הבית בו גדל היטלר באוסטריה
הבית בו גדל היטלר באוסטריהצילום: רויטרס

יוליוס ברמן, נשיא ועידת התביעות, פרסם מחקר מקיף בנושא ידע ומודעות לנושא השואה באוסטריה.

בדומה לסקר שנערך בארצות הברית באפריל 2018, המחקר שנערך לבקשת ועידת התביעות בקרב בוגרים באוסטריה, מגלה כי קיימים פערים חמורים בידיעת עובדות היסטוריות בסיסיות על השואה ובמודעות לנושא השואה.

מממצאי הסקר עולה כי מספר מדאיג של אוסטרים – 58% מהנשאלים, חושבים שאירוע דומה לשואה יכול להתרחש שוב במדינות אחרות באירופה.

הממצאים המרכזיים של הסקר:

56% מהמשתתפים לא ידעו כי שישה מיליון יהודים נרצחו בשואה. בקרב בני דור המילניום ודור ה-Z מספרם עלה ל-58%.

יותר משליש (36%) מהאוסטרים חושבים ששני מיליון יהודים או פחות נרצחו במהלך השואה. בקרב בני דור המילניום ודור ה-Z מספרם עלה ל-42%. 38% ממשתתפי הסקר מאמינים כי התנועה הנציונל-סוציאליסטית יכולה לעלות שוב לשלטון, ואילו 35% דוחים לחלוטין אמירה זו.

27% שמרו על ניטרליות או לא היו בטוחים בתשובתם. האמונה באפשרות של התעוררות הנאציזם גבוהה יותר בקרב בני דור ה-Y ודור ה-Z, כאשר 43% מהם מאמינים שתנועות נאציות יכולות לעלות שוב לשלטון.

ההתייחסות המורכבת של האוסטרים אל חלקה של ארצם בשואה משתקפת בכך שרוב משתתפי הסקר - 68% - ענו כי אוסטריה הייתה קורבן השואה וגם נטלה חלק בביצוע פשעי השואה. רק 13% השיבו כי אוסטרים היו מבצעי הפשעים בלבד.

הסכמה רחבה בקרב הנשאלים נרשמה בנוגע לעובדה שהאוסטרים לא הביעו התנגדות פעילה לנאציזם: 45% מהמשיבים ציינו שהאוסטרים לא נקטו שום פעולה אקטיבית כאשר גרמניה הנאצית סיפחה את אוסטריה. 32% אמרו שהסיפוח זכה לתמיכה רחבה בקרב האוסטרים. 16% מהמשיבים לא היו בטוחים בתשובתם, ו-7% מאמינים שרוב האוסטרים התנגדו לסיפוח.

• 28% מהנשאלים מאמינים כי "מספר רב" או אוסטרים רבים פעלו להצלת היהודים. 11% לא היו בטוחים כמה אוסטרים, ואם בכלל, פעלו להצלת העם היהודי. ההקשר ההיסטורי: 109 אוסטרים הוכרו כחסידי אומות העולם, כך על פי מאגר הנתונים של יד ושם.

כאשר משתתפי הסקר התבקשו לנקוב בשם של מחנה השמדה, מחנה ריכוז או גטו ששמעו אודותיו, 42% מהאוסטרים לא ידעו לציין את שמו של מחנה הריכוז מאוטהאוזן - אחד מהמחנות האכזריים והקשים ביותר, אשר נמצא כ-160 ק"מ מווינה, בירת אוסטריה.

פערים משמעותיים נרשמו גם בידע גיאוגרפי, היסטורי והכרת דמויות בולטות וידועות מהשואה. למשל, 80% מהמשיבים הכירו את השם אנה פרנק. יחד עם זאת, רק 20% מהנשאלים ידעו לציין את הולנד כמקום שבו התרחשה השואה, המדינה שבה הוסתרה אנה פרנק ובסופו של דבר נתפסה בידי הגסטפו אומנם 51% ממשתתפי הסקר הכירו את השם אדולף אייכמן, שהיה מהאחראים הראשיים, המנהל והמארגן לביצועה בפועל של תכנית "הפתרון הסופי" להשמדת היהודים במהלך השואה, אבל רק 14% ידעו שאייכמן היה אוסטרי.

המחקר מגלה כי התפיסות של האוסטרים בנוגע לתנועה הנאו-נאצית בארצות הברית חמורות יותר מאשר ביחס לניאו-נאצים בארצם. 36% אחוזים ממשתתפי המחקר סבורים כי באוסטריה יש "מספר רב" או הרבה ניאו-נאצים. זאת בהשוואה ל-50% אחוזים, שענו כי יש "מספר רב" או הרבה ניאו-נאצים בארה"ב.

"זהו הסקר השלישי שערכה ועידת התביעות בשנה האחרונה במטרה להעריך ידע ומודעות לנושא השואה ברחבי העולם", ציין יוליוס ברמן, נשיא ועידת התביעות. "שוב אנחנו רואים מגמה מטרידה המצביעה על חוסר ידע בנושא השואה. ללא הוראת נושא השואה יש סכנה שההיסטוריה של השואה תסולף ואף תוכחש, וזכר הנרצחים עלול להישכח. לחינוך אפקטיבי ולעיסוק בנושא זה יש חשיבות עליונה, אם אנו רוצים להבטיח שזוועות השואה לא יתרחשו שוב".

תפיסות מעודדות בעניין הוראת נושא השואה:

82% ממשתתפי המחקר מאמינים שעל כל התלמידים ללמוד על השואה בבתי הספר.

75% השיבו שחשוב להמשיך ללמד על הנושא על מנת שהשואה לא תתרחש שוב. 76% מאמינים שעל השואה להיות נושא לימוד חובה בבית הספר.

תוצאות דומות התקבלו במחקרי ועידת התביעות על ידע ומודעות לנושא השואה שנערכו בארצות הברית ובקנדה.

צוות המשימה בראשות מתיו ברונפמן, חבר הוועד המנהל של ועידת התביעות, שהוקם לצורך המחקר, כלל בתוכו ניצולי שואה, מומחים ממוזיאונים שעוסקים בנושא השואה, לרבות יד ושם, נציגים ממוסדות חינוכיים, נציגי ארגונים מובילים ללא מטרות רווח העוסקים בהוראת השואה, מוזיאון ארצות הברית לזכר השואה, ועידת התביעות ואוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון.

גרג שניידר, סגן נשיא ועידת התביעות, אמר: "אומנם הרוב המכריע של משתתפי הסקרים שנערכו באוסטריה, בארצות הברית ובקנדה מאמין שצריך ללמד את נושא השואה בבית הספר - האמונה לבדה אינה מספיקה, ועלינו לעשות יותר על מנת לממש זאת".

מתיו ברונפמן, חבר הוועד המנהל של ועידת התביעות ויושב ראש צוות המשימה, ציין: "ברור שיש כאן בעיה אם למרבה התדהמה 42% מבני דור המילניום ודור ה-Z מאמינים ששני מיליון יהודים או פחות נרצחו בשואה. אנחנו נכשלים בחינוך הדור הצעיר, ויהיו לכך השלכות הרסניות".

כמעט שני שלישים ממשתתפי המחקר (63%) מוצאים שכיום פחות אנשים מוטרדים מנושא השואה מאשר בעבר.

הסקר "מחקר ידע ותודעת השואה" הוזמן על ידי ועידת התביעות. המידע נאסף בשפה הגרמנית ונותח על ידי חברת הייעוץ Schoen Consulting, באמצעות מדגם מייצג – 1,000 ראיונות בקרב אוסטרים בוגרים, באמצעות טלפונים נייחים וסלולריים ודרך ראיונות מקוונים. הנשאלים נבחרו באופן אקראי ומהווים מדגם דמוגרפי מייצג של האוכלוסייה הבוגרת באוסטריה.