הר הרצל
הר הרצלPhoto by Miriam Alster/Flash90

מערכת החינוך תתייחד ביום רביעי עם 23,741 חללי מערכות ישראל ועם 3,150 נפגעי פעולות האיבה.

מוסדות החינוך יציינו את היום הלאומי בשורה של טקסים ממלכתיים, ויפתחו אותו מחר בערב יחד עם משפחות הנופלים. מחרתיים הם ימשיכו לציין את היום בהיקף רחב של פעילויות חינוכיות.

כ- 3,000 תלמיד החטיבה העליונה צפויים להשתתף ב"צעדת השביל המחבר" שבין בקעת הקהילות להר הרצל. במסגרת המעורבות החברתית בני נוער יקבלו נר ופרח מטעם ארגון "יד לבנים" ויגיעו אל בתי העלמין להניח אותם לזכר הנופלים שמאחוריהם אין שארים.

לצד אלה, יתקיימו ערבי זיכרון ושירה עם משפחות נופלים, בו ישמיעו התלמידים רפרטואר של שירים שהנופל אהב ושמיצגים את הערכים שלו; כ- 1,000 תלמידי חטיבות הביניים ישתתפו בפרוייקט "זיכרון בסלון" בו אזרחים ותיקים יספרו לתלמידים על סיפור חייהם השזור בסיפורה של המדינה, וכ- 2,400 תלמידי שכבת כיתות ט' יפקדו אנדרטאות לאחר שלמדו אודותיה, במסגרת התוכנית החינוכית 'חולמים, בונים ולוחמים'. התכנית חושפת את התלמידים לסיפור הקרב וסיפורי הלוחמים המונצחים באתר.

חלק מבתי הספר מנציחים את הנופלים בקיר הנצחה שעליו כתובים שמותיהם ותמונותיהם של הבוגרים אשר נפלו במערכות ישראל ובפעולות האיבה. במסגרת התוכנית החינוכית 'סיפורי נופלים', התלמידים לומדים את סיפור הנופלים מבית הספר בו הם לומדים, בישוב בו הם גרים. עורכים פעילות וסיור משותף עם קרובי משפחת הנופלים. תכנית מופעלת בקרב תלמידי כיתות ט' - י' ובה ייקחו חלק כ – 3,000 תלמידים.

כ-4,500 תלמידי שכבת כיתות ח'-ט' מקיימים סיור (במסגרת יום שדה משימתי) באתרי ההנצחה והמורשת של משרד הביטחון, נחשפים לסיפוריהם של הלוחמים, ולומדים אודות קשיים ודילמות בהן נתקלו.

גם השנה פועלות תנועות הנוער במגוון תכניות ואירועי יום הזיכרון. מלבד קיום פעולות חינוכיות, השתתפות ואף הובלה של טקסי הזיכרון ברשויות ובתי הספר בארץ, משתתפים חניכי ומדריכי תנועות הנוער בשני פרויקטים ייחודים. "נר ודגל" - פרויקט בשיתוף הביטוח הלאומי, בו מניחים חניכי התנועות נר זיכרון ודגל ישראל על קברי חללי נפגעי פעולות האיבה. ו"זר לנופל, שמתקיים בשיתוף משרד הביטחון, בו מחלקים חניכי תנועת הנוער העובד והלומד זר למשפחות שכולות בבתי העלמין הצבאיים.

כ -2,000 תלמידים וכ- 500 פרחי הוראה ינציחו סיפורם של חלליי מערכות ישראל ושל נפגעי פעולות איבה. במסגרת תהליך ההנצחה התלמידים נפגשים עם משפחות שכולות כדי לתעד יחד איתם את תחנות החיים שהם עברו. במקרים רבים המשפחות לא יכלו לעסוק בתיעוד בשל השכול הקשה שאתו הם מתמודדים, והפרויקט היווה עבורם הזדמנות להנציח בתמונות ובסיפורים את חייו וסיפורו של הנופל. בהמשך מגיעים הסיפורים המתועדים אל תוך כיתות הלימוד. לאחר שלב החשיפה, התלמידים יוזמים פעולה קהילתית, אשר יש לה זיקה לסיפור חייו של האדם אשר אליו הם נחשפו.

תלמידים דרוזים יבקרו בשביל הבנים אשר מסומן בין הכפרים הדרוזים בכרמל ובגליל. בשביל מצויות אנדרטאות לזכרם של חיילים דרוזים אשר נפלו במערכות ישראל. התלמידים יפקדו את המקומות וילמדו על סיפור הנופלים.

בחמ"ד יקיימו את "עשרת ימי תשועה" – שהחל ביום השואה וינעל ביום העצמאות. ימים אלה מלווים במערכי שיעור שעוסקים בשואה, בגאולה, חורבן ותקומה. במערכים ניתנת התבוננות מעמיקה יותר בימים נוספים בתקומתה של המדינה. בתכנית "נוער הקהל למען ציון" תלמידי החמ"ד מגיעים למשפחות נופלים, לומדים על פועלם ומכינים להם ספר תיעוד.

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "מדינת ישראל, שמציינת 71 לעצמאותה, נושאת עימה את דמותם של הלוחמים שנפלו במערכות ישראל, ודמותם של נפגעי פעולות האיבה. נושאת את חלומם, את זיו פניהם, מחשבותיהם, מכאובם. את עוצמתם של טובי בנינו, בוגרי מערכת החינוך הישראלית. מקומם של בוגרינו, אשר כעת נפקד, הוא צוואה עבור מערכת החינוך. צוואה להיות ערכיים; להירתם למען הקהילה והחברה, למען הסביבה ולמען היחיד שזקוק לעזרה. להיות נושאי עוז וגבורה, להמשיך את דרכם ולשאת קוממיות את הלפיד. מערכת החינוך מרכינה היום ראש ומציינת את לכתם. יהי זכרם ברוך".