הרצים בשנה שעברה
הרצים בשנה שעברהצילום: רצים לזכרם

'רצים לזכרם' הוא מיזם הנצחה ייחודי הקורא לכלל אזרחי ישראל לצאת בשעה מסוימת ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל לכבישים ולצירי הדרכים לשעה של ריצה או הליכה לזכר החללים. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם בועז יעקב, יוזם ומוביל המיזם.

"כבר לפני יותר מעשר שנים, מאז השחרור מצה"ל, אני יוצא בכל יום זיכרון לריצה שאותה אני מקדיש לזכר אנשים שהיו ועדיין קרובים אליי", הוא מספר על לידתו של המיזם שמדי שנה הולך וממגנט אליו עוד ועוד משתתפים מכל רחבי הארץ.

"הריצה תמיד עזרה לי לשחרר תחושות, רגשות וזכרונות כואבים ולהקדיש זמן לטובת הזיכרון הזה. מי שנמצא בעולם הריצה יודע שריצה עוזרת להפיג מתחים ולחצים מנטאליים שעוברים עלינו", הוא אומר ומציין כי שעת הריצה לזכר החללים מסייעת גם לריכוז הפנימי של כל משתתף באישיותו של החלל. "היום הזה הוא יום של זיכרון ותוך כדי ריצה הזיכרון הופך להיות פעולה אקטיבית".

"זה עשה לי המון טוב. כשהולכים לאזכרה של מישהו אחד באותו רגע בוחרים שלא ללכת לכמה מקומות אחרים, ובריצה שקטה ואינטימית שלי אני יכול בראש ובלב להקדיש את הזכרונות והזמן לכולם", הוא אומר ומוסיף: "זה כמובן לא מוריד מהצורך לבקר במקומות שחשובים לנו".

"חשבתי שזה יכול לחבר קצוות של אוכלוסיות. בקצה אחד המשפחות השכולות, וזו הזדמנות להביע הזדהות לאומית איתם, ואכן רבים מהם שיתפו אותי בתחושות שלהם שכאשר הם ראו את ההמונים משתתפים בזיכרון הזה זה עזר להם להרגיש שהם לא לבד ועזר להם עם המעבר ליום העצמאות. בקצה השני אוכלוסיה שאין לה קשר ישיר והייתה רוצה להביא ביטוי אישי לקשר כזה. זו הזדמנות לקחת שם של נופל לענוד אותו על החולצה ולהזכיר אותו ולקחת חלק ממש פעיל".

אז איך זה עובד? "מי שנרשם אצלנו באתר משלם תשלום סמלי גם לרצינות וגם כדי לרכוש חולצה עם לוגו של המיזם. את החולצות ניתן לאסוף אחר כך באחת מ-28 תחנות 'סונול'. המערכת שולחת למשתתף שם של נופל אקראי מאתר 'יזכור'. בנוסף, כדי לענות על הצורך האישי המערכת מאפשרת לבחור שם של חלל נוסף שגם אותו המשתתף רוצה להנציח ולמעשה יש אפשרות לרוץ לזכר שני חללים. לאחר מכן מקבלים למייל קישור לקובץ שיודפס ויחובר לחולצה".

בדבריו מדגיש יעקב כי לא מדובר רק בריצה. "גם הליכה ורכיבה. ראיתי אנשים שיצאו עם עגלות ועם ילדים. כל פעולת זיכרון שיוצאים איתה החוצה". עוד הוא מציין כי לא מדובר בטווח מסוים של מירוץ שאותו מתבקשים המשתתפים לצלוח, אלא בעיקר מדובר בהקדשת זמן, "סדר גודל של שעת פעילות".

האירוע כולו מתרחש בשעה "חמש וחצי לקראת ערב, לקראת צאת יום הזיכרון, לחבר את המשפחות השכולות לציבור הרחב במשהו שהוא אולי מעין סיכום ולייצר מעבר ליום הבא". על התגובות של בני משפחות שכולות הוא מספר: "הרבה אנשים התאמצו כדי להשיג את הטלפון שלי כדי לספר כמה זה עשה להם טוב, להנציח ולחבר את הציבור הרחב לאבל הזה. זה עשה להם טוב נפשית בהיותם משפחות שכולות. בשנה הראשונה אישה סיפרה שחיפשה אותי כמה שבועות כדי לספר לי שבעלה, יתום צה"ל שמאז ומעולם לא יצא מהבית ביום הזיכרון, היה בכל שנה שקוע באבלו, אבל כששמע על המיזם אמר שהשנה יוצאים יחד להשתתף".