יהודה וקסמן
יהודה וקסמןצילום: Kobi Gideon / Flash90

יהודה וקסמן, אביו של חלל צה''ל נחשון וקסמן הי''ד שנחטף ונרצח על ידי חוליית מחבלים, תוקף את טקס הזיכרון האלטרנטיבי של ישראלים ופלסטינים יחד.

בשיחה עם אילה חסון ב-103FM התייחס האב השכול להחלטת בג''ץ לאשר כניסת 100 פלסטינים לטקס המשותף. "אני לא חושב שכל דבר הוא שפיט. המדינה היא זו שמחליטה בעניינים פוליטיים ולא בג"ץ. זה שבג"ץ מוכן לשפוט כל דבר ואחר כך נדרשים לבצע את פסק הדין שלו זה עיוות לא מוסרי במדינה שלנו ולכן העניין הזה כואב לי.

''איך עם לא חס על ילדיו? משגרים טילים על הדרום ממקומות בהם נשארים אזרחים עזתיים. נורים מאות טילים ממקום אחד אך צה"ל לא פועל כדי להשמיד את המקומות הללו כי הוא חס מהאזרחים העזתיים. זה עוד יותר לא מוסרי מאשר להכניס אזרחים לטקס האלטרנטיבי בישראל. אנחנו חסים יותר על הילדים של האויב והאויב עצמו מאשר על האוכלוסייה שלנו? על הילדים שלנו? משהו מאוד מקולקל בעם הזה והוא לא שומר על עצמו".

זה לא טקס ממלכתי או טקס שהציבור מוכרח לקחת בו חלק אלא משפחות יהודיות וערביות שהחליטו לקיים טקס אלטרנטיבי משלהם. למה אתה מתנגד לאפשר את זה?

"כי זה משפיע. כל הטקסים הללו משפיעים על הנוער שלא יודע מה קרה בעבר. נוער שלא מבין בפוליטיקה ובהיסטוריה של מדינת ישראל ואלו מדרדרים אותו לכיוונים לא נכונים. כל הטקסים הללו הם שכנוע שלילי ביותר. במדינה מתוקנת אנשים שפועלים נגד המדינה, נגד המשטר, נגד ההיסטוריה ונגד הערכים לא מסתובבים חופשי ברחובות. אלו מקלקלים את העם".

היית רוצה שנעצור אנשים בגלל הדעות שלהם?

"כן. את סוקרטס הרגו בגלל דעותיו. סוקרטס מאחר וישב עם הנוער וחשבו שהוא מטה אותם נשפט למוות והוא לקח על עצמו את המוות בגבורה ואמר שאם הוא פושע שפועל נגד המשטר אז אני מוכן לקבל את המוות".

אתה נאחז דווקא בפילוסוף יווני אבל דווקא תורת ישראל היא סובלנית הרבה יותר לקבל את האחר. אם אדם עושה משהו כדי לפגוע בחיי אדם אחרים אז אני יכולה להבין אותך. בגלל דעות שאנשים ילכו לכלא? מי קובע מהם הדעות הנכונות? מי קבע שדווקא הדעות שלך הן הלגיטימיות?

"בגלל דברים כאלה היטלר עלה לשלטון. הוא השפיע על הנוער במדינה דמוקרטית ותראי לאן הוא גלגל את העולם ולא רק את גרמניה. ברור שצריך להיות איזשהו סדר. אדם יכול להביע את עמדותיו בפומבי, זה מותר בדמוקרטיה ומסוכן לדמוקרטיה".

היית שולח אנשים לכלא בגלל שהם רוצים לקיים טקס אלטרנטיבי?

"למה לקיים אותו דווקא ביום בו יש טקס למשפחות השכולות שלנו. למה לירוק לנו בפרצוף? למה? גם ביום אחר הייתי מתנגד. אנשים הללו יוצאים ופוגעים במדינה שלהם על ידי כך שהם אומרים לאויב 'תרצח אותי ואני לא אעשה לך שום דבר' כי אנחנו מוסריים. זה ההיפך של המוסר. זה פשע".

איפה גדלת מר וקסמן?

"כשהייתי ילד קטן גדלתי במדינה קומוניסטית אך זה לא משנה. זה נגד ההיגיון הבריא. ההיסטוריה כבר הוכיחה את עצמה".