אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

לאחר כל מטח טילים על ישובי הדרום אנו שומעים בחדשות על עוד נפגעי חרדה. מי הם אותם נפגעי חרדה ואיך ניתן לסייע לאדם שנכנס להתקף חרדה?

חצר הבית, הרחוב בו אנו גרים, המכולת השכונתית נתפסים בעיני הציבור כמקום מוכר ונוח. אך לצערי מידי כמה שנים נחשפים אלפי תושבי הדרום לגל של נפילות טילים בלב שכונות המגורים ותפיסת הביטחון מתפוגגת.

חלק מהאנשים שנחשפים לרעש האזעקות וקולות הנפץ מגיבים בצורה עוצמתית. התגובה שנראית בעיני הקרובים כהתקף חרדה קשה היא תגובה הגיונית ונורמלית של אדם למצב לא נורמלי אליו הוא נחשף.

לעתים קרובות התגובה המוגזמת לאירוע גורמת לנתקפי החרדה להיבהל עוד יותר מהתגובה שלהם .,מכיוון שהם מרגישים שהם מתנהגים בצורה שלא מאפיינת אותם.

הקהל החשוף ביותר לחרדה הוא ילדים וזאת מכיוון שהמשאבים הפנימיים שלהם לפרש את הסיטואציה לא מספיק מגובשים. אך עם זאת אין אדם שהוא חסין בפני חרדה וזה עלול לקרות לכל אדם לא משנה גילו או תכונותיו האישיות.

חשוב לי להבהיר: תגובת חרדה היא לא בעיה רגשית. ברוב המכריע של המקרים סיטואציה כמו נפילת טילים לא גורמת לאדם לפתח תגובות חרדה לטווח ארוך, רוב האנשים מתאוששים מהחוויה מבלי לגרור תגובות רגשיות. דווקא אלו המגיבים למצב בשקט ולא מדברים הם אלו שצריכים להדליק נורה מכיוון שיכול להיות שהם לא יודעים איך לבטא את מצוקתם.

אז מה עושים?

במידה ואתם מזהים אדם מסביבכם הנמצא בתגובת חרדה אקוטית חשוב לא להיבהל ולהישאר רגוע, הבעת לחץ ליד אדם הנמצא בחרדה עלולה להחמיר את המצב. קחו אותו למקום בו הוא ירגיש בטוח נסו לתת לו את התחושה שהתגובה שלו טבעית.

דברו אליו ברוגע ותנו לו לארגן את החוויה שהוא עבר בעצמו בקצב שלו, נסו לא לדובב אותו בכוח. חשוב לתת לו לחבר את החוויה וליצור הבנה שהמצב המפחיד עזב והוא נמצא בשליטה. כאשר אדם מצליח לבנות לעצמו את סדר האירועים מתחילתו ועד סופו הוא מצליח להסביר לעצמו את ההתנהגות שלו בזמן החרדה ובכך מפחית את הסיכויים לפתח טראומה נפשית

כאשר יש אירוע כזה אנשים מדברים על חוויות של לפני ואחרי. ברגע שאנשים מצליחים לחבר את רצף האירועים הם מצליחים להסביר לעצמם את הסיטואציה וממזערים את הנזק הנפשי העלול להיגרם.

הכותבת מנהלת את מערך השירות הסוציאלי במרכזים הרפואיים הדסה