בניית אתר
בניית אתרצילום: pixabay

חברות שונות מתמחרות את מחירי בניית האתרים שלהם בצורה שונה אחת מהשניה, וגם מציעות שירותים שונים שכוללים דברים שונים וקשה לדעת לעשות השוואת מחירים נורמלית. חברה אחת יכולה לקחת מחיר של 2000 ₪ לאתר בעוד שחברה אחרת לוקחת כמה עשרות אלפים. במקרים רבים אנשים חסרי ניסיון לא ידעו להרגיש מה ההבדל בין מה שהם מקבלים.

אז בואו נעשה קצת סדר בעניין

אילו סוגי אתרים יש?

אין מגבלה של סוגי אתרים. בדומה למתכונים של אוכל, אי אפשר לצמצם את כמות המתכונים בעולם למס' מסוים מכיוון שכל קומבינציה אפשרית יכולה להיות מתכון בפני עצמו. עם זאת, ישנם כמה קטגוריות שיכולות להיות לכם לעזר כדי להבין פחות או יותר מה אתם צריכים ומחפשים.

  • אתרי תדמית – אתרים אלו אמורים להיות בסיסיים ביותר. הם אמורים להציג מידע על העסק, אולי כמה תמונות וכמובן פרטי יצירת קשר כולל טופס.
  • אתרי מסחר אלקטרוני – אתרים אלו הם אתרים שמאפשרים לרכוש דרכם מוצרים. אתרים כאלו מפשרים לכל גולש להוסיף מוצרים לעגלה ולבסוף לשלם עליהם או לשלוח את ההזמנה כדי שהחברה תתאם עמם תשלום.
  • אתרים אינטראקטיביים – אתרים אלו הם אתרים בהם הלקוח יכול לבצע פעולה אחרת באתר שקשורה לעסק. למשל, באתרים כאלו ניתן לשלוח טפסים מורכבים או לקבל שירותים מיוחדים אונליין בצורה מותאמת אישית. בין אם מדובר באתרים בהם יש צורך להתחבר למשתמש אישי ובין אם אתרים בהם ניתן לבצע את הפעולות האלו גם בתור אורחים. אתרים כאלו הם אתרים שלרוב נבנים בהתאמה אישית בהתאם לאפיון מיוחד על פי צרכי הלקוח.

איך אני יודע איזה אתר מתאים לי?

השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא מה אני צריך מהאתר. אם אתם רוצים בסך הכל להראות נוכחות באינטרנט, אתר תדמית יכול להספיק לכם. אם אתם רוצים למכור מוצרים אונליין – אתרי מסחר אלקטרוני. אם אתם רוצים לחסוך לעצמכם עבודה ושהלקוחות שלכם יוכלו לבצע פעולות הקשורות לעסק דרך האינטרנט – אתרים אינטראקטיביים הם התשובה.

עם זאת, לא פה מסתימות השאלות. גם לכל אחת מהקטגוריות יש טווחי מחירים שונים בהתאם לחברה אליה תפנו. המחירים יכולים להשתנות על פי מגוון פרמטרים.

