מערכת ה-VAR
מערכת ה-VARצילום: רויטרס

מריח לא טוב. אמש הודיעה מנהלת הליגות בכדורגל על אפשרות לקיים את משחק הליגה האחרון בפלייאוף התחתון של ליגת העל בכדורגל ביום ראשון הבא, עם מערכת ה-VAR המשוכללת.

כזכור, המערכת המיוחדת מאפשרת על ידי שימוש במצלמות טלוויזיה והילוכים חוזרים לפסוק החלטות שיפוט גבוליות, כאלה שיכולות להכריע מהלכים ומשחקים. מטרת המערכת היא למנוע החלטות שיפוט גרועות של שופטי המשחק שלא יכולים לראות מהלכים גבוליים ושימוש במערכת זו יכולה להביא לשינוי בהחלטתם תוך כדי המשחק.

במנהלת הליגות הודיעו אמש כי ההחלטה להשתמש במערכת המשוכללת תיתכן בתנאי שאף אחת מהקבוצות המתמודדות על הישרדות בליגת העל חרף מיקומן בתחתית הטבלה, לא תתנגד לשימוש במערכת זו.

מדובר היה במכבי פתח תקווה הנמצאת 2 נקודות מירידת ליגה, עירוני קריית שמונה הנמצאת במרחק נקודה אחת משם ומ.ס אשדוד שנמצאת מתחת לקו האדום.

ראשונה להתנגד באופן תמוה, הזוי ומעורר סימני שאלה גדולים הייתה דווקא מכבי פתח תקווה. מי שהתנגד שם היה לא אחר מאשר יו"ר ההתאחדות לכדורגל לשעבר, מי שאחראי באופן ישיר על שיטת הקיזוז שהונהגה בישראל לפני כמעט עשור רק כדי להציל את קבוצתו מירידת ליגה לכאורה, אבי לוזון.

לוזון שרק לפני שלושה שבועות, ב-22 באפריל, שלח מכתב למנהלת הליגות בדרישה להכניס את מערכת ה-VAR לשימוש במשחקי הפלייאוף התחתון, אמר כעת כי הוא מסרב למערכת הזו להיכנס במחזור הסיום, שכן לדבריו זו צריכה הייתה לפעול לכל אורך הפלייאוף ולא רק במחזור הסיום.

שניה להתנגד הייתה כמובן בני סכנין שכבר ירדה אל ליגת המשנה, הליגה הלאומית, לאחר 12 שנים בליגה הבכירה ותתקשה עד מאוד לשוב אליה. סכנין שאוהדיה ושחקניה התלוננו לפני חודש על כך שהפועל באר שבע לא נתנו להם לנצח, למרות שנתנו להם את אותו הדבר בעונת האליפות הראשונה של באר שבע, אמנם כבר ירדה ליגה, אך משחקה מול עירוני קריית שמונה יכול להכריע אם קריית שמונה תרד ליגה או אשדוד, ונראה כי גם פה לכאורה יש מניע שעומד מאחורי הסירוב.

ממנהלת הליגות בכדורגל נמסר כי "בתום בדיקה מול הקבוצות לגבי הפעלת VAR במחזור האחרון בפלייאוף התחתון, עולה כי המועדונים מכבי פ״ת ואיחוד בני סכנין אינם תומכים בכך. שינוי כללי המשחק אפשרי רק בהסכמת כל המועדונים המעורבים ולכן ההחלטה המקורית נותרת בעינה ומשחקי הפלייאוף התחתון ישוחקו ללא VAR כפי שהיה עד כה".

עם זאת, במנהלת הליגות ציינו כי החל מהעונה הבאה כל משחקי ליגת העל בכדורגל יתקיימו תחת המערכת המשוכללת. מי תצטרף אל סכנין בליגת המשנה ולא תשחק תחת המערכת שמונעת טעויות שיפוט ויכולה לעלות על ניסיונות מכירת משחקים?