שיא: האונייה הגדולה ביותר בישראל

אונייה המכילה לא פחות מ-15,300 מכולות עגנה לראשונה בנמל חיפה.

ערוץ 7 , כ"ז בניסן תשע"ט

האונייה מגיעה לנמל חיפה
האונייה מגיעה לנמל חיפה
צילום: ורהפטיג ונציאן

האוניה הגדולה ביותר שהגיע לישראל עגנה אמש (רביעי) בנמל חיפה. האוניה היא אוניית המכולות Maersk Hamburg.

האונייה בעלת קיבולת של 15,300 מכולות (במונחי TEU - מידה סטנדרטית למכולת 20 רגל). אורכה של האוניה כ-360 מטר ורוחבה כ-54 מטרים. שוקע האוניה למעלה מ-15 מטר.

ניתוב האוניה לרציף נעשה הלילה על ידי מ״מ רב חובל הנמל עודד גול ורדי ועל ידי הנתב סטס בולוטין, וזאת בסיוע של לא פחות מחמש גוררות.

עד לאחרונה היה נדמה שאוניות מסדר גודל כזה יוכלו להיכנס לנמל ישראלי רק לאחר פתיחת הטרמינלים החדשים בחיפה ובאשדוד, אולם היערכות של נמל חיפה שכללה רכישת שני עגורנים שיודעים לשנע מכולות מאוניות כה רחבות, והעמקת המים באזור הרציף כך שיתאימו לשוקע האימתני של האוניה, הביאו את מסוף הכרמל בנמל חיפה ליכולת הדרושה לקבלת האוניה.

קיבולת האוניה: 15,300 מכולות
צילום: ורהפטיג ונציאן

האוניה מגיעה לחיפה כחלק מקו מכולות קבוע שמפעילות שתי חברות הספנות הגדולות בעולם, Maerak ו-Msc, קו שפוקד את נמל חיפה ומתחיל את מסעו בנמלי המזרח הרחוק, משם ממשיך דרך תעלת סואץ ישירות לנמל חיפה.

מחיפה ממשיך הקו לים האדריאטי, ובחזרה למזרח הרחוק. החל מהאוניה הנוכחית, גם מכולות של חברת הספנות צים מגיעות לישראל בקו זה. החל מהשבוע ימשיכו מידי שבוע להגיע אוניות בסדר גודל כזה לנמל חיפה, הבאה בתור, Maersk Havana, שהושקה רק בינואר האחרון, כבר מתקרבת לים סוף ותגיע לחיפה ביום העצמאות.

יו״ר דירקטוריון נמל חיפה, אשל ארמוני, אמר כי "מדובר באירוע מרגש, בעיתוי מרגש. מדובר בהבעת אמון של שתי חברות הספנות הגדולות בעולם ביכולות של נמל חיפה ובעוצמה שלנו. זהו צעד נוסף של הנמל בדרך להבטחת עתידו, ומסר חשוב מאוד בדרך למימוש התכנית האסטרטגית שעליה אנו עמלים בשנתיים האחרונות".

מנדי זלצמן, מנכ״ל חברת נמל חיפה, הוסיף כי "אוניות בסדר גודל כזה שיגיעו מעתה לחיפה, לא מגיעות לפני שהן בודקות היטב את היכולות הפיזיות של הנמל להכילן ,והיעילות התיפעולית שתמזער את שהייתן בנמל. חברות הספנות זוכות לשירות מצויין בנמל חיפה, יעילות תפעולית ברמה עולמית ששווה להן כסף רב. גם לבואה של האוניה הזו, הראשונה שחוצה את רף 15,000 ה-TEU, התכוננו במשך זמן רב, כולל רכישת שני עגורנים חדשים שיודעים לטפל באוניות ברוחב כזה".