פרידה יפנית
פרידה יפניתצילום: גילי יערי, פלאש 90

לאחר שלושים שנות קיסרות פורש קיסר יפן אקהיטו מכהונתו ומעביר אותה לבנו נהוריטו. על המהלך הנדיר בקיסרות היפנית ובכלל על תפקידו של הקיסר ביפן המודרנית שוחחנו עם פרופ' בן-עמי שילוני, מומחה ליפן המסורתית והמודרנית.

"לקיסר אין סמכויות היום ולכן חשיבותו סמלית", מדגיש פרופ' שילוני כבר בפתח הדברים ומציין כי הדרמה ביפן היא מעצם ההתפטרות של הקיסר לאחר מאתיים שנה בהן לא הייתה התפטרות שכזו. "זו תחושה שסבא זקן ואהוב הולך", אומר פרופ' שילוני ומתאר את תפקודו של הקיסר כסמל המבטא את אחדותו של העם היפני, תפקוד שהוביל את העם ביפן לתחושת האהדה הרבה לה זכה:

"כשקורה אסון טבע, והיו רבים כאלה, הוא והקיסרית מגיעים לנחם את הפצועים. הם מבקרים במקומות של מלחמות ומבטאים הזדהות עם מצוקות העם". בדבריו מציין פרופ' שילוני כי בניגוד למעמד הנשיא בישראל מעמדו של הקיסר ביפן מנותק לחלוטין מהזירה הפוליטית וגם השיקול להענקת המנדט להרכבת ממשלה במקרה של תוצאת תיקו אינו נתון בידיו.

המניע לפרישתו של הקיסר מכהונתו הוא מצבו הבריאותי. "הוא עבר מספר ניתוחים ומרגיש חלש. גם לתפקיד סמלי צריך לעבוד, כמו טקסי קבלת שגרירים זרים ולהשתתף בטקסים דתיים ואזרחיים שונים. הוא בן 85 ורבים בקהל חושבים שמגיע לו לפרוש כאחת הזכויות שלו כאדם. אין סיבה שייגרע חלקו של קיסר משאר האזרחים שיכולים לפרוש".

הקיסר החדש, נהוריטו, שמר גם הוא על שתיקה בתחום הפוליטי כפי שמתחייב בחוקה היפנית גם מיורש העצר. "הוא משכיל יותר מכל קודמיו, הוא למד באוקספורד באנגליה, הוא נסע ברחבי העולם עם אשתו יותר מכל הקיסרים הקודמים. הם הגיעו גם למערב וגם לאסיה. מנהיגים בעולם מקבלים אותו בפאר והדר כאילו היה ראש מדינה, למרות שחוקתית הוא סמל המדינה ולא ראש המדינה, למרות שיש לו פונקציות מסוימות של ראש מדינה כמו פתיחת הפרלמנט, חתימה על חוקים אבל הוא עושה זאת ללא שיקול דעת משלו".

על אף הנתק בין הקיסר לפוליטיקה היפנית ביפן יש תקווה לשינוי אוירה. "הרבה אנשים ביפן מקווים שהוא ייתן דחיפה לכלכלה ויעזור להוציא את יפן מהמיתון הארוך שהיא נמצאת בו, זו הבעיה הגדולה ביותר של יפן. המחירים יורדים שם וזה אמנם טוב לאזרחים אבל גרוע ליצרנים. מקווים שם שהחגיגות סביב חילופי הקיסר יתנו דחיפה מורלית לעם ויביאו לכך שאנשים יצאו יותר לבילויים וקניות. כך היה גם כשעלו קיסרים קודמים. אנשים קנו יותר".

לקראת טקסי חילופי הקיסרים "הממשלה ביפן הכריזה על שבתון ארוך מאוד בנוסף על החגים הרבים שיש ממילא בתקופה הזו. יש יפנים רבים שתוהים מה עושים עם חופשה ארוכה שכזו. הם רגילים לעבודה ארוכה", מזכיר שילוני.