"אל תשאירו אף קבר בודד"
"אל תשאירו אף קבר בודד"צילום: ישראל שלי

מדינת ישראל תעצור הערב (שלישי) את סדר יומה ותתייחד למשך יממה עם חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה.

מחר בבוקר יצאו אלפי אזרחים להזכיר ולזכור את חללי "נצר אחרון", אלו שנותרו שריד אחרון למשפחתם מהשואה, ונפלו בקרבות על הקמת המדינה החדשה.

התודעה הציבורית לחללי ''נצר אחרון'' מתקיימת הודות למאמציו של לוחם הפלמ"ח יהודה שטרנפלד, שקיבץ את פרטי כל החללים ודחף להנציח אותם. בזכות מאמציו גם הוקמה אנדרטת "נצר אחרון" ביד ושם.

הפרויקט הוקם ע"י ארגון ''ישראל שלי'' במטרה לפקוד ביום הזיכרון ובימים שקדמו לו כל קבר וקבר של הנופלים שהקריבו עצמם על תקומת ישראל, ולא זכו למשפחה שתעלה לקברם ותנציח את שמם. במסגרת הפרויקט יכול כל אחד ואחד להירשם, לבחור חלל ולעלות לקברו. רבים מאלו שפקדו בשנים הקודמות את קברי החללים בחרו להקריא את סיפור חייהם, להשאיר פרח או מכתב ואף לומר קדיש.

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לפרויקט הזיכרון, ואמר: "חללי 'נצר אחרון' לא הותירו אחריהם מי שיאמר עליהם קדיש. אלה הלוחמים שחוו את השואה והיו השריד האחרון מכול משפחתם שאבדה. הם עלו לארץ נלחמו ונפלו במערכות ישראל ובמותם, היו לסמל האנושי שמחבר בין שואה לתקומה. עם מותם נמחה מן העולם גם זכר המשפחות מהן באו ועלינו לעשות כל שביכולתנו על מנת לשאת את שמם ולתת לאלו מהם שניתן לאתר את שמם- זכרון".

עוד הוסיף: "חלקם שרדו את הזוועות הקשות מכל, ונתנו את הדבר האחרון שנותר להם - את חייהם, עבור הארץ הזו. בכל שנה ושנה אני מקפיד ללמוד עליהם יותר, להכיר את הפנים, לזכור את השמות, לשאת אותם איתי. תהיינה נשמותיהם צרורות בצרור החיים".

יו"ר ישראל שלי, שרה כהן העצני: "אנו קוראים לכם להיות שותפים להנצחת גיבורי מערכות ישראל אשר עברם נשאר באירופה. העתיד שלהם הוא אנחנו ולכן, אנחנו נהיה המשפחה שלהם, אנו נזכור ונזכיר אותם. זו הזדמנות עבורנו לפקוד את קברי הנופלים והנופלות, לומר תודה ולהנציח".

"אנו ממליצים להגיע אפילו לפני יום הזיכרון כיוון שזה יום עמוס מאוד בבתי העלמין. אנו קוראים למורים ולמדריכים בתנועות נוער, להצטרף לפרויקט כקבוצות צעירות ולהנציח ולזכור גם עבור הדורות הבאים".