בתנ"ך של הפקולטה למדעי היהדות באוניברסיטת בר-אילן, המיועד למורים, מציע שילוב ייחודי בין לימודי תנ"ך ללימודי חדשנות פדגוגית וטכנולוגית.

המסלול מאפשר להתמודד עם השאלות הללו תוך שדרוג ההוראה בדרכים ייחודיות, מעצימות ומרתקות.

נעים להכיר: העתיד של הוראת התנ"ך

המסלול הייחודי מיועד לבעלי תואר ראשון בתנ"ך (ובוגרים של תחומי דעת נוספים). המסלול זכה לשם "תנ"ך 2.0", שם המתכתב עם המונח Web 2.0 המציין התפתחות דור שני ב-World Wide Web. כמו ב-Web 2.0, כך תוכנית "תנ"ך 2.0" מאופיינת ברמה גבוהה של אקטיביות ושיתופיות בין הלומדים, ביצירת קהילה לומדת בעלת קשרים חברתיים אמיצים ובפיתוח מידע חדש.

מסלול "תנ"ך 2.0" מחבר את הוראת התנ"ך למאה ה-21. במהלך הלימודים הסטודנטים נחשפים לאופקים חדשים ורוכשים כלים שימושיים ויישומיים בתחום החדשנות הפדגוגית והטכנולוגית. המורים לומדים כיצד להפוך ממורים למנחים, וכיצד להעצים את הלמידה של התלמידים שלהם ולהעמיק אותה.

נכון להיום אוניברסיטת בר-אילן היא המוסד האקדמי היחיד שבו אפשר ליהנות משני העולמות - התפתחות אישית והרחבת אופקים מצד אחד והתפתחות מקצועית ורכישת כלים חדשניים להוראה מצד אחר.

ואלה שמות

המחלקה לתנ"ך של אוניברסיטת בר-אילן, מהמחלקות המובילות בתחומה, מאגדת את צוות חוקרי התנ"ך הגדול ביותר בישראל.

במסלול לתואר השני המציע התמחות בחדשנות פדגוגית, תמצאו גם מרצים בעלי שם המגיעים מתחום ההוראה: ד"ר נאוה כהן (ראש המסלול להכשרת מורים בתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן), ד"ר גלי מיר-תיבון (יו"ר המכון למצוינות בהומניסטיקה), ד"ר מור דשן (משנה למנכ"ל וממונה על הפדגוגיה ברשת בתי הספר דרכא), הגב' יעל דורון דרורי (שותפה ומנהלת פדגוגית ב''מייקינג חינוך', מומחית בחדשנות, טכנולוגיה ולמידה) והגב' ורד רקנטי (מנהלת הפיתוח והפדגוגיה בבתי הספר המכילים, מומחית בעיצוב סביבות למידה ומערכות חינוך חדשניות).

הסגל הבכיר של התוכנית יצר תוכנית מרתקת ומעשירה המאפשרת לבוגרים לרתום את האמצעים הטכנולוגיים המודרניים לטובת הוראת התנ"ך. כל זה כמובן במקביל ללימודי תנ"ך ברמה גבוהה במיוחד.

חוויה של תואר

לימודי התואר השני במסגרת המסלול "תנ"ך 2.0", נמשכים שנתיים: במהלך השנה הראשונה הלימודים מתקיימים ביום רביעי.

קבוצת הסטודנטים עוברת בתקופה זו חוויית לימוד משמעותית הכוללת בין היתר סיורים במרכזי חדשנות פדגוגיים וטכנולוגיים ברחבי הארץ והתנסות מעשית בכלים פדגוגיים וטכנולוגיים שונים. במהלך השנה השנייה הסטודנטים לומדים ביום חמישי.

לסטודנטים הנמצאים בשנת שבתון, תינתן האפשרות להשלים את המסלול בשנה אחת בלבד. הסטודנטים המתאימים מוזמנים להירשם למסלול עם תזה ולהתמקצע בחקר התנ"ך.

השורה התחתונה

אם אתם בעלי תואר ראשון בתנ"ך (או תחומי דעת נוספים) המתמודדים עם הקשיים הכרוכים בחינוך הדור הצעיר, ומעוניינים להעשיר את ארגז הכלים הפדגוגי שלכם באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, המקום שלכם הוא במסלול החדשנות בהוראה: "תנ"ך 2.0".

לפרטים נוספים לחצו כאן