עבודה בגובה. אילוסטרציה
עבודה בגובה. אילוסטרציהצילום: iStock

כולנו יודעים עד כמה חשוב לשמור על הבטיחות במקום העבודה. מדי תקופה מרעננים העובדים את כללי הבטיחות ויש אפילו יועץ בטיחות אשר מגיע כדי להשגיח על העניינים.

קיימות עבודות שונות שבהן יש צורך להקפיד על כללי הבטיחות, דוגמת עבודות במפעלי תעשייה, עבודות בנייה הדורשות אישור עבודה בגובה, עבודות במחסנים ועוד. מכל מקום, חשוב להקפיד על ציוד בטיחות איכותי במטרה לשמור על קדושת החיים.

הכול על בטיחות בעבודה בגובה

העובדים בעבודה בגובה נחשפים לסכנות רבות. אך לפני הכול, חשוב להגדיר מהי עבודה בגובה. עבודה בגובה מוגדרת כעבודה בגובה העולה על 2 מטרים. מכאן, תקנות הבטיחות בעבודה בגובה חלות על עובדים אשר מבצעים עבודה מעל משטח עבודה שאינו כולל מעקה בטיחות או גידור, עבודה שבמסגרתה העובד מטה את גופו ב-45 מעלות אל מעבר למעקה, וכן עובד המבצע עבודה כאשר הוא נמצא בתוך מתקן הרמה.

במקרים אלה העבודה בגובה חייבת שימוש בציוד מיוחד לשם כך, ציוד עבודה בגובה באתר ציודוס הוא ציוד איכותי שנועד לשמור על חיי העובדים במהלך העבודה.

הסכנות בעבודה בגובה

אחת הסכנות העיקריות ביותר בעבודה בגובה היא נפילה של אדם מגובה רב, נפילה שעלולה להוביל לפגיעה ואף להרג. סכנות נוספות כוללות פציעה של מי שנמצע על הקרקע, פגיעה ברכוש וכן פגיעה כתוצאה מחילוץ האדם או מציוד שנופל עליו במהלך ביצוע העבודה.

מעבר לכך, לאדם שנופל מגובה רב עלולים להיגרם נזקים שונים דוגמת פגיעות נוירולוגיות, אורתופדיות, הגבלות תנועה, פגיעות אורולוגיות, שיתוק גפיים ועוד.

הוראות בטיחות שחשוב להקפיד עליהן במהלך העבודה

על מנת למנוע פגיעות עד כמה שניתן, חשוב להישמע להוראות הבטיחות בעבודה. אלה כמה כללים שכדאי להקפיד עליהם:

  • תנאי מזג אוויר - חשוב לא לבצע עבודה בגובה במזג אוויר סוער אשר עלול לסכן את חיי העובדים.
  • דרושים שניים – ברגע שמתבצעת עבודה בגובה, חשוב שיימצא אדם נוסף על הקרקע כדי לפקח על העבודה.
  • להתאים את הציוד לעבודה – חשוב לבצע את העבודה בגובה עם הציוד המתאים, ציוד זה צריך לעמוד בכל התקנים הדרושים.
  • לדעת להשתמש בציוד – כל עובד בעבודה בגובה צריך לדעת להשתמש בציוד שנועד לעבודה בגובה ולהכיר את המוגבלויות שלו.
  • לשמור על הציוד – חשוב לשמור על ציוד עבודה בגובה במקום בטוח, כך שהוא לא יהיה חשוף לחום, פינות חדות או חומרים מסוכנים.
  • לחזק את כלי העבודה – חשוב לאבטח את כלי העבודה כדי לוודא שהם לא ייפלו ויפגעו בסביבה.
  • לנהוג נכונה – אסור להשליך את הציוד שבו משתמשים לצורך עבודה בגובה, אלא להעביר אותו מיד ליד או ממקום למקום בדרך בטיחותית.
  • גידור – חשוב לגדר את מקום העבודה עד כמה שניתן.
  • קסדה – יש צורך לחבוש קסדה בעת העבודה בגובה.
  • נוהגים בציוד בבטיחות – אסור לשנע ציוד כאשר יש אדם אשר נמצא תחתיו.
  • גילו של העובד – עובד המעוניין לעבוד בגובה צריך להיות מעל גיל 18 ובמצב בריאות תקין.
  • הדרכה – על העובד לעבור הדרכה שנועדה להכשיר אותו לצורך עבודה בגובה.
  • אישור עבודה בגובה – כל עובד צריך לקבל אישור פרטני שיתיר לו לעבוד בגובה רב. את האיש יש צורך לחדש בכל שנתיים.
  • בדיקה – מדי פעם מתבצעת בדיקת עובדים על מנת לוודא שהם פועלים לפי כל התקנים הנחוצים וכי יש ברשותם תעודה המעידה על אישור העסקה בגובה.
  • עבודה בחושך – על מנת לבצע עבודה בגובה בלילה, יש צורך להשיג היתר מיוחד.