פרמטרים על פיהם נקבע המחיר

  • סדר גודל החברה – חברה קטנה, עסק עצמאי או פרילנסר יגבו מחירים נמוכים משמעותית מחברות גדולות בשוק. השוק די רווי, והתחרות בשוק מצריכה גמישות רבה בקרב בוני האתרים והמתכנתים ולכן אנשים יתחרו על הלקוחות ויורידו את המחיר שלהם למחירים נמוכים משמעותית מחברות גדולות בעלות שם שלא צריכות לרדוף אחרי לקוחות.
  • קהל היעד של החברה – ישנן חברות בסדר גודל גדול שפשוט לא רוצות להתעסק עם לקוחות קטנים ולכן הן גובות מחיר גבוה אפילו לאתרים פשוטים ביותר. זאת אומרת שיכול לקרות מצב שאתר בסיסי שעלותו לא אמורה להיות גבוהה, יעלה פי 5 ממה שהוא יעלה אצל חברה אחרת אך ורק בגלל שהם לא ישקיעו את הזמן שלהם על מחיר נמוך מזה. לכן אם אתם צריכים אתר לעסק קטן או אתר זול, עדיף לפנות לחברות קטנות שיתייחסו אליכם כאל לקוח חשוב באמת.
  • תבנית או בהתאמה אישית – חברות גדולות כמעט ולא עובדות עם תבניות מוכנות אישית. אך מי שמחפש לבנות אתר בזול, יגלה שהאופציה הזאת מוצעת לא מעט פעמים. אתר על בסיס תבנית הוא אתר שכבר למעשה נבנה על ידי מתכנתים, אך מי שבונה לכם את האתר מבצע את השינויים כדי להתאים את התבנית הקיימת לעסק שלכם. אתר בהתאמה אישית הוא שמעוצב על ידי מעצבים שיבינו את צרכיכם ורצונותיהם ורק לאחר מכן יעצבו אתר בתוכנות גרפיקה כדי שהמתכנתים יתכנתו את האתר מ-0 על בסיס העיצוב.
  • מתכנתים או בוני אתרים – לא כל מי שבונה לכם אתר הוא מתכנת. ישנם הרבה אנשים בתחום אשר בונים אתרים ללא ידע תכנותי כלל. אלא משתמשים בידע שלהם במערכות מוכנות כמו וורדפרס, כדי לבנות אתר על בסיס תבנית או על בסיס תוספי עיצוב וסידור אתר. בוני אתרים גובים מחיר נמוך יותר מאשר מתכנתים, שלרוב מבצעים עבודה מורכבת יותר אשר דורשת יותר ידע. היתרון של המתכנתים הוא שיש להם אפשרות לבצע את העבודה בהתאמה אישית, עם כמה שפחות 'לכלוך' ומותרות שמכבידות על המערכת.
  • פיצ'רים ודרישות – ככל שיהיו לכם יותר דרישות וצרכים, הן במראה של האתר והן ביכולות של הגולש או בסוגי התכנים השונים שיוזנו בצורה שונה, כך המחיר יכול להיות גבוה יותר. זאת אומרת שחברה שתגבה מחיר X על אתר תדמית בסיסי, תגבה מחיר נוסף אם תרצו שיהיה דף נוסף באתר שבו גולשים יוכלו למלא טופס מיוחד להצעת מחיר למשל. ואז המחיר יהיה X + Y, שהוא המחיר של התכנות הנוסף. ככל שיהיו יותר פיצ'רים כך המחיר יכול להיות גבוה יותר. גם אתרים הנבנים על מערכות מוכנות כמו וורדפרס, מצריכים עבודה רבה בהוספת פיצ'רים, גם במקרים בהם מדובר בהתקנת תוספים שהוכנו מראש אשר מציעים את הפיצ'רים המדוברים.

שורה תחתונה – כמה יכול לעלות לי אתר?

אם נוציא מהמשוואה את החברות הגדולות שפונות לקהל של החברות הגדולות, בניית אתר אינטרנט תדמיתי בסיסי, אשר בנוי על תבנית מוכנה מראש, עולה בדרך כלל עד 5000 שקלים. אתר תדמית מורכב יותר יכול להגיע ל-10,000 ואף יותר מכך. כשמדברים על קטלוגים ואתרי מסחר אלקטרוני, המחירים נעים בין 8000 ל-30,000 שקלים.

ניתן למצוא מגוון שירותים וחברות שמציעים מחירים אטרקטיביים. וחלקם מאוד משתלמים. למשל, מבצע בניית אתר וורדפרס של חברת Isimple מציע בניית אתר בהתאמה אישית במחיר מעולה של 1990 ₪ + מע"מ (נכון לכתיבת שורות אלו). איכות האתרים גבוהה, האתרים נבנים על ידי מתכנתים מנוסים ומעוצבים בהתאמה אישית על פי צרכי הלקוח. מבחינת תמורה למחיר – יש פה בהחלט על מה לדבר.

בנוסף, יש את השירות של אתר פיקס, אשר מציעים בניית אתרים בזול במחיר שנתי קבוע ומתחדש (חבילות שונות במחירים שונים). גם פה מדובר באתרים שבהחלט שווים את התמורה, והמחיר כולל אחסון ודומיין כך שנחסכת מכם פניה לגורמים חיצוניים כדי שהאתר יישאר באוויר.