שושן צחור
שושן צחורצילום: לשי קורן

בקרן ברתות הצופה אל נחל כזיב ומבצר המונפורט, פורח בימים אלו לתקופה קצרצרה השושן הצחור, פרח מרהיב, מהיפים שבפרחי הארץ, המשתייך למשפחת השושניים שיש לו מקום של כבוד גם במסורת היהודית.

לפי המסורת "כשושנה בין החוחים כן רעייתי בן הבנות"...(שיר השירים ב',א') תואם את התיאור של צמח יפה ובולט בין שיחי החורש הקוצניים. עיצובים רבים של השושן צחור נפוצים באמנות היהודית כבר מימי בית שני. במאה ה-20 הוטבע השושן הצחור על ידי מדינת ישראל בצדו האחורי של מטבע השקל.

במיזם 'אוצרות הגליל' אומרים שהטיול מתאים לכל המשפחה, ובמקום ניתן לטייל לאורך כל עונות השנה, אך כאמור בימים הקרובים, בעת פריחת השושן הצחור רצוי למהר ולהגיע במיוחד . המסלול קצר יחסית לטיול המלא לנחל כזיב, מכיוון שאינו יורד ממש לקניון הנחל. מרבית המסלול בתוך חורש מוצל ולאורכו תצפיות נוף מרהיבות.

איך מגיעים?

מדובר במסלול מעגלי המתחיל ומסתיים בחניון שליד מצפה הילה. המסלול ממוקם כ-17 ק"מ מזרחית לנהריה. נוסעים מזרחה על כביש 89, חוצים את צומת כברי וממשיכים כ-10.5 ק"מ עד מעיליא.

פונים שמאלה למעיליא, נוסעים כל הזמן ישר בתוך הכפר עד לכביש המגיע עד מצפה הילה. ממשיכים כחצי קילומטר עד לעיקול הדרך לישוב מנות. פונים ימינה לדרך עפר מסומנת באדום, עד לצומת שבילים המסומן באדום שחור. מחנים את הרכבים ומתחילים בטיול.

המסלול

פונים ימינה לפי הסימון השחור. נכנסים לחורש מוצל ובו שלט המכריז על שמורת נחל כזיב. יורדים במדרגות ונכנסים לערוץ נחל ברתות. ממשיכים עד צומת שבילים המסומן בשחור כחול. ממשיכים ללכת לאורך 300 מטר לפי הסימון השחור. בגדה הצפונית של הנחל נבחין במערת המקדש המפורסמת בשל תבליט גדול של חייל רומי החצוב בסמוך אליה. נמשיך שמאלה לפי הסימון הכחול. אחרי כחצי קילומטר של הליכה באזור טרשי נבחין בשושן הצחור. ההליכה מובילה לקרן ברתות, מצוק מרשים מעל מפגש הנחלים ברתות וכזיב, ממנו יש תצפית נוף מרהיבה למונפורט.

אגב. השושן הצחור הוא פרח נדיר ומוגן, אסור לקטוף על פי חוק.

פרטים לגבי לינות, אטרקציות, מסעדות, אתרים ועוד, באתר 'אוצרות הגליל' - www.ozrothagalil.org.il