בית חכם. אילוסטרציה
בית חכם. אילוסטרציהצילום: Shutterstock

לעיתים העידן הטכנולוגי מציב מכשולים שונים בפני ציבור שומרי המסורת. מצד שני, הטכנולוגיה מתקדמת ומזמנת לנו פתרונות חדשים ושימושיים שמחזירים עטרה ליושנה.

אחד הפתרונות הנפלאים שמחברים בין המסורת עתיקת היומין של שמירת שבת לעולם המתקדם – הוא הבית החכם.

אורות, כיריים, דודי חשמל, מזגן ועוד מגוון מוצרים חשמליים מלווים אותנו כבר עשרות רבות של שנים ועושים לנו חיים קלים. החשמל הביא איתו פתרונות של שליטה ונגישות, אבל בשנים האחרונות – גם אלו עברו שדרוג משמעותי.

בזכות האינטרנט המתקדם שאנו נהנים ממנו היום, ניתן לחבר בין כל המכשירים הללו. כן כן מה ששמעתם, העולם בכף ידכם. להדליק, לכבות, לווסת, לייעל, לתזמן ואפילו לתכנת את שגרת היום החשמלית, והכל במערכת קלה מאד ללמידה, בלי צורך במספר שעוני שבת ומנגנונים חשמליים נוספים.

ההתפתחות המהירה של ה-IOT (האינטרנט של הדברים) מאפשרת שליטה מרחוק כמעט בכל מוצר שתבחרו, בעיקר מוצרי חשמל ביתיים.

שבת חכמה: חווית המשתמש של שומר השבת בבית החכם

כניסה של טכנולוגיה חדשה לתחום הלכתי תמיד מביאה עמה אי ודאויות וסוגיות חדשות אך בית חכם, בהיותו מודולרי, בנוי כך שהוא יכול להתאים את עצמו לכל רמת הקפדה ודרישה.

מצד אחד – בית חכם יכול לכלול חיישני תאורה מתקדמים, אשר מודדים את כמות האור בבית ובהתאם לתוצאה פותחים או סוגרים תריסים. חיישנים אלו אינם בהכרח מקובלים בכל החמרה (העבודה הכרוכה בהנעת התריסים נעשית בתגובה לחיישנים, הפועלים בשבת).

מצד שני – תריסים המופעלים במערכת חשמלית המתוכנתת להגפתם מראש – אינם פוגעים כלל בשמירת השבת. תכנות מראש של מערכות ההסקה והאוורור בבית, הדלקת ועמעום האורות והפעלת אמצעי חימום האוכל, כאשר כל אלו מוגדרים מבעוד מועד ובטרם כניסת השבת – אינם פוגעים בקדושתה, וניתן ליהנות ממנה בבטחה.

תשכחו מ"שכחתי": הבית החכם יזכור בשבילכם לכוון שעון שבת

הכנסה של מערכת בית חכם לבתיהם של שומרי השבת מביאה איתה יתרונות משמעותיים ומשתלמים. ראשית, השליטה הממוקדת והמדויקת מאד של כל מכשיר ומכשיר בבית, כולל כיבוי שלו על פי צורך – מביאה לחסכון מהותי בחשמל ובכסף, וגם ידידותית יותר לסביבה.

מעבר לזה, המערכת החכמה זוכרת את הבחירות שהכנסתם לתוכה ואינה מצריכה התעסקות ומגע אדם במהלך השבת, כך שלא תצטרכו להיזכר להדליק את הדוד ברגע האחרון או חלילה מכך להתקלח במים קרים. חשוב לציין שכל יתרונות הבית החכם מתאימים לכל יום בשבוע, והן ניתנות לשינוי לפי יום ומועד בכל רגע נתון.

במקום אחד, מתי שתבחרו, כמה שצריך

ברגע שהתקנתם בבית מערכת בית חכם ותשתית אינטרנט, הנה חלק מהאפשרויות שתוכלו לתכנת מראש: הפעלת חימום או קירור בבית, בהתאם לשעות היום ומזג האוויר. את מערכת המיזוג ניתן לתכנת כך שבכל שעה מוגדרת היא תגיע לטמפרטורה אחרת, מספר פעמים ביום.

הדלקת של אורות וכיבוים בהתאם לשעות היום ולפעילות בבית. הפעלת דוד חשמלי לפרק זמן מבוקש וכיבויו בסיום. הגפת תריסים לפי שעות האור. נעילה מרכזית של הבית בהמשך לשעות הכניסה והיציאה ממנו – יתרון נוסף של בטחון שמספק הבית החכם, והדלקה של פלטה חשמלית לפי הצורך.

הצצה לעתיד

מערכות בית חכם הופכות להיות זמינות יותר ויותר לציבור הישראלי. כשבכל בית יש מספר מכשירים סלולריים ותשתית אינטרנט – הרכיבים הנלווים כבר אינם יקרים כל כך. הטכנולוגיה עצמה שועטת קדימה, ומצרפת עוד ועוד מכשירים ויישומים למהפכה שלה.

מעבר לתכנות בסיסי – היום כבר ניתן לראות על מסך הטלפון או הטאבלט את ניצול החשמל והחסכון בזמן אמת (בחלק ממערכות הבית החכם). ניתן כמובן להתחבר ולשלוט מרחוק במערכת גם כשאתם לא בבית ואפילו בחו"ל, ובקרוב מאד נוכל להשתמש בטכנולוגיה ליישומים נוספים שיעזרו לנו לשמור על השבת וליהנות ממנה אף יותר.