אנטישמיות מחלחלת ללב ההנהגה האירופיתיד ושם

העצרת הממלכתית לפתיחת יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ט - 2019, התקיימה הערב (רביעי) בכיכר גטו ורשה ב"יד ושם" בירושלים.

העצרת נערכה במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרים וחברי כנסת, ניצולי שואה ובני משפחותיהם.

את אבוקת הזיכרון העלה יו"ר הנהלת יד ושם אבנר שלו. את דבר נציג הניצולים נשאה שורדת השואה ציפורה גרנט.

נשיא המדינה דיבר באירוע על האנטישמיות הגואה ברחבי אירופה. "אירופה היום, כמו חלקים בעולם כולו, שוב משנה את פניה. אירופה היום, שבה להיות רדופה על ידי רוחות הרפאים של העבר. תפיסות של עליונות, טהרנות לאומנית, שנאת זרים, אנטישמיות בוטה ועכורה, משמאל ומימין, מרחפת על פני אירופה. חשוב להבהיר: איננו בשנות השלושים. איננו עומדים על סיפה של שואה שניה,או כל דבר שמתקרב לזה. אבל אי אפשר להתעלם מהאנטישמיות החדשה-ישנה ששבה להרים ראש, כשהיא מתודלקת מגלי הגירה, ממשברים כלכליים, ומאכזבה מן הממסד הפוליטי".

לדבריו, גם הנהגות מדינות באירופה נגועות בנגע האנטישמי. "מין הימין ועד לשמאל הקיצוני, האנטישמיות מחלחלת ללב ההנהגה האירופית. בתוך כך, אנו עדים לכמות שיא של מתקפות אנטישמיות בבריטניה ובצרפת; שליש מיהודי אירופה, מצהירים על כך שהם נמנעים מאירועים יהודיים מחשש לחייהם;יש עלייה דרמטית בפשעי שנאה נגד יהודים, בארצות הברית, ושוב, רק בשבת האחרונה, ביום האחרון של חג הפסח; ובמזרח ומערב אירופה אנחנו רואים כיצד תנועות ורעיונות אנטישמיים וגזעניים חוזרים לתחיה ואף מוצאים את מקומם בממשלה ובפרלמנט".

"אני לא חושש לנו, למדינת ישראל. העם היהודי שוב לא חלש, הוא לא חסר מגן. מדינת ישראל היא לא רק דמוקרטיה יציבה, אנחנו גם מלאי עוצמה. עוצמה צבאית, מדינית וכלכלית. לעולם נגן על עצמנו בעצמנו, על מדינת ישראל, ונהיה מחויבים לשלומן וביטחונן של הקהילות היהודיות בתפוצות. לצד זה, בעולם כזה - של התעוררות שמאל וימין קיצוני, ופונדמנטליזם אסלאמי, בעלי תפיסות אנטישמיות וגזעניות קשות - בעולם כזה אני מאמין שהמסר שמעבירה מדינת ישראל צריך להיות ברור וחד. לכל מדינה וחברה הזכות הלגיטימית ואף החובה לבחור את מדיניותה ולשמור על זהותה. לא כל מפלגת ימין אירופאית שמאמינה בצורך לרסן הגירה או לשמור על אופייה הייחודי היא אנטישמית או גזענית. ואולם, כוחות פוליטיים שאנטישמיות וגזענות היא חלק משפתם, מורשתם ורוחם -לעולם אסור שיהיו בעלי בריתנו. בין אם האנטישמיות והגזענות מתחפשות לשיח על הגירה מימין, או לשיח על זכויות אדם משמאל, עלינו להוקיע אותן בכל מקום. היום אין כבר צורך "לשכנע" שאותן מילים מכובסות של שמאל קיצוני אנטי ציוני, לפיו, הדרך היחידה של ישראל להתקיים היא להפסיק להתקיים כמדינה יהודית, הן מופע של אנטישמיות. יותר ויותר גורמים ובעלי בריתנו בעולם רואים ומבינים את זה", ציין ריבלין.

הוא הוסיף, "אין דבר כזה לאהוב את ישראל ולשנוא יהודים, כפי שאין דבר כזה לאהוב את היהודים ולשנוא את ישראל. הבלוף נחשף והמסכות נקרעו. בעקבות התחזקות כוחות ניאו-פשיסטים ואנטי-ישראלים קיצוניים, אנו עלולים למצוא עצמנו במצב שבו בנות ברית חשובות שלנו באירופה יונהגו על ידי ממשלות בהן ישבו גורמים אנטישמיים, או חלילה, אף יונהגו על ידי מנהיגים אנטישמיים. במציאות כזאת במיוחד המסר של מדינת ישראל חייב להיות ברור וחד משמעי. שום אינטרס או שיקולים של ריאל פוליטיק, לא יצדיקו ברית קלון עם קבוצות וגורמים גזעניים, שלא מכירים בעברם ובאחריותם לפשעי השואה".

"אם אנחנו לא נדע להיות ברורים וחד משמעיים, כיצד נוכל לדרוש מאומות העולם לשאת באחריות ולחנך את הדור הצעיר שלהם לזיכרון השואה ולקחיה? בעקבות התגברות הקולות האנטישמיים, פניתי באחרונה למנהיגיםברחבי העולם כדי להזמין אותם לועידה בינלאומית שתתקיים כאן ביד ושם בחודש ינואר הקרוב, במלאות 75 שנים לשיחרור מחנה אושוויץ. כאן בירושלים, יחד עם נשיאים וראשי מדינות, נשלב ידיים במאבק הבלתי מתפשר באנטישמיות, בגזענות ובהכחשת שואה", דברי ריבלין.

הצו שלנו: לעולם לא עודיד ושם

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר כי "התקומה איננה אף פעם סוף פסוק. אנו גאים בהישגים שהשגנו אבל איננו מתעלמים מהסכנות שאורבות לנו. הימין הקיצוני, השמאל והקיצוני והאסלאם הקיצוני מסכימים רק על דבר אחד - שנאת היהודים".

הוא התייחס גם לאיום האיראני ואמר, "איראן משגרת לעברנו השכם והערב איומי השמדה. איננו מתעלמים מהם, אבל איננו נרתעים. אנו מעריכים מאוד את העמדה הנחושה של טראמפ, שפרש מהסכם הגרעין, הטיל סנקציות על איראן והכריז על משמרות המהפכה של איראן כארגון טרור"

בעצרת השתתפו הזמרים מירי מסיקה ועידן רפאל חביב, וכן משמר כבוד של צה"ל מחטיבת הצנחנים. הרב הראשי דוד לאו הקריא פרק תהילים והראשון לציון הרב יצחק יוסף אמר קדיש. את תפילת ''אל מלא רחמים'' נשא החזן יהונתן היינוביץ.

מדליקי המשואות. יום השואה תשע"ט
מדליקי המשואות. יום השואה תשע"טצילום: ישראל הדרי / איציק הררי

במהלך העצרת הועלו שש משואות של שורדי שואה אותן השיאו: בלה איזנמן, שאול לובוביץ, פאני בן עמי, מנחם הברמן, שרה שפירא, יהודה מימון.

יום הזיכרון לשואה ולגבורה עומד השנה בסימן "המלחמה שבתוך המלחמה" - מאבק ההישרדות של היהודים בשואה.