חסכונות
חסכונותצילום: pixabay

עולם הבנקאות והפיננסים מציע כיום מגוון כלים דוגמת פיקדונות וחסכונות ארוכי טווח המיועדים ספציפית עבור ילדים, פיקדונות אשר צוברים ריבית לאורך שנים קדימה, והופכים זמינים לשימושו של הילד, אשר בשלב זה כבר הפך מבוגר, רק בגילאים מאוחרים יותר. במקביל, גם המדינה בעצמה משקיעה בדרכים שונות, גם אם לא מספיקות, בפיקדונות וחסכונות עבור ילדים. מהו היתרון המשמעותי שבפתיחת פיקדון או תכנית חיסכון עבור ילד ומה תפקידה של המדינה במה שמכונה – "חיסכון לכל ילד"?

להשתמש ביתרון של תכנון לטווח ארוך – פיקדונות וחסכונות ארוכי טווח

כאשר מעוניינים לדאוג לעתידם הכלכלי של ילדינו, ניתן ורצוי להשתמש ביתרון המשמעותי העומד לצידו של מי שמתכנן לטווח ארוך. עולם הפיננסים ושוק ההון בנוי בצורה המתגמלת תכנונים ארוכי טווח והשקעות עקביות, כאלו בהן המשקיע (או המפקיד בפיקדון זה או אחר) מוכנים להתחייב לטווח הארוך. במקרה של פיקדון או תכנית חיסכון עבור ילדים, מדובר בכל מקרה בחיסכון לטווח הארוך - איננו מעוניינים להשתמש בכספי החיסכון בעוד שנתיים או שלוש. אנחנו ממילא מעוניינים לשמור את החיסכון הזה בצד לפחות עשר או עשרים שנים, עד שהילד יהיה גדול ויזדקק באמת לכסף. לכן, במקרה זה אנחנו נהנים מיתרון ברור, והוא האופק ארוך הטווח של תכנית החיסכון אותה אנו מעוניינים להקים.

ואכן, בנקים שונים מציעים פיקדונות ותכניות חיסכון לילדים בהן נהנים מתנאים אטרקטיביים ומבטיחים צבירתה של ריבית נאה לאורך שנים קדימה. גם לבנקים עצמם יש אינטרס שתפתחו דווקא אצלם, ולא במקום אחר, תכנית חיסכון ארוכת טווח לילדים. לכן גם הבנקים עצמם מציעים תנאים אטרקטיביים משלהם, ו"מצ'פרים" את ההורים הבוחרים לפתוח פיקדונות שכאלו עבור ילדים.

להיעזר במדינה להבטחת עתידם של הילדים - חיסכון לכל ילד

החל משנת 2017 הושקה בישראל תכנית "חיסכון לכל ילד", במסגרתה מעביר המוסד לביטוח לאומי חמישים שקלים בחודש עבור כל ילד, אותם יכולים הורי הילד להפקיד בתכניות חיסכון ארוכות טווח באחד מהבנקים. בנוסף, זכאים ההורים להעביר חמישים שקלים נוספים לחיסכון זה מתוך קצבת הילדים לה הם זכאים. כך, מצטבר עבור כל ילד סכום נאה בהגיעו לגיל 18 (אז הוא גם מקבל מענק חד פעמי נוסף מהמוסד לביטוח לאומי), בו הוא יכול להשתמש לצורך מימון לימודים או כל מטרה אחרת.

חשוב להבין כי למרות שהמדינה מתחייבת להפריש סכומים אלו עבור כל ילד, באחריות ההורים להחליט היכן להפקיד את הכסף. כאשר בוחרים בבנק בו פותחים פיקדון אליו יופקדו התשלומים של תכנית "חיסכון לכל ילד" כדאי לעשות מחקר מקדים מעמיק, לברר אילו ריביות מציע כל בנק ואילו תנאים נוספים, האם הריבית מובטחת בכל מקרה או תלויה בשוק ההון וכו'.