ציוד עבודה בגובה

ישנם סוגים שונים של ציוד עבודה בגובה. ציוד בולט המאפשר לשמור על בטיחות בעבודה בגובה הוא רתמה לגוף האדם. הרתמה כוללת נקודת עיגון על הבטן, יכולות מהירות של סגירה ופתיחה, טבעות עיגון אחוריות ועוד. הרתמה המשוכללת מונעת את נפילתו של האדם.

ציוד משמעותי נוסף שהוזכר מקודם הוא הקסדה. הקסדה מגינה על האיבר החשוב ביותר – הראש. כדאי לבחור קסדה עם סנטריה על מנת למנוע ממנה ליפול במהלך העבודה בגובה. קסדות איכותיות כוללות: ערסל בד פנימי שסופג את הזיעה, קסדה שעשויה מחומר חזק, קלת משקל ואינה מפריעה לעבודה בגובה, נקודות עיגון, פתחי אוויר ועוד.

מבחינת לבוש, חשוב לנעול נעלי בטיחות מיוחדות המונעות החלקה כך שבמהלך העבודה בגובה ניתן יהיה לעבוד כראוי, מבלי החשש שהעובד יחליק מגובה רב ויפצע. כמו כן, פעמים רבות ציוד עבודה בגובה כולל מערכות אבטחה משוכללות כמו מערכת שמונעת נפילה ומערכת בלימה. כמו כן, לפעמים יש צורך בכפפות מגן על מנת לאפשר אחיזה טובה יותר ולמנוע הזעה בכפות הידיים.

שימוש נכון בציוד מונע את הנפילה

כאמור, ציוד עבודה בגובה נועד להגן על העובדים מפני נפילה ופציעה. חשוב להשתמש בציוד באופן נכון על מנת למנוע פגיעות. השימוש בציוד מתבצע בשלבים:

שלב א: ניתן למנוע את סכנת הנפילה על ידי הורדת המפלס אל הקרקע.

שלב ב: למנוע נפילה באופן פסיבי – חשוב להשתמש במחסומים כמו מעקות.

שלב ג: למנוע נפילה באופן אקטיבי – יש צורך להשתמש בציוד מותאם כמו מיגון, ריסון ורתמה. כמו כן, חשוב לערוך הדרכה מסודרת בנושא זה.

שלב ד: לבלום נפילה – יש צורך להשתמש בציוד כמו רתמה, בלימה ועיגון.

מה חשוב לבדוק כאשר רוכשים ציוד לעבודה בגובה?

רכישת ציוד לעבודה בגובה היא אינה עניין של מה בכך. כאשר אתם רוכשים את הציוד, אתם צריכים להיות סמוכים ובטוחים שאתם קונים את הפריטים הנכונים. קודם כל, מומלץ לבדוק שמדובר בציוד איכותי שניתן להשתמש בו לאורך זמן. בנוסף, יש צורך לוודא שהציוד עומד בכל התקנים הרלוונטיים.

ולבסוף, חשוב להתאים את הציוד הבטיחותי לצרכים שלכם. על מנת לוודא שהוא אכן מתאים לסוג העבודה שאתם מבצעים, יש צורך לבדוק אותו מקרוב. לאחר שקונים את הציוד, יש צורך לתחזק אותו ולשמור עליו היטב. ציוד בלתי מתוחזק עלול לגרום לתאונות.

על מה חשוב להקפיד כאשר עומדים על סולם?

הסולם מאפשר להגיע למקומות גבוהים כדי לבצע תיקונים שונים. אך כאשר מדובר בסולם שגובהו מעל 2 מטרים, יש צורך להקפיד על הוראות בטיחות:

  • חשוב לבדוק את הסולם לפני שעולים עליו ולוודא שהוא בטוח לשימוש. גיליתם פגם? אל תעלו על הסולם.
  • אל תתקנו לבד – גם אם אתם חושבים שאתם יכולים לתקן את הסולם בכוחות עצמכם, חשוב לחכות לאנשי מקצוע המבינים בתחום. התיקון מבוצע בדרך כלל רק על ידי היצרן.
  • סולם ממתכת – אם אתם משתמשים בסולם מתכתי, אסור למקם אותו ליד חוטי חשמל.
  • כמה יכול להחזיק סולם אחד – חשוב לבדוק את העומס המרבי של הסולם. בדרך כלל הוא מיועד לאדם אחד בתוספת הציוד שעמו הוא עובד.
  • יש להציב את הסולם על גבי משטח ישר. כמו כן, חשוב לוודא שהוא יציב ועומד על כל הזקיפים.
  • להישאר בתוך המסגרת – כאשר מטפסים על הסולם, יש צורך להישאר בתוך גוף הסולם ולא להוציא את הגוף אל מחוץ למסגרת.
  • אסור לטפס אל מעבר ל-3 שלבים החל מהקצה של הסולם.יש להשתמש בציוד שמיועד לעבודה בגובה על סולם.

מחפשים ציוד לעבודה בגובה? פנו לחברה מקצועית והיא תספק לכם את הציוד הדרוש.