מורבייצקי ונתניהו
מורבייצקי ונתניהוצילום: Kacper Pempel, רויטרס

ראש ממשלת פולין מודיע כי ממשלתו אינה מתכוונת לשלם פיצויים על רכוש שאבד או נגזל במהלך מלחמת העולם השנייה.

במהלך "פיקניק פטריוטי" בעיר פולטוסק במזרח פולין, התייחס מתאוש מורבייצקי לקמפיין להשבת רכוש או פיצוי על רכוש שאבד או נגזל בשואה, ואמר כי פולין היתה הקורבן העיקרי של המלחמה ולכן אינה מתכוונת לשלם פיצוי על הרכוש. "היינו הקורבנות הנרצחים ביותר במהלך מלחמת העולם השנייה, ולעולם לא נסכים לשום תשלומים למישהו בגלל הסיבה הזו, שום פיצויים".

ההצהרה של מורבייצקי מגיעה בזמן שמתנהל קמפיין הקורא להשבת רכוש יהודי לבעליו החוקיים, קמפיין שגרר תגובות נאצה אנטישמיות מצד פולנים רבים ברשתות החברתיות.

בשנת 1997 העבירה ממשלת פולין הצעת חוק שקבעה כי רכוש יהודי ציבורי שנותר בפולין ממלחמת העולם השנייה, יוחזר לקהילות היהודיות במדינה.

ביום השואה שצויין בישראל בשבוע שעבר, החליטה מפלגת Kukiz 15 הלאומנית להגיש הצעת חוק שיבלום יהודים שיבקשו לדרוש חזרה את רכושם שנותר בפולין לאחר מלחמת העולם השנייה. עיתוי הגשת הצעת החוק עורר זעם בקרב ארגונים יהודים רבים בעולם.

במהלך תהלוכות 1 במאי בשבוע שעבר, לבשו חלק מהלאומנים הפולניים תג עם המספר 447 לבגדיהם. המספר 447 מציין את "חוק 447" שעבר בקונגרס האמריקאי בשנה שעברה, ומחייב את פולין ומדינות אחרות לשלם פיצויים לניצולי שואה או משפחותיהם שהותירו רכוש מאחוריהם במהלך מלחמת העולם השנייה